Nekromanti Stor uppdatering av rollpersonsgeneratorn

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Rhodryn said:
I vissa fall så önskar jag att allt som slumpas i spelet ska gå att manuelt välja... men det är mest pga att det kan ta rätt mycket tid ibland att försöka återskapa en bug som man råkade på. Många utav Eon IV's slumpade tabeller har ju en 50-100 olika resultat trots allt, och att försöka få fram ett specifikt slag då kan vara frustrerande...
Jag kom på ett snabbkodat sätt att lösa det på. Finns uppladdat, testa gärna!

kiwok said:
Det krånglar fortfarande med attributtärningarna. Jag slumpade en rollperson fullständigt och det placerades bara ut 3st t6 på styrka, de resterande tärningarna syntest inte till. :)
Får kolla på det vid tillfälle.

Tack för allt testande allesammans!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
När det kommer till svårlärda färdigheter (valfria) så finns det ingen funktion för att välja dessa. Där emot kan man göra det med lättlärda färdigheter.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Har lyckats få NaN/NaN på social färdigheter
De slag och val som gjorts postar jag i spoilertagen ifall det behövs för att felsöka det hela.

Bakgrund:Ockrare
Folkslag:Hemprovins:

Jargier Lemira
Arketyp:Underhållare
Miljö: Stad

Grundattribut
Styrka 2T6+3
Tålighet 3T6+3
Rörlighet 3T6
Uppfattning 3T6+2
Vilja 4T6+2
Psyke 4T6
Visdom 4T6
Utstrålning 4T6+2

Händelsetabeller
1
slag på Färder & äventyr
4
slag på Intriger & illgärningar
1
slag på Kunskap & mysterier
0
slag på Strider & drabbningar
3
slag på valfri händelsetabell

Enheter
6 enheter Kunskapsfärdigheter
0 enheter Mystikfärdigheter
7 enheter Rörelsefärdigheter
NaN enheter Sociala färdigheter
2 enheter Stridsfärdigheter
0 enheter Vildmarksfärdigheter
0 enheter Språk
12 valfria enheter

Färdighetspoäng
1
poäng Expertiser
0
poäng Hantverk
4
poäng Kännetecken

Mystik & magi

Färdigheter från start

Expertiser, Hantverk & Kännetecken
Fuska 4T6
Rykten & skvaller 4T6
Luktar gott 4T6+2
Välformad kropp 5T6

Språk & skrift
Lägre jargiska

Lättlärda och svårlärda färdigheter
Lättlärd i alla Kunskapsfärdigheter

Avtrubbning
5 Avtrubbningskryss (utsatthet)
0 Avtrubbningskryss (våld)
0 Avtrubbningskryss (övernaturligt)
0 Avtrubbningskryss (valfri kategori)

Förmågor
Exceptionellt minne.
Genom att spendera en scen i en miljö med andra personer, och lyckas med ett slag med Rykten & skvaller så etablerar rollpersonen ett rykte som sprids i området.

Pengar & resurser
60 silver
Hygienutrustning som ger en bonus på +1T6 för Charm när man försöker förföra någon.
Finkläder för fest och högtid.
Ett litet hus eller våning i en stad.
2 doser nervgift, vars svårighet att motstå är 4 högre än normalt.

Vapen
1 vanligt vapen

Rustning

Kontakter
Har vunnit en rättegång mot en skulptör.
Har ett problematisk syskon som är forskare.

Utseende
Sargad kropp efter allvarlig olycka
Har ett utmärkande släktdrag.

Karaktärsdrag
Det sekundära karaktärsdraget är Sex, vilket dessutom är Låst

Övrigt

Bakgrund
Jargiens befolkning
: Ockrare
Guld och silver flödar genom Kejsardömet och de som inga pengar har kan inte komma långt. Ockrarna är personer som har en egen förmögenhet och som gärna lånar ut en summa mot en riklig ränta. Det finns alltid de som vill göra affärer, behöver en medikus eller måste betala av en skuld. Om inte pengarna kommer tillbaka i tid så tvingas ockraren ta hjälp av indrivare för att skydda sin investering.

Händelsetabellslag

Allvarlig olycka
Rollpersonen har varit med om en allvarlig olycka och kroppen har blivit sargad och bär märken efter det som skett. Det kan röra sig om brutna ben, eldskador eller bettskador från ett vilt djur.
[-2 Styrka. +1T6. Utstrålning ]

Exceptionellt minne
Rollpersonen har mycket gott minne och har en förmåga att minnas detaljer av allehanda slag.
[+1T6 Visdom. Lättlärd i alla Kunskapsfärdigheter]

Korrumperad
Rollpersonen kan inte hjälpa det men makt, pengar, sex, dekadens eller bara kontroll är så lockande och svårt att stå emot.
[2 Avtrubbningskryss för utsatthet. Det sekundära karaktärsdraget är Sex, vilket dessutom är Låst]

Charmant
Rollpersonen har ett charmant och socialt kompetent beteende och det finns något speciellt över denne som gör att personer har en tendens att lyssna på vad denne säger.
[+2 Utstrålning. 4 enheter Sociala färdigheter]

Vunnit rättegång
Rollpersonen har varit med om en stor och omvälvande rättegång som slutade med att rollpersonens sida vann. Den förlorande sidan ser nu rollpersonen som sin ärkefiende.
[2 enheter Kunskapsfärdigheter, 2 enheter Sociala färdigheter. Lättlärd i Lagkunskap. ]

Problematiskt syskon
Rollpersonen har en bror eller en syster som gång på gång ställer till det. Detta kan röra sig om ett odugligt syskon som saknar social kompetens eller någon som utför föraktade dåd, skapar konflikter och drar rollpersonens namn i smutsen.
[+2 Vilja. ]

Sprider rykten
Rollpersonen vet exakt vilka man ska prata med för att få rykten att spridas. Ryktet bör vara enkelt och fåordigt, exempelvis Prospektorn är en magiker eller Min vän har dräpt en drake. Efter att ryktet börjat sprida sig har rollpersonen inte längre någon makt över det utan ryktet kan mutera och ändra form till någonting helt annat. Huruvida folk tror på ryktet eller bara sprider det för att det är lustigt är upp till spelledaren.
[Expertisen Rykten & skvaller 4T6. Genom att spendera en scen i en miljö med andra personer, exempelvis en taverna, marknad eller ett marknad, och lyckas med ett slag med Expertisen så etablerar rollpersonen ett rykte som sprids i området]

Händelserikt liv
Rollpersonen har haft ett händelserikt liv.
[1 extra slag på valfri händelsetabell och slå dessutom om detta slag]

Giftflaska
Rollpersonen har en liten flaska fylld med ett livsfarligt nervgift. Varför rollpersonen bemödat sig få tag på det är upp till spelaren men denne har även testat giftet på sig själv.
[+2 Tålighet. Lättlärd i Gifter & droger. Rollpersonen har dessutom 2 doser nervgift, vars svårighet att motstå är 4 högre än normalt]

Utmärkande släktdrag
Rollpersonen kommer från en släkt som är speciell och annorlunda. Det finns ett drag som går i släkten som även rollpersonen har ärvt.
[2 poäng Kännetecken som är genomgående för alla medlemmar i släkten. +2 i Uppfattning.]
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Lite nekrofili :) Önskemål: Skulle det gå att exportera karaktärer från generatorn? Ett karaktärsformulär ifyllt med den karaktär som skapats hade varit nice.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Kan också säga att det är något som jag skulle vilja ha.

Fast jag skulle nog vilja ha två formulär som man kan spara om man vill. Det faktiska Rollformuläret så klart... men även en möjlighet att spara ett "Hjälpformulär" för karaktären också... eftersom för mig så är Hjälpformuläret minst lika viktigt som det faktiska Rollformuläret. :)

Än så länge så har jag kopierat och klistrat texten (från både "Visa formulär" sidan, och vänsterspaltens info, och eventuelt manuelt skrivit ner vissa andra saker som kanske behöves vetas) till Word dokument för de 29 karaktärerna som gillade så pass att jag ville spara dem. XD
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Kiwok said:
Önskemål: Skulle det gå att exportera karaktärer från generatorn? Ett karaktärsformulär ifyllt med den karaktär som skapats hade varit nice.
Det finns på min önskelista med, men jag vet i dagsläget inte hur jag ska koda detta. Prio just nu är såklart att färdigställa Damarien, och just nu är jag inne på att formge alla bestar och varelser. Sen är det en massa andra saker i pipelinen!
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
avatarex said:
Det finns på min önskelista med, men jag vet i dagsläget inte hur jag ska koda detta.
Vilket språk använder du? Till .Net så finns det i alla fall bra pdf genereringsramverk där man antingen kan generera en pdf från grunden eller fylla i fält i en förskapad pdf.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Celledor said:
Vilket språk använder du? Till .Net så finns det i alla fall bra pdf genereringsramverk där man antingen kan generera en pdf från grunden eller fylla i fält i en förskapad pdf.
Javascript.
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
avatarex;n244582 said:
Det finns på min önskelista med, men jag vet i dagsläget inte hur jag ska koda detta. Prio just nu är såklart att färdigställa Damarien, och just nu är jag inne på att formge alla bestar och varelser. Sen är det en massa andra saker i pipelinen!
Det är som sagt bara ett önskemål :) Keep up the good work!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Vet inte om någon påpekat detta. Män när jag fick resutatet "Färdats över haven" på färder och äventyr. så gav den mig inga extra språkenheter.

24 Färdats över haven
[FONT=&quot]Rollpersonen har färdats över många hav och lärt sig mycket på sina resor.[/FONT]
[FONT=&quot][Lättlärd i Sjömannaskap. 2 enheter Kunskapsfärdigheter. 2 Språkenheter][/FONT]

Hade redan 4 st. 2 från folkslag (jargier, kolonierna och utrikes. och 2 från miljö Stad. Fick 2 enheter kunskapsfärdigheter och blev lättlärd i Sjömanskap. så det fungerade men inte de 2 språkenheterna.
Har dubbelkollat det och man får inte dessa språkenheter.

Edit:

Samma sak verkar gälla för

61 På fiendemark
[FONT=&quot]Rollpersonen har under en längre tid vistats på fiendemark. Detta kan vara i form av en expedition ut i det otyglade Kamor, som spion, legosoldat eller på en långvarig kampanj. Rollpersonen lärde sig en del om den främmande kulturen.[/FONT]
[FONT=&quot][+2 Visdom. 4 enheter Kunskapsfärdigheter. 2 Språkenheter][/FONT]

Gav inte heller några språkenheter
 
Top