Nekromanti [Stockholm] Spelare till fantasykampanj sökes

Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Var hälsad du spelsugna!

Efter ett speluppehåll som spelledare så känner jag att det är dax att hoppa på det kreativa tåget igen. Jag söker därför dig spelare, eller etablerad spelgrupp, med tillhörighet i Stockholmstrakten och som är sugen på en fantasykampanj som får lov att utvecklas under en längre tid från grisodling /småskalighet till mer och mer storslagenhet och världsomspännande händelser.

Jag har själv över 20 års erfarenhet av att spelleda men ställer inga höga krav på dig som spelare vad gäller erfarenhet – med rätt förutsättningar så kan alla utvecklas till en spelgrupps önskade nivå på storykvalitet (som naturligtvis gruppen behöver sätta i gemensamt samförstånd). Dock så blir naturligtvis din dedikation och förmåga att kunna delta under ett längre tidsspann viktigt om kampanjen skall kunna växa fram successivt!

Praktisk info:
Tänker mig att vi siktar på ett spelmöte i veckan. Tänker att vi väljer dag/tid som passar gruppen bäst på stående basis.
Jag bor själv i Farsta strand som alltså således blir en möjlig plats att spela på men kan också tänka mig att träffas på annan plats om det blir logistiskt smidigare för gruppen.

Spelledarstil: Mitt sätt att spelleda kretsar mycket kring att berätta en spännande story tillsammans. Jag fäster stor vikt vi att skapa rätt stämning exempelvis genom rätt stämningsmusik, kompletterande stämningsscener med glimtar från vad som händer i spelvärlden runtomkring spelarnas karaktärer m.m.
Jag har god erfarenhet av teater så jag använder det som ett verktyg för att porträttera levande spelledarpersoner. I de flesta grupper jag agerat speleldare för så har detta inspirerat spelarna att alltmer våga agera ut sina egna karaktärers personlighet till följd att det blir ett spännande och mycket levande karaktärsspel kring spelbordet.
Det är alltid min ambition att bygga kampanjen mycket på spelarnas karaktärer och deras unika mål (är här väldigt inspirerad av rollspelet Burning Wheel's sätt att bygga kampanjer - för er som är bekanta med detta, dock med undantaget att jag också ofta har en tydlig metaplott som reagerar på spelarnas handlingar) och utifrån detta brukar karaktärsutveckling för spelarnas karaktärer bli en naturlig konsekvens över tid.
En annan sak som jag försöker fästa stor vikt vid är att alla spelarnas val skall få en konsekvens i spelvärlden på gott och ont dvs satt allt som spelarna gör får en konsekvens som vidareutvecklar handlingen och som förändrar förutsättningarna.
Jag brukar uppskatta en lagom blandning av socialt spel/intriger/mystik och action. Som jag ser det finns det ena där för att förgylla det andra. Valet av kampanjtema kan dock naturligtvis vinkla tonvikt åt antingen det ena eller det andra hållet.

Förslag på spel/kampanjer jag kan tänka mig spelleda:

Eon (klassiskt svenskt fantasyspel) – jag är själv en av författarna till några av Eons böcker (bla Drakar och Alver – Sångarens ätt) och har således stor erfarenhet av spelet. Vore kul att exempelvis spelleda en alvisk kampanj av något slag för att mer få utprova materialet jag skrivit. Temat blir isf alviska intriger och mystik och det är då förstås en stor fördel om du inte läst hemlighetskapitlet i Alver. Alternativt tänker jag mig en kampanj som utspelar sig efter Mörkret där Mörkerherrarna härskar över världen.

Legend of the Five Rings (samurajbetonad fantasyvärld med en mycket rik social miljö och med betoning på intriger, mystik och detektivarbete) – skulle exempelvis kunna tänka mig spelleda en kampanj där alla spelarna spelar kejserliga magistrater och utreder mystiska övernaturliga brott i landet, alternativ att alla spelarna spelar medlemmar från en och samma klan och att kampanjen handlar om socialt intrigspel och klanpolitik.

Midnight (Mörkt fantasyspel som utspelar sig 100 år efter att den mörka fursten, typ Sauron, vunnit och förslavat världen, de olika raserna lever i förtryck av orcher och furstens mörka präster) – Tänker mig här en möjlig kampanj där spelarna spelar medlemmar av motståndsrörelsen och aktivt motarbetar skuggans makter. Kan karaktärerna skapa hopp i en värld av Mörker?

The One Ring (Lord of the Rings spel som initialt utspelar sig 5 år efter händelserna i the Hobbit och utspelar sig främst runtomkring Mirkwood) -
Tänker mig här en kampanj som spänner över många av spelvärldens år där spelarna spelar representanter från de olika fri folkens som av olika anledningar blir involverade i händelserna kring förmörkelsen av Mirkwood.

Låter det intressant?
Hör då gärna av dig antingen via mail: ljusetsriddare@gmail.com eller per telefon/sms: 072-7172754

Med vänlig hälsning
/Sebastian
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Uppdatering: Jag har nu fått en massa trevliga anmälningar - tack för det, känns jättekul och bådar gott för framtiden! :gremsmile:

Tyvärr kan vi inte vara hur många som helst så för tillfället så kan jag inte ta emot några fler personer - min maxkvot är redan fylld.

Jag hör av mig här om läget skulle ändras.

Väl mött!
/Sebastian
 
Top