Nekromanti Stoooort inköp

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag har köpt en andel i ett vindkraftverk. Swosh! Swosh! Swosh!
Det ska stå klart 2009, vara ett av Sveriges största och ge mig all el jag använder i mitt hus.

Jag älskar själva utseendet hos vindkraftverk, jag tycker att de är så snygga och mäktiga.

/Magoo, glad
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En får lov at grattulera, eller vad man kan säga.
Det mest seriösa jag investerat i är mina pensionsfonder.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vindkraftverk

Fast jag hatar den här grejen de gjort här och var i Jämtland och ställt vindkraftverk på fjälltoppar så de förstör vyn över flera kvadratmil. Det ser så obeskrivligt jävla hemskt ut. Visst fattar jag att det är jävligt optat med ett vindkraftverk på toppen av ett högt jävla berg, but still...kunde man liksom inte tänka sig att placera dem på ett ställe som...redan är fult? De får gärna dränka hela jävla Söderslätt i vindkraftverk vad mig anbelangar liksom, de kan låta dem sticka upp ur den norrländska taigan, de kan sätta ett på toppen av Turning Torso, kör hårt, men snälla...låt dem inte sticka upp från fjälltoppar som nån jävla julstjärna. Det borde vara ett brott mot mänskligheten.

- Ymir, raljerar
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
Re: Vindkraftverk

Här tycker jag att Ymir med all önskvärd tydlighet demonstrerar västerlandets ytliga förhållande till naturen. Naturen blir för oss något vars främsta uppgift är att förse oss med estetiska kickar. Som ekosystem, som grundval för vårt själva liv, är naturen däremot ointressant. Bränn gärna hur mycket olja ni vill, om alternativet är ett vindkraftverk på Kebnekaise.

Det skulle göra oss alla gott att befria oss från våran löjliga, estetiserade, romantiserade syn på naturen, som endast leder till villfarelser och skenbilder. Filosofen Slavoj Zizek talar om det här i sitt föredrag "Ecology without nature", som finns på YouTube och tål att kollas in.

Till Magoo: Bra initiativ! Yay for you!

/Kalle
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vindkraftverk

Naturen blir för oss något vars främsta uppgift är att förse oss med estetiska kickar. Som ekosystem, som grundval för vårt själva liv, är naturen däremot ointressant.
Ja, för det ena utesluter ju verkligen det andra...om priset för en ekologiskt hållbar utveckling är att allt liksom måste bli fult, exploaterat och oestetiskt vet jag faen inte om jag vill vara med.

- Ymir, tycker
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,014
Location
Umeå
Re: Vindkraftverk

de kan sätta ett på toppen av Turning Torso
Ja, varför sätter man dem inte på strategiska byggnader i städerna? De kan väl inte låta så jävligt, och de förstör väl knappast utsikten?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Re: Vindkraftverk

Ja, för det ena utesluter ju verkligen det andra...om priset för en ekologiskt hållbar utveckling är att allt liksom måste bli fult, exploaterat och oestetiskt vet jag faen inte om jag vill vara med.
Problemet är att priset för att inte ha en hållbar utveckling dels är värre, men också är betydligt mer "exploaterat".



Jag ser inget egenvärde i att folk ska kunna åka ut i naturen och låtsas som om de inte tillhör en helt vanvettigt destruktiv ras av fullblodpsykopater. Jag ser inget egenvärde i folks utsikter från sommarstugan eller "orörda" fjäll". Däremot ser jag ett egenvärde i att vi minskar beroendet av olja, att vi minskar beroendet av kärnkraft och andra mindre vettiga energikällor.

Om jag får välja mellan dold fulexploatering och öppen exploatering, där dold betyder värre effekter för naturen, så väljer jag den öppna. Död åt den romantiserade bilden av naturen.

"Oestetiskt" förresten. Estetik ligger i betraktarens öga. Alla tycker inte att naturen är vqacker eller ens trevlig. Det finns inget självklart eller "naturligt" i att älska naturen som "ren" och "orörd".
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vindkraftverk

Jag ser inget egenvärde i att folk ska kunna åka ut i naturen och låtsas som om de inte tillhör en helt vanvettigt destruktiv ras av fullblodpsykopater.
Haken är ju då att jag som bekant inte delar den människosynen. Snarare är det min uppfattning att människan är en del av naturen, och att det ligger ett egenvärde i att vårda och bevara den. Kalla det naturromantik om du vill.

Och visst, åsikter är subjektiva (och min ödmjukhet inte den största), men jag vågar tro att en majoritet får mer estetiska upplevelser av fotoreportage i National Geographic än av Dagens Industri. Å andra sidan blir jag alltid lika hänförd när kinesiska städer ska göra reklam för sig själva och bara ääälskar att visa upp sina fula jävla kolkraftverk, byggkranar och betongfabriker i gigantiska fotosviter. Så vad vet jag? Sedan utspelar sig ju den vackraste film jag någonsin sett i Shanghais sunkiga industrikvarter, så visst, jag kan också se skönheten i en neonbelyst, nedklottrad betongvägg vid randen av en gråbrun flod. Men generellt föredrar jag liksom grönskande fäbodvallar i fjällskugga och solnedgång över böljande sanddyner i Taklamakan, på samma vis som jag upplever att människan verkar ha förlorat sin förmåga att bygga snygga hus nångång 1930. Och jag tror som sagt inte jag är ensam om det.

- Ymir, just sayin'
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vindkraftverk

fast i Malmö får ju muslimerna inte ens ha böneutrop 'för att det blir för mycket oväsen'.

...varför alla kyrkor sedan får ringa stup i kvarten och flyglarmet får ljuda en gång i månaden verkar ingen riktigt kunna svara på... :gremsuck:

- Ymir, tycker lite minaretutrop vore grymt att vakna till
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,433
Location
Maastricht
Re: Vindkraftverk

Hellre att dom smäller upp ett vindkraftverk på en fjälltopp än att de bygger ut de vattenkraftverk som redan finns och som förstör saker för naturen ordentligt vilket ett vindkraftverk på en fjälltopp inte gör, annat än rent estetiskt. I övrigt håller jag med dig och delar till viss del ditt naturromantiska synsätt.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Låter helt OK tycker jag och som nybliven villaägare ser jag fram emot ett liknande förslag som nu bearbetas här i Nässjö.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Vindkraftverk

"och flyglarmet får ljuda en gång i månaden verkar ingen riktigt kunna svara på..."

Eh, jo - om du frågar någon som vet. Räddningsverket ser gärna att den dagen en större gasläcka sker eller en tåglast kemikaler spårar ur och börjar läcka så ska Viktigt meddelande till allmänheten fungera. Det är inte bara för flyganfall, vet du. Kyrkklockorna däremot, de är en pest. Antingen ska de hålla käften de med eller så ska moskén få bröla den med.


Storuggla, it's not like they're going to heaven anyways
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Re: Vindkraftverk

Snarare är det min uppfattning att människan är en del av naturen, och att det ligger ett egenvärde i att vårda och bevara den. Kalla det naturromantik om du vill.
Absolut. problemet är att du vill fokusera på att bevara den rent utseendemässiga biten, medan jag hellre bevarar naturen som praktisk funktion och dess fortsatta existens. För, ärligt talat, ett vindkraftverk må störa den estetiska upplevelsen, men naturen som sådan störs väldigt lite.

Och jag bevarar hellre naturen än dess utseende.

//Krank, älskar funkis
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Vindkraftverk

"Räddningsverket ser gärna att den dagen en större gasläcka sker eller en tåglast kemikaler spårar ur och börjar läcka så ska Viktigt meddelande till allmänheten fungera."

Då är det ju riktigt jäkla puckat att låta testa larmet en gång i månaden, det bäddar ju för ett Peter och vargen-scenario...
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Hyfsade odds.

”Då är det ju riktigt jäkla puckat att låta testa larmet en gång i månaden, det bäddar ju för ett Peter och vargen-scenario…”

Risken för att dagen då en större gasläcka sker eller då en tåglast kemikaler spårar ur och börjar läcka också skulle råka vara just den första måndagen i månaden kan nog inte anses alltför överhängande.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hyfsade odds.

Risken för att dagen då en större gasläcka sker eller då en tåglast kemikaler spårar ur och börjar läcka också skulle råka vara just den första måndagen i månaden kan nog inte anses alltför överhängande.
Inte nog med att det ska ske den första måndagen i månaden, det sker klockan 15. Dessutom skiljer sig testsignalen från Viktigt meddelande till allmänheten-signalen.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Re: Hyfsade odds.

Dessutom skiljer sig testsignalen från Viktigt meddelande till allmänheten-signalen.
Det hade jag fan ingen aning om! Så ifall Stockholm skulle träffas en meteor eller ryssen skulle dundra in i landet kl. 3 på den första måndagen i valfri månad så skulle i alla fall jag tagits på sängen. Nu är jag dock förberedd för även dessa eventualiteter och kan rycka in och rädda Sverige om så skulle ske. Så nu kan ni sova trygga.

/Anders
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Vindkraftverk

Vad olika man kan tycka! För mig är ett vindkraftverk hur snyggt som helst, så på toppen av ett fjäll blir det bara som ett körsbär på bakelsen - en grej som plussar. Som ett snyggt slott uppe på toppen av en klippa.

Men visst tycker jag att man ska placera dem där det inte stör, det finns ju gott om yta där det blåser som inte är fjälltopp. Mitt kommer att stå vid kusten i Holmsund utanför Umeå, förmodligen till några sommarstugeägares förtret.

/Magoo
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Re: Vindkraftverk

Problemet med det hela är att vindkraftverk inte är helt självskötande. De går sönder, ska servas och annat, vilket betyder att de måste ställas nånstans där de kan nås utan alltför stora problem. Så var man än ställer dem så kommer de alltid hamna i vägen för någon. Och denne någon kommer inte alltid tycka att vindkraftverk bidrar till naturupplevelsen och kommer skriva ilskna insändare i lokalblaskan som brukar gå nått i stil med "visst är det bra med alternativa energikällor men måste de placeras inom synhåll från just MIN punchveranda?".

Det är förövrigt anledningen till att man inte ska låta de som bor i närheten av vilket nybygge det än månde vara ha för mycket att säga till om. För om alla säger "visst är det bra att det byggs men kan det inte ske någon annanstans?", så blir ingenting byggt.

/Anders
 
Top