Nekromanti Stoppa blödning

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Den här frågan jag skall ta upp har retat mig enda sedan jag såg hur bra "tusenfotingen" i N2 stoppade blödning.

Hålla för hand Automatiskt 1 runda 1
Bandage Ob2T6 5 rundor 1+effekt
Tryckförband Ob3T6 15 rundor Ob2T6+effekt
Sy ihop såret Ob3T6 10 rundor Ob3T6+effekt
Bränna ihop såret*** Ob2T6 5 rundor Ob1T6+effekt


Enligt den här tabellen (tagen från NeoGames hemsida) så är det bästa sättet att stoppa en blödning att sy ihop såret. Om man syr ihop blodkärlet skulle jag hålla med. Men jag tolkar det som att man syr ihop sårkanterna, vilket verkar ytterst dumt om man tänker efter.
Bara för att såret sys ihop slutar inte blödningen, den fortsätter men i förminskad takt. Om såret är djupt ryms ju stora mängder blod i hålrummet som bildas och går sedan (eller direkt) ut i omkringliggande vävnad. Särskilt sår i buken kan ju fortsätta att blöda hur mycket som helst.

Därför tycker jag att det är konstigt att blödning stillas bättre genom att sy ihop såret mot för att bränna igen blodkärlen. (Bränna gör ont men det stoppar all blödning och rengör sårområdet)

Hur har man resonerat när man säger att styng fungerar så bra?

_öRn

P.S. Jag har några överkursfrågor, finns det någon regel som ger ökningar i infektionsrisken om man syr ihop såret direkt. Man syr ju in alla föroreningar i en fin varm och födorik kokong.

Samt om man syr i ett ben så bra att blodet inte kommer ut genom såröppningen utan istället ansamlas i vävnaden ökar man inte risken för att trycket blir så högt att blodet som går i de hela artärena stasas av med risk för vävnadsdöd?
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Jag tror att de på neogames tänkte som så att det är den yttre blödningen och då stämmer det ju men man bör ju också tänka på den innre blödningen och eftersom det inte står får man antagligen improvisera det vilket ju är lite klantigt gjort om det är så men alla kan ju givetviss göra fel och jag kan ha fel här.

"P.S. Jag har några överkursfrågor, finns det någon regel som ger ökningar i infektionsrisken om man syr ihop såret direkt. Man syr ju in alla föroreningar i en fin varm och födorik kokong."

Det borde ju faktiskt vara så att risken för infektioner ökar en nivå (+ob1T6), nu hittade jag det inte men det verkar rimligt och jag har för mig att jag läst det nånstans.

"Samt om man syr i ett ben så bra att blodet inte kommer ut genom såröppningen utan istället ansamlas i vävnaden ökar man inte risken för att trycket blir så högt att blodet som går i de hela artärena stasas av med risk för vävnadsdöd?"

Det var en överkurs fråga det, nu är jag ju inte någon läkare direkt men jag tror nog att det finns en risk för att det kan inträffa men jag tror att den risken är mycket liten.


Det gud inte vet, det vet jag och eftersom gud inte existerar vet jag allt.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Kan man inte...

..vara litet pragmatisk och helt enkelt tolka "sy ihop såret" som att man med nål och tråd stoppar blödningen på bästa sätt t.ex. genom att sy ihop större blodkärl?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
För att stoppa en inre blödning krävs kirurgiska ingrepp. Att sy igen sår (och blodkärl) fungerar på ytliga blödningsskador vilket de flesta blödningar i Eon är.

-Marco Behrmann
 
Top