Nekromanti Stockholm som kampanjvärld

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Finns det några bra resurser (helst på internet) för en spelledare som planerat spelleda en kampanj i stockholm någon gång under 1990-talet? Resursen bör alltså handla om själva staden, typ bra kartor och allmän information som varenda stockholmsbo bör känna till också för den delen, som beskrivningar av stadsdelarna, årliga evenemang, viktiga byggnader och samlingsplatser (typ inneställen) o.s.v. Ge mig!

Fast... saker och ting ändras ju. Inneställen man kan läsa om nu lär ju vara aktuella inneställen som kanske inte alls var inne 199X om de ens existerade. Kanske någon stockholmsbo med några år på nacken kan redogöra för lite krogar, restauranger, klubbar och sådant som var poppis då?

Och... jag skulle även vara tacksam om någont kunde ge mig en källa till information om vad som hände i sverige (eller enbart i stockholm) under de enskilda årtalen som 1990-talet utgjordes av. Mycket tacksam.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
WOA WOA Stockholmsnatt

...hette ju mitt, dom ni kallar, dogmaspel som jag körde för ett gäng år sen. Kartor kan du få ur Gula sidorna över Stockholm. De är bra och jag tycker de dög för mig. De märker ut en hel deol. I annat fall kan du tjacka taxikartor på en välsorterad bokahndel. Två tjock inbundna böcker över norra och södra stockholm. Där hittar du allt.

Information om Stockholm borde finnas drösvis av. Om jag va du skulle jag bege mig till Kungliga Bibliopteket och titta på tidnignar från den tiden. De finns på mikrofilm och det är gratis.

Annars skulle jag ringa upp nöjesjournalister typ på Nöjesguiden eller Aftonbladet och be dem hjälpa mig om nöjespalatsen på 90 talet.

Viktiga byggnader, samlingsplatser... Tja det kan bli svårare. Du kan säkert en del själv, plattan, Statshuset (om det nu är så viktigt) slottet, Stureplan (Stureplansmorden skedde under 1990 talet)... Var kreativ och sök på internet men gå gärna till biblioteket. De älskar då man frågar dem om deras expertis så du kommer säkert få ett gäng böcker.

Lycka till.

PS Vad ska du göra?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
WOA WOA Stockholmsnatt

...hette ju mitt, dom ni kallar, dogmaspel som jag körde för ett gäng år sen. Kartor kan du få ur Gula sidorna över Stockholm. De är bra och jag tycker de dög för mig. De märker ut en hel deol. I annat fall kan du tjacka taxikartor på en välsorterad bokahndel. Två tjock inbundna böcker över norra och södra stockholm. Där hittar du allt.

Information om Stockholm borde finnas drösvis av. Om jag va du skulle jag bege mig till Kungliga Bibliopteket och titta på tidnignar från den tiden. De finns på mikrofilm och det är gratis.

Annars skulle jag ringa upp nöjesjournalister typ på Nöjesguiden eller Aftonbladet och be dem hjälpa mig om nöjespalatsen på 90 talet.

Viktiga byggnader, samlingsplatser... Tja det kan bli svårare. Du kan säkert en del själv, plattan, Statshuset (om det nu är så viktigt) slottet, Stureplan (Stureplansmorden skedde under 1990 talet)... Var kreativ och sök på internet men gå gärna till biblioteket. De älskar då man frågar dem om deras expertis så du kommer säkert få ett gäng böcker.

Lycka till.

PS Vad ska du göra?
 

Sitor

Veteran
Joined
21 Sep 2003
Messages
39
Location
Stockhom, Södermalm
Låter intressant men personligen skulle jag gärna se ett rollspel i Stockholm runt sekelskiftet 1800-1900. Gamla Stan och Skanstull samt Vitabergsparken känns väldigt stämningsfyllda. Man skulle kunna ta inspiration från (rätt självklart) "ina drömmars stad".
Nåja, bara en åsikt men lycka till med din skapelse. Ledsen att jag faktiskt inte har något att bidra med förutom möjligen att råda dig att kontakta Svenska rikslantmäteriet för exakta kartor.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Ett alternativt 90-tal [Spoiler för mina spelare]

"PS Vad ska du göra?"

Spelleda Kult. Kampanjen jag har tänkt mig ska utspela sig i stockholms stad som under ett alternativt 90-tal där Antikrist (typ) blivit stadsminister i Sverige och där hela landet hamnat i en djup depression. Antalet psykiskt sjuka (= friska, typ. När det gäller Kult alltså) mångdubblas varje år, brotten också, men vålds- och sexualbrott i synnerhet. O.s.v. Jag behöver alltså bara en grund för allt detta att gro på.

"Viktiga byggnader, samlingsplatser... Tja det kan bli svårare. Du kan säkert en del själv"

Nae. Jag har varit i stockholm typ två gånger; en gång när jag var några månader gammal och en gång när jag var elva. Det plus att jag är allmänt obildad, i synnerhet när det gäller sverige relativt med andra svenskar, har gjort att jag. Men... kampanjen kräver att det ska utspela sig i en storstad, och stockholm är ändå kanske den storstad som är enklast för mig. Trots min obildning alltså.

Så... tack för hjälpen. Men nog behvöer jag mer *hint*
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Ett alternativt 90-tal [Spoiler för mina spelare]

Jag hör till dem som tycker det är mycket roligt att göra research inför en rollspelskampanj - information ökar stämningen och man hittar alltid oväntade saker man kan använda i kampanjen.

Årskrönikor eller årsböcker (d v s böcker som sammanfattar de stora nyhetshändelserna under ett år) finns på alla större bibliotek, jag rekommenderar När?Var?Hur?-serien, Nationalencyklopedins årsböcker samt DN:s årskrönika. Har man ork kan man även kolla in gamla dagstidningar på mikrofilm - kring nyår varje år brukar de flesta större dagstidningar ha sammanfattande artiklar om viktiga händelser under året som gått.

För information om hur det egentligen ser ut i Stockholm rekommenderar jag någon bra fotobok, det borde inte vara så svårt att hitta. Fråga på biblioteket!

Eftersom din kampanj har en politisk bakgrund (Minister Satan, kul idé) kan det kanske vara idé att läsa Stig Hadenius bok "Modern svensk politisk historia: konflikt och samförstånd". Se till att du får tag på senaste upplagan (6:e), från i år (2003), där torde sammanfattningar av viktiga skeenden i den svenska 90-talspolitiken finnas med.

Hoppas det hjälper lite,
hälsar
Örnie
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Ett alternativt 90-tal [Spoiler för mina spelare]

"Kampanjen jag har tänkt mig ska utspela sig i stockholms stad som under ett alternativt 90-tal där Antikrist (typ) blivit stadsminister i Sverige och där hela landet hamnat i en djup depression. Antalet psykiskt sjuka (= friska, typ. När det gäller Kult alltså) mångdubblas varje år, brotten också, men vålds- och sexualbrott i synnerhet. O.s.v."

Du menar alltså att du ska spela i vår actual factual verklighet? Det är ju precis det där som hände i Sverige under 90-talet. :gremfrown:


Men okej, jag vet inte riktigt vilken approach man ska ha till att spela i verkliga platser. När min spelgrupp spelar KULT blir det ofta Stockholm eller London, eftersom det är de storstäder vi kan. Ditt problem har vi alltså inte, framförallt inte i Stockholm. Det kan snarare bli så som i lördags natt, när min och en annan RP blev häktade och hamnade på Kronobergshäktet. Min RP bodde på Bergsgatan mittemot, så vi kunde inte ta tillflykt dit efter att vi lyckats ta oss ut. Istället snodde vi en bil och drog upp mot Fridhemsplan där en polisbil kom ikapp oss. Vi åkte längs St Eriksgatan och försökte villa bort dem i garaget vid Västermalmsgallerian, osv.
Det är rätt roligt att spela i miljöer som man kan ganska bra.

När vi spelar Call of Cthulhu, däremot, skiter vi rätt friskt i verkligheten. Ingen av oss har varit i NY eller Kairo, liksom. Och det är lika roligt det, för då blir det ungefär som fantasy, vi är i en helt okänd miljö och litar helt på spelledaren (eller ja, spelarna får lita på mig, det är jag som spelleder CoC).
Det är rätt roligt att spela i miljöer man inte kan alls också.

Så, antingen kan dina spelare lika lite om Stockholm som du, eller också har du nån spelare som kan mer än dig. I det första fallet kan du lika gärna hitta på allt så att det passar din vision, i det andra fallet kan du låta din kunniga spelare sköta historiska och geografiska fakta åt dig.

Det tredje är förstås att ta reda på lite modern Stockholmshistoria, samt kartor och liknande. Men det hade du ju redan listat ut. Tyvärr är jag för inåtvänd för att kunna skriva en sammanfattning över 90-talet i Stockholm.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Ett alternativt 90-tal [Spoiler för mina spelare]

"Det är ju precis det där som hände i Sverige under 90-talet."

Mjaa... ganska mycket värre hade jag tänkt mig det. Typ upplopp och större vansinnesdåd flera gånger i veckan på grund av att folk börjar se verkligheten som den är då deras misär och missnöje tillåter illusionen att rämna för dem. Jag har även en fundering på att göra Kristdemokraterna (som ska vara extra hyperkonservativa och bakåtsträvande) till det ledande partiet eftersom folket vill ha tillbaka moralen och etiken, ja det gamla sverige helt enkelt.

"Det är rätt roligt att spela i miljöer som man kan ganska bra."

Jo. Jag funderade faktiskt ett tag på att kampanjen skulle utspela sig i våran hemstad, Piteå. Men... det är dels den ringa storleken på våran stad samt de där 100 milen mellan rollpersonerna och sveriges toppolitiker som den idéen föll på.

I vilket fall så har jag bara tänkt läsa på en del så att jag bara känner till lite allmänt om stockholm. Jag kommer improvisera och hitta på det mesta ändå i all min okunskap, men det är alltså en säker grund jag är ute efter. Dessutom kommer ju detta alternativa 90-tal att skilja sig från det riktiga som vi upplevt. Det är ju som själva poängen med att det är alternativt, liksom. Än en gång är det bara en grund jag är ute efter, resten av händelserna kommer jag hitta på.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Ett alternativt 90-tal [Spoiler för mina spelare]

"Eftersom din kampanj har en politisk bakgrund (Minister Satan, kul idé) kan det kanske vara idé att läsa Stig Hadenius bok "Modern svensk politisk historia: konflikt och samförstånd"."

Tja... just politiken kommer att vara väldigt annorlunda så det är nog ingen idé... eller kanske den duger som inspiration och mall till mina påhitt, föresten...

Nåja. Jag ska bege mig till biblioteket i morgon och undersöka de böcker du tippsade om. Mången tack!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Detta är inte ett direkt svar på din fråga, men har med ämnet att göra.

Vintern 1990-91 körde mitt spelgäng en GURPS Wild Cards-kampanj (ett slags superhjälte-spel) som utspelade sig i Stockholm. Spelarrollerna var medlemmar i den svenska polisstyrka som utredde brott som begåtts med superkrafter.

Vi spelade mer eller mindre i realtid en gång per vecka. Kampanjen låg cirka sju dagar efter verkligheten, så vi hade hela tiden tillgång till "aktuella" Dagens Nyheter och kunde referera till pågående kriser, som t ex uppladdningen inför befrielsen av Kuwait.

Jodå, vi blev insyltade i den irakiska ockupationen när vi skulle arrangera ett avhopp av en hög irakisk militär till Sverige. Det sket sig rejält. :gremfrown:

Vi blev också indragna i politiska kontroverserna kring Sovjetunionens sönderfall och de baltiska ländernas frihetskamp när KGB-agenter anlitade en fd Stasi-hitcyborg för att mörda estniska nationalister i Stockholm.

Det var ett snyggt sätt att koppla samman verklighet och spel. Wild Cards är i och för sig inte min grej, men själva kampanjkonstruktionen blev bra.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Intressant indeed... [Spoiler för mina spelare]

Detta upplägg är verkligen intressant. Och aktuellt. Så sent som igår började jag fundera på att flytta min kampanj till nutid... eller någon gång sommaren/hösten 2003. Anledning var dels av praktiska skäl (jag är mer insatt i 2003-talet än 199X) men även att jag märkte att man kunde se venus med blotta ögat (eller är jag förvirrad?)

Venus skulle motsvara "Lucifers vakande öga" över jorden nu när Antikrist kommit till makten. För Venus har ju en viss koppling till Honom; båda kallas ju morgonstjärnan. Inte utan anledning, givetvis.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Re: Intressant indeed... [Spoiler för mina spelare]

Detta upplägg är verkligen intressant. Och aktuellt. Så sent som igår började jag fundera på att flytta min kampanj till nutid... eller någon gång sommaren/hösten 2003.
Testa det, du kommer nog att bli nöjd. Det finns ju många spännande aktuella händelser i Sverige och Europa som du kan nysta in i masterplotten: de stora korruptionsskandalerna, EU-utvidgningen (det finns ju envisa klintbergare om hur EU "egentligen" kontrolleras av en demonisk dator i Bryssel), och så vidare.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
I see your six and raise thirty...

Jag har spelat 'normalt' superhjältespel som utspelade sig i Stockholm - Marvel Superheroes, där spelarna var medlemmar av S.C.V.E.T., Statens Centrala Verk för Extraordinära Talanger, 'skvättan', som polisen kallar dem.

Jag har snackat om kampanjen förut - den slutade med att Kree-imperiet förklarade Sverige krig, delvis på grund av spelarnas agerande. (Deras chef: 'Jag lämnar er ensamma för en dag, och när jag kommer hem är vi i krig med hela djävla Magellenanska Molnen! ') Folk som läst Keith Giffens gamla version av Justice League (gick på 80-talet i Sverige) känner igen stilen.

Vi körde ett år före den 'verkliga' historien, och bland annat blev de inblandade i Jugoslavien-konflikten, som i Marvels värld givetvis involverade Latveria (fiktiv balkanstat styrd av superskurken Doctor Doom, som bland annat kunde ses skakande hand med Carl Bildt på DNs framsida).

Erik
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: svenska super...hjältar

Jag har spelat 'normalt' superhjältespel som utspelade sig i Stockholm
Jag som ett tag planerade att bygga en superhjältekampanj i Sverige är lite nyfiken - vad hade ni för hjältar? (Förutsatt att ni gjorde egna nya då.)

Folk som läst Keith Giffens gamla version av Justice League (gick på 80-talet i Sverige) känner igen stilen.[/quot]

...a k a Bästa Superhjälteserien Nånsin(tm)! Missa inte Formerly Known As The Justice League, Giffen/DeMatteis miniserie i år som återupplivar klassikern. :)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: svenska super...hjältar (OT)

De var inte särskilt nyskapande... en psioniker (Poltergeist), en 'brick' (Glosöga), en vildman (Lynx), en blaster (Nordanvinden)... ett gäng tillfälliga inhoppare då och då (de kollar efter mutationer när du mönstrar, och folk som har dem hamnar i specialförband, så de kunde kalla in experter då ich då, som den norrländske hjälten Kapten Lego och en privatdeckare med fokuserad tur i oturen) samt en person vars egentliga namn jag glömt men som rollpersonernas ärkefiende Aftonpressen* hade döpt till 'Lazarus, mannen som inte kan dö!', för det var hans superkraft. Han hatade masker, kostymer, kodnamn och sådant fjant, men hade inget emot livet som superpolis - hade varit en vanlig polis innan han upptäckte sina krafter efter en olycka i tjänsten som involverade Katarinahissen och en bazooka. Det var om honom en av deras 'temps' sa: 'Asså, fick du dina krafter när du blev biten av en radioaktiv citron, eller vad är det med dig?' eftersom han var sur och gnällig jämt.

Erik

*Ett konglomerat av två i verkligheten existerande, förhatliga kvällstidningar.
 
Top