Nekromanti Stora eller små äventyr?

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Hur brukar ni göra era DnD äventyr?

Brukar det vara storslagna äventyr, rädda världen från den galna guden.

Eller är det småskaligt med kobolderna som anfaller bönderna?

Kväsa skatteindrivaren eller tjuvjaga kungens hjortar.

Kul att höra hur folk spelar DnD.

Bombu
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Episka förhållanden

D&D i sitt drungutförande kräver ju episka kampanjer.
Det är meningen att du ska börja med kobolderna och tjuvjakten för att sedan hamna i historieböckerna som drakdödare och kung.

Problemet är ju att nå fram dit. Och det är oftast vägen till de episka hjältedåden som vårt spelande handlar om. Rollpersonerna söker hjältedåd och kunskap för att klara av dem.

chrull
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Episka förhållanden

Jovisst finns det en gradvis utveckling i DnD, där man går från låga nivåer till höga.

Men vilka brukar ni hålla till på?

Brukar ni hålla till på liten bonde behöver hjälpnivån eller på draknivån.

Äventyren blir ju ganska olika.

Det kan också passa olika med olika spelledare.
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Från klen bonddräng till mäktig världsfrälsare

Vi ska snart (4 maj) börja om från level ett igen. Den nuvarande kampanjen sätts i "Pause" här på level 14.

Jag har lite svårt för de höga levlarna. Äventyren blir så lätt alldeles överdrivet fantastiska. Det ska bli skoj att börja om från början igen. Det känns fräscht. Men kanske kommer jag snart att sakna besvärjelserna etherealness, teleport, scrying...

Allra bäst gillar jag nog de "mellanlåga" levlarna, omkring 3 -- 8. Det är ett skönt intervall att spela i.

För varje ny kampanj vi startat så har vi "pushat" slutleveln lite uppåt. Den förra kampanjen slutade på level 10, den nuvarande pausas på level 14. Kanske kommer den snart startande kampanjen att ta oss till level 18 eller så...?

Nu ska jag bara komma på en intressant rollperson att få spela det närmaste året!
:gremsmile:
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Från klen bonddräng till mäktig världsfrälsare

Kul att börja en ny kampanj Darian!

Själv så funkar en kampanj när DM verkligen tycker det är kul, olika DM har olika starka sidor, jag har inga problem med mycket högnivåäventyr om DM och spelarna funkar.

Väl vagt jag vet men det kan antingen funka eller så funkar det inte med högnivåare.

Lågnivåare kan verkligen ha sin charm det med.

Jag tror att riktigt bra högnivåäventyr är de jag haft roligast med, men alla nivåer fungerar.

Bombu
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
I min spelgrupp är det så att på låga levels så kör vi kobold/orch-slakt i skogen/fältet/grottan medans det blir mer "sociala uppdrag" när man når högre levels.

Just nu står världen på spel, och min bard är en av de två som är på väg att förgöra den (givetvis helt utan egen vilja)...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Just nu står världen på spel, och min bard är en av de två som är på väg att förgöra den
Det är rätt inställning. Vill man gå till historien så måste man förstöra världen. Hur många som helst kan rädda den, men den kan bara bli förstörd en gång!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Episka förhållanden

brukar... tja. 4-12 kanske.

det är liksom mellan-delen. när man kan mer än göra vanliga bondjobb men är inte riktigt drakdödar-kaliber...

chrull
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Det är rätt inställning. Vill man gå till historien så måste man förstöra världen. Hur många som helst kan rädda den, men den kan bara bli förstörd en gång!

Hehe, ja visst är det... Förbannade artefakter som finns. Det är jag eller min onda tvillingbror som tävlar om "the other piece". :gremsmile: Tråkigt att ingen får läsa historien... :gremsmile:
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Hej allihop, relativt ny här.

Som spelledare tycker jag att det viktiga är en bra mix. Spelarna skall känna sig som en del i världen, och att de kan påverka. Detta görs bäst genom att låta dem smaka på riktigt stora saker samtidigt som de oftast sköter mindre grejer.

Alla delar av en stor händelse är inte stora. Även en låglevelkaraktär kan se till att ett meddelande kommer till rätt person, även om samma karaktär inte kan vara med och banka lich-kungen. När meddelandet är framfört, skall karaktären få någon slags känsla för vad hans roll betydde. Hans val spelar också roll i det stora hela.

Dessutom är det viktigt att veta vad för stort som är på gång, även i en låglevelkampanj. Kriget om terrotorium med orkerna kommer garanterat att få följder för spelarna, även om de inte kan göra någon större skillnad än.
 
Top