Quadrante
Grisbonde
Kanske skulle det vara intressant att ha med vapens "stoppverkan" i sitt spel.
Men hur ska man gå till väga, för att slippa en massa administrativt arbete.
Jag har ingen elegant lösning för det, kanske du har (eller finns det redan i något spel -tipsa-). En variant skulle kunna vara att man inför en slags on/off funktion, hur den ska utformas beror ju givetvis på system.
--------------------------------------------------------------
En enkel variant skulle kunna vara, den som först lyckas träffa "stoppar" den andre oavsett om denne /skulle kunnat lyckats/. Lite onyanserad variant kanske. Man skulle kunna utveckla vidare med att låta olika vapen ha olika stoppverkan (nu skulle detta kunna bli rätt tungrott iofs). En enkel variant på det är att låta stickvapen sakna stoppverkan (det vill säga, att om bägge anfaller så lyckas bägge träffa om de -lyckas-). Man kan låta skärande/snittande vapen få samma. Hugg och slag(..kross osv) får då "stoppverkan", stoppverkan är då att tyngden i slaget får motståndaren att tappa "slagverkan" i sin tur.
-----------------------------------------------------------------
1) Nu kan man ju göra så att ett värde dras från motståndarens chans att lyckas, beroende på vapentyp, men då är vi tillbaks på en väg mot komplexitet.
2) Vem som slår först och hur det bedöms, skiter jag i att definera, för det beror givetvis på vilket system man spelar efter.
3) Eftersom det teoretiskt kan finnas en massa fantastika varelser av enorm storlek eller annan extremitet, kan man ju tänka sig att dessa får ett visst motstånd mot stoppverkan. Riktigt hur det skulle se ut vet jag inte, Man kan ju tänka sig att olika rustningar ochså skulle till viss del redusera chansen till stoppverkan. Det här är nog enklast att lösa tillsammans med (1) ovan.
Men hur ska man gå till väga, för att slippa en massa administrativt arbete.
Jag har ingen elegant lösning för det, kanske du har (eller finns det redan i något spel -tipsa-). En variant skulle kunna vara att man inför en slags on/off funktion, hur den ska utformas beror ju givetvis på system.
--------------------------------------------------------------
En enkel variant skulle kunna vara, den som först lyckas träffa "stoppar" den andre oavsett om denne /skulle kunnat lyckats/. Lite onyanserad variant kanske. Man skulle kunna utveckla vidare med att låta olika vapen ha olika stoppverkan (nu skulle detta kunna bli rätt tungrott iofs). En enkel variant på det är att låta stickvapen sakna stoppverkan (det vill säga, att om bägge anfaller så lyckas bägge träffa om de -lyckas-). Man kan låta skärande/snittande vapen få samma. Hugg och slag(..kross osv) får då "stoppverkan", stoppverkan är då att tyngden i slaget får motståndaren att tappa "slagverkan" i sin tur.
-----------------------------------------------------------------
1) Nu kan man ju göra så att ett värde dras från motståndarens chans att lyckas, beroende på vapentyp, men då är vi tillbaks på en väg mot komplexitet.
2) Vem som slår först och hur det bedöms, skiter jag i att definera, för det beror givetvis på vilket system man spelar efter.
3) Eftersom det teoretiskt kan finnas en massa fantastika varelser av enorm storlek eller annan extremitet, kan man ju tänka sig att dessa får ett visst motstånd mot stoppverkan. Riktigt hur det skulle se ut vet jag inte, Man kan ju tänka sig att olika rustningar ochså skulle till viss del redusera chansen till stoppverkan. Det här är nog enklast att lösa tillsammans med (1) ovan.