Nekromanti Stor uppdatering av rollpersonsgeneratorn

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Som en julklapp till alla eoniter har vi gjort en stor uppdatering av Eons rollpersonsgenerator!

Nyheter
  • Slumpa rollpersonen utifrån att välja bakgrundstabell, folkslag, arketyp och miljö
  • Köp färdigheter med enheter
  • Räkna ut härledda attribut från grundattribut
  • Visa rollpersonsdata i formulärsvy

God Jul!

http://helmgast.se/eongen/beta
 

Mandarni

Veteran
Joined
19 Sep 2010
Messages
22
Location
Sweden
Nice!

Hittade en bug:
1. Skapa ny karaktär.
2. Händelsetabeller --> 404 Not Found

Och här sitter jag och arbetar på en karaktärsgenerator i C#, så kommer ni och uppdaterar den som är online. Nåja, jag ska inte låta mig besegras :)
 

Mandarni

Veteran
Joined
19 Sep 2010
Messages
22
Location
Sweden
En annan liten bug, i Google Chrome version [FONT=&quot]Version 55.0.2883.87 m (64-bit) [/FONT]så går det inte att klicka mitt på Slump-knapparna, utan man måste klicka i kanten av dem. Detta problem existerar INTE med Firefox 49.0.2 eller Microsoft Edge 38.14393.0.0, utan det verkar bara vara Google Chrome som har denna bug.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Mandarni said:
Nice!

Hittade en bug:
1. Skapa ny karaktär.
2. Händelsetabeller --> 404 Not Found

Och här sitter jag och arbetar på en karaktärsgenerator i C#, så kommer ni och uppdaterar den som är online. Nåja, jag ska inte låta mig besegras :)

---

En annan liten bug, i Google Chrome version [FONT=&quot]Version 55.0.2883.87 m (64-bit) [/FONT]så går det inte att klicka mitt på Slump-knapparna, utan man måste klicka i kanten av dem. Detta problem existerar INTE med Firefox 49.0.2 eller Microsoft Edge 38.14393.0.0, utan det verkar bara vara Google Chrome som har denna bug.
Hm, det verkar finnas en och annan bug kvar att fixa. Tack för spanandet! Ska fixa dessa snarast. Och vad gäller din karaktärsgenerator i C# låter det spännande, kanske kan vi slå våra kloka huvuden ihop och göra en extra bra generator tillsammans?

Hittar ni fler buggar, maila anton (at) helmgast.se

EDIT: Första buggen är fixad, den kom sig av den nya funktionen för folkslagsspecifika händelsetabeller (dvs den taupiska förfaderstabellen). Vad gäller den andra buggen tar jag tacksamt emot tips om knappar i javascript.
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Jag hjälper också gärna till, kan ni inte pytsa upp den på github och skriva issues som ni vill ha lösta så kan andra commita till ert projekt. Såg att ni använder js.
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
avatarex;n214109 said:
Vad gäller den andra buggen tar jag tacksamt emot tips om knappar i javascript.
OM det är det här felmeddelandet du menar:

2. Händelsetabeller --> 404 Not Found

Så har det inte med knapparna att göra utan att den här adressen inte existerar "rpvalkategorier_bakgrundstabeller.html", har du stavat fel?

Det fungerar inte heller att slumpa fram en karaktär.
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Hittade att ni hade felhantering till vissa saker men inte till andra. .

Jag får även händelsetabellen att fungera nu, vet inte om ni varit inne och ändrat något eller om det bara var ett temporärt fel
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Drey - tack för kollen, nu funkar slumpningen! Vi kan höras av efter jul någon gång och slipa på planer för samarbete. Kul att du är intresserad av det.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag antar att "Räkna ut attribut och värden" är tänkt som en andra funktion utav generatorn... där man kan leka runt med värdena för att se vad effekterna blir av det. Men tycker det saknas en "knapp" att gå tillbaka till karaktären man skapar. Om man råkar trycka på "Räkna ut attribut och värden" medan man skapar en karaktär så måste man just nu börja om. Informationen om karaktären man höll på att skapa verkar finnas kvar i systemet (man kan se det medan man är i "Räkna ut attribut och värden" formuläret genom att trycka på "Visa vänsterspalt"), men det går inte att komma tillbaka till karaktärsskapandet i huvudfönstret just nu.

- - - - -

I "Slumpa rollperson" så tycker jag det skulle vara användbart att kunna få välja vad som ska slumpas eller ej... så i de befintliga menyerna så kanske det kan finnas ett val som heter "Slumpa ej", vilket gör vad det heter. I Arketyp och Miljö menyerna skulle det kanske också vara användbart att kunna få välja både "Slumpa ej" och något som typ heter "Slumpa, men inte de två valen" (för de två valen blir just nu både slumpade och låsta så de inte går att ändra på). Tycker att det skulle vara användbart att lägga till fler menyer för om man vill att sådant som Grundattributer, Händelsetabeller och Färdighettabells grejer, ska slumpas eller ej. Specielt sådana grejer som blir automatiskt låsta efter man har slumpat en karaktär... som t.ex Grundattributer och Händelse slag. Då skulle man kunna t.ex slumpa fram backgrund, folkslag, arketyp och miljö (där de båda valen är öppna för en), men inte slumpa de andra grejerna... så att man kan få en ide utav en karaktär, men att man sedan är fri att bygga vidare på den själv.

- - - - -

Där verkar fortfarande finns kvar någon typ av problem när flera saker ger Lättlärd till samma grej.

Höll på att skapa en karaktär som fick Strider & Drabbnings slaget "Belägring" (minns ej numret), vilket bl.a gör en Lättlärd i Krigsföring. Två slag senare så slog jag Strider & Drabbnings slager "Uppror" vilket gör en Lättlärd i Krigsföring och Ledarskap. När jag såg detta så skrollade jag ner i vänsterspalten för att hålla koll på biten om lättlärda och svårlärda färdigheter (eftersom jag minns det problemet fanns i förra versionen av generatorn). Och sen höll jag koll på det området när jag valde att spara Uppror. Och så fort jag sparade så ersattest min "Lättlärd i Krigsföring" till "Lättlärd i Ledarskap"... men Krigsföring var borta, helt.

När jag sen då kollar i "Använd Enheter" delen, så kan jag se att Ledarskap under Sociala färdigheter har sin notering till vänster om den, att den är "(L)"... men när jag kollar under Kunskapsfärdigheter så kan jag se att Krigsföring INTE har sin "(L)" brevid sig (samma när man trycker på "Visa formulär"). Vad jag dock noterar är att när jag lägger 1 poäng på Krigsföring så studsar den upp till 3T6 (vilket den borde göra eftersom färdiheten ska ju vara lättlärd).

Så programmet registrerar fortfarande att färdigheten är Lättlärd... men av någon anledning så slår två stycken resultat, utav lättlärd på samma färdighet, ut varandra så att den vanliga synliga indikationen på att man är lättlärd i X färdighet inte längre syns. Jag undrar lite vad som händer om man slår och sparar ett tredje resultat utav lättlärd på samma färdighet, om den blir synlig igen då... och om den i så fall skulle bli osynlig igen om man råkar få samma färdighet lättlärd en fjärde gång.

- - - - -

Just nu går det bara slumpa fram extra språk (förutsatt att jag inte har blivit blind dock). Så man måste slumpa fram till det språk och/eller skrift som man vill köpa extra till karaktären. Samma gäller för att köpa en Expertis eller ett Hantverk med valfria (och Kännetecken... men Kännetecken ska ju inte gå att köpa på det sättet igentligen, om jag inte minns fel).

- - - - -

Jag ser också att strider & drabbnings händelseslaget "Dragning till våld" inte har fått karaktärsdraget "Kamp", och dess låsning, registrerat under ens "Sekundära karaktärsdrag" på Formuläret (det man ser när man trycker "Visa formulär"). Vet dock inte om karaktärsdrags låsningar har blivit inkodat till formuläret än. Informationen om att man har fått en sådan låsning kan man fortfarande se i den vänstra informations spalten dock... men ingen stans på det faktiska formuläret.
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Mandarni: Hur långt har du kommit. Skriver du helst i C# eller funkar andra språk också?
 

Mandarni

Veteran
Joined
19 Sep 2010
Messages
22
Location
Sweden
Jättelångt. Jag har.... ehm... installerat Visual Studio 2015. Så långt har jag kommit. Jag är öppen för andra språk. Java eller C# är det jag är mest van vid.
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Vet du hur du använder GitHub? Jag kan slänga upp ett repro där som vi kan jobba i. Jag kör gärna Javascript, det är enkelt att arbeta mot klientsidan med. Är du dock en fena på ASP.NET MVC så kan vi köra det.

https://github.com/Ekerot/eon4-generator

Fixade ett repro så kan vi sätta igång när vi känner för det och har tid.
 

Mandarni

Veteran
Joined
19 Sep 2010
Messages
22
Location
Sweden
Ah, du vill köra webbaserad. Ingen som helst erfarenhet med det faktiskt. Jag har egentligen bara erfarenhet från spelprogrammering, så C# och Java :) Lite mer vetenskapliga språk, MATLAB, Mathematica, osv., men ingen som helst erfarenhet med JS eller ASP.NET MVC. Kan ju lära mig, men det kommer ta tid innan jag är produktiv :)
 

Dendron

Veteran
Joined
21 Mar 2014
Messages
7
När jag väljer Stad får jag inte med Hantverk.....funkar dock om jag väljer Landsbygd.
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Finns det möjlighet att komma åt tabellerna som ni använder för att skapa karaktärer.

<----- Ingen Eon-spelare och äger inte böckerna
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Händelserna: "Lättlärd i alla X-färdigheter" verkar inte fungera.

Fick både rörelsefärdigheter och vildmarksfärdigheter utan någon effekt.
 

Mandarni

Veteran
Joined
19 Sep 2010
Messages
22
Location
Sweden
Drey;n214491 said:
Finns det möjlighet att komma åt tabellerna som ni använder för att skapa karaktärer.

<----- Ingen Eon-spelare och äger inte böckerna

I exempelvis Chrome så kan du inspektera elementen på sidan, och därigenom komma åt tabellerna :)
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Mandarni: Absolut jg har redan kollat där, men det tar lång tid att sitta och konvertera allt de som de skrivit till JSON-filer. Lättare att börja från scratch och skriva nya.
 

Mandarni

Veteran
Joined
19 Sep 2010
Messages
22
Location
Sweden
Drey;n214695 said:
Mandarni: Absolut jg har redan kollat där, men det tar lång tid att sitta och konvertera allt de som de skrivit till JSON-filer. Lättare att börja från scratch och skriva nya.

Din fråga var ju om tabellerna fanns någonstans. Där finns de. Annars får du nog skaffa boken. Det är ganska så många sidor. Faktiskt riktigt många. :)
 
Top