Drunk
https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../SSF/drunk.zip
Ett jeepform om alkoholism, troligtvis menat att spelas sjukt close to home, känslosamt och ärligt. Vi spelade det spelledarlöst och fick ett kuvert med tre häften i skulle förklara spelet. Det gjorde de inte.
Bra
Temat?
Spelet "som det är tänkt att spelas"?
Dåligt
Speltexten aka "spelet"
Va fan. Bara grejen att en förväntas sitta tyst och läsa igenom typ 16 sidor text med en massa sidebars och skit är för mycket för mig. Lägg sedan till det att det finns solklara motsägelser i speltexten, exempelvis:
"The first flashback begins with Pia and Lisa picking up Ove outside the treatment centre."
VS
"However, the story has to be chronologically linear: the flashbacks have to move towards the present at all times."
+
"Scenes about how Ove gets admitted can depict how he openly must admit that he is an alcoholic in order to get admitted, how Pia and Lisa have to fight to get him to admit himself voluntarily (a requirement), or how Pia and Lisa tricks Ove into going to the rehab centre without him knowing that he has to willingly sign up etc."
Va? Så vi ska spela i kronologisk ordning, börja med att Ove släpps från rehab och SEDAN SÄTTA SCENER FRÅN INNAN HAN BLIVIT INLAGD!?!?!?!?!?
Därefter refereras i speltexten till en massa papperslappar, tejp och relationsscheman som vi inte fick med i materialet och vi får spendera 10 min med att söka upp i alla fall tejp som var helt centralt för spelmekaniken. Suuuuck.
Detta plus att det här spelades med folk jag inte känner och det blev inget annat än katastrof. Jag tror att jag, genom min rätt begränsade kännedom om jeepform, förstår hur det ska spelas men speltexten gjorde oss spelare så förvirrade och osäkra att det bara blev skit alltihopa.
När vi sedan var förvirrade och osäkra på vart vi skulle ta vägen får vi detta i ansiktet:
"When the game has begun you are not allowed to discuss anything out-of-character."
Tack kära spel, tack.
Det kom förvisso med brasklappen:
"If you feel that the game is not working you ought to cut and talk it through with your fellow players. They probably agree with you. (share the feeling?)"
Men det är ju OCKSÅ en motsägelse. Ugh...
Jag spelar det supergärna igen men då med regelhäftena som inspiration mer än som "regler" samt har spelare omkring mig som har samma idéer som jag om vad spelet är och ska vara. Jag kommer även att högaktningsfullt skita i "not allowed to discuss anything out-of -character" och säkra upp att vi spelare drar i samma riktning.
Det ska kanske sägas att jag inte klickade med mina medspelare och att det givetvis har stor del i fiaskot men nej, det här var verkligen en lysande tanke inlindad i en rutten speltext som hade mått bra av att läsa lite om
fluence play/pedagogy of play.
Som tur var gick det snabbt att spela och sedan fick jag dricka kaffe innan det som skulle komma att bli festivalens höjdpunkt för mig
Summer Lovin.