Nekromanti Stockholms spelkonvent -09 söker föreläsare

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Nu är det hög tid för mig som föreläsningsansvarig på Stockholms spelkonvent -09 att återigen bjuda in till konventet.

Är du intresserad av att prata om spel, hålla en workshop i något ämne eller dela med dig av dina erfarenheter runt Sverok, föreningsliv eller lajv är det dags att anmäla sig till mig.

Föregående år har jag skickat ut listor på ämnen jag själv har tyckt varit intressanta, och om du gärna vill komma till Stockholms spelkonvent men inte vet riktigt vad du skall prata om kan jag säkert hjälpa dig med ämnesval, men annars tänker jag i år lämna golvet relativt fritt åt dig som pratar.

Dock har vi som konvent ett par krav på ämnesområdena. Du måste som föreläsare hålla dig inom ramarna för rollspel, figurspel, brädspel, kortspel, lajv, soft air, paintball eller datorspel.

Ämnesvalet kan variera kraftigt. Förra året pratades det bland annat om hur man gör spännande miniatyrspelskartor, dramaturgi och spelledarpersoner varvat med workshops i kreativitet och speldesign.

Nytt för i år är att vi kommer att försöka spela in en del utvalda föreläsningar och lägga upp dem på nätet på vår hemsida. Det är naturligtvis helt frivilligt att vara med på en sådan inspelning Berätta gärna om du är särskilt intresserad av att vara med. Vi gör även en serie podcasts och intervjuer innan konventet.

Stockholms spelkonvent -09 går av stapeln i slutet av oktober/ början av november under allhelgonahelgen, och närmare information om datum och tider när du skall hålla din föreläsning får du när du anmält dig. Jag återkommer i forumet om sista anmälningsdag.

Föreläsningstiden ligger på ca 45 - 60 minuter och workshopsen brukar gå under ett spelpass, men naturligvis är vi flexibla om du vill ha det på något annat vis. Glöm inte att berätta hur du vill ha det.

I år kommer vi att kräva att du anmäler dig till konventet eftersom vi har haft problem med anmälningar och framförallt betalning sedan tidigare. Pengarna får du som föreläsare tillbaka, men vi har valt att be samtliga arrangörer, föreläsare och arbetare på konventet att både anmäla sig och betala först för att undvika problem med revision. Om du väljer att prata i år, så kommer jag att meddela så fort det går att anmäla sig till konventet.

Till mig anmäler du:
* Namn
* Namn på föreläsningen/ workshopen
* Hur lång föreläsningen/ workshopen är
* Ämnesområde
* Antal platser (skriv obegränsat om du inte håller en workshop med begränsat antal platser)
* En kort sammanfattning av vad du tänker prata om, ett synopsis räcker
* Om du vill att vi spelar in dig
* Om du har något material du vill att vi skall trycka upp och dela ut (vilket vi gärna gör!)
* Om du vill delta på hemsidan med en intervju eller podcast innan konventet

Frågor och funderingar? Inga problem. Jag finns på MSN som tsianphiel@hotmail.com. Berätta att du vill prata om föreläsningar på Stockholms spelkonvent, så lovar jag att prata med dig. Annars kan du maila på nedanstående mailadress.

Varmt välkommen med din anmälan till forelasningar@stockholmsspelkonvent.se!

--
Åsa Roos
Föreläsningsansvarig Stockholms spelkonvent 09
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag är ingen talare men. . .

Nej, jag skojade bara. Jag vill inte föreläsa något men jag har en önskelista.

1. Jag skulle vilja ha en 1 timmes föreläsning om rollspelsvärldar/settings som jag vill att Anders Blixt och Erik Granström håller i. De får gärna ta en halvtimme var.

2. Jag skulle vilja ha en design/formgivningsworkshop som gärna Arfert och Dante håller i. Den skulle kunna vara mellan 09.00-13.00 eller 14.00-18.00 någon av dagarna. Den ska ta upp saker som layout och bildhantering samt illustrationer. Det ska vara på en enkel nivå som inte kräver några förkunskaper. Den som vill får ta med sin laptop med sitt egna rollspelsprojekt och ska kunna få hjälp med det på plats. Det ska inte vara en kurs i InDesign utan vara mer öppen workshop om design och layout för rollspelsboken.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Jag kan skicka en inbjudan med förslag åt dem, men bäst vore kanske om du lobbade själv för att de skall anmäla den typen av workshops/ föreläsningar hos oss. Alla är välkomna, men jag kan inte tvinga någon :gremsmile:

Dante kanske, men det är bara för att jag vet vart hans brevlåda bor.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kan hålla i en workshop om formgivning med Dante, vore kul. Bra om man är två också...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Andy said:
2. Jag skulle vilja ha en design/formgivningsworkshop som gärna Arfert och Dante håller i. Den skulle kunna vara mellan 09.00-13.00 eller 14.00-18.00 någon av dagarna. Den ska ta upp saker som layout och bildhantering samt illustrationer. Det ska vara på en enkel nivå som inte kräver några förkunskaper. Den som vill får ta med sin laptop med sitt egna rollspelsprojekt och ska kunna få hjälp med det på plats. Det ska inte vara en kurs i InDesign utan vara mer öppen workshop om design och layout för rollspelsboken.
En sådan workshop skulle jag definitivt vilja delta i, kan jag säga.

//Krank, som funderade på att skämtsamt erbjuda sig att föreläsa om forumetikett och god samtalston
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Andy said:
2. Jag skulle vilja ha en design/formgivningsworkshop som gärna Arfert och Dante håller i. Den skulle kunna vara mellan 09.00-13.00 eller 14.00-18.00 någon av dagarna. Den ska ta upp saker som layout och bildhantering samt illustrationer. Det ska vara på en enkel nivå som inte kräver några förkunskaper. Den som vill får ta med sin laptop med sitt egna rollspelsprojekt och ska kunna få hjälp med det på plats. Det ska inte vara en kurs i InDesign utan vara mer öppen workshop om design och layout för rollspelsboken.
Om du sätter TVÅ formgivare på ett och samma projekt kommer du att få minst FYRA sinsemellan oförenliga förslag på hur saker ska göras. :gremgrin:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Dante said:
Om du sätter TVÅ formgivare på ett och samma projekt kommer du att få minst FYRA sinsemellan oförenliga förslag på hur saker ska göras. :gremgrin:
Och det är det som är så bra, för då får man FYRA bra idéer om hur något kan lösas! Och då lär man sig fyra gånger så mycket som om man bara fick ett förslag!
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Önskemål

Jag ser gärna att konstruktörer föreläser om sina rollspel. Presentera spelet för de som aldrig spelat spelet tidigare, fortsätt sedan mer allmänt kring spelet (hur spelet kom till, tips och trix, avslöja hemligheter och tabbar osv) som även kan intressera de som redan spelar spelet och avrunda men en frågestund. Typ.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
1. Jag skulle vilja ha en 1 timmes föreläsning om rollspelsvärldar/settings som jag vill att Anders Blixt och Erik Granström håller i. De får gärna ta en halvtimme var.
Jag har fått Åsas inbjudan och tackat ja. Trevligt att vara efterfrågad. Dessutom är det alltid kul att snacka världsbygge, min favoritnisch inom spelkonstruerande.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Re: Önskemål

Tove och Anders kommer för att prata om hur de har gjort Western, men jag ser gärna att några av de som bygger rollspel även i mindre skala eller på andra sätt kommer och pratar. Enklast är dock att kontakta mig via forelasningar@stockholmsspelkonvent.se för att försäkra sig om att jag inte missar några av era önskemål. Jag är inte inne här mer än kanske en gång varannan vecka.
 
Top