Nekromanti [Stockholm] Söker spelare till Whitehack / Drakar och Demoner

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Vi är ett gäng som spelar gamla klassiska publicerade DoD-äventyr med (husmodifierade) regler från Whitehack. Ett möte mellan två old-school-traditioner: Whitehacks klasser, levels, XP, stridssystem, osv, kombinerat med DoD:s äventyrsdesign. Vi har spelat igenom elva äventyr sedan oktober 2013 och är nu i Döda skogen, del ett av tre av Ärans väg. En stor del av upplevelsen är att spela igenom äventyren som de är skrivna, för att praktisk uppleva den delen av den svenska spelhistorien.

Jag spelleder och vi har fem ordinarie spelare (varav Marco och Jarl är kända på forumet). En spelare har flaggat för att han kommer att ha mindre tid i höst, så vi vill gärna ha med en ny spelare. Vi är i 35-årsåldern, spelar torsdagar udda veckor (nästa gång 27/8) på Södermalm kl 18:30-22:00. Stämningen är lättsam, vi meta-pratar en del, kör med öppna tärningsslag och fokus ligger på att klara av äventyrens utmaningar. Det är inte rollpersoncentrerat i den mening att vi följer rollpersonernas självskapade upptåg utanför äventyren, utan fokus ligger på uppleva de förskrivna äventyren.

Vi skapar snabbt en rollperson i början av mötet. Kunskap om Whitehack eller DoD är inget krav, bara en villighet att lära sig. Det går såklart bra att vara med och testa någon gång och sedan hoppa av om det inte är roligt.

Skicka PM till mig och berätta lite om dig själv för att anmäla intresse.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Eksem;n110833 said:
Vilka moduler räknar ni med att köra framöver?
Alla! Eller, fram till Chronopia i alla fall.

I början körde vi de som jag äger och som var barndomsnostalgi för mig, som Spindelkonungens pyramid och Skelettbyns hemlighet. Sedan började vi beta av äventyren från Riotminds-sidan i kronologisk ordning. Vi har spelat:

Bland alfer och troll (1982)
Tvillingbergen (1983)
Spindelkonungens pyramid (1984)

Skelettbyns hemlighet (1984)
Sarkath Hans gravvalv (1984) Dimön (1984)
Svart duell (1986)

Skönheten och odjuren (1986) Mardröm i mörker, Sinkadus 25 (1990) Fritagningen (1991)
I drakens käftar (1991)


Just nu är det som sagt Döda skogen, och sedan närmast del två och tre: Maktens portar och Mörkrets hjärta. Jag hoppade över Havets vargar eftersom det skiljer sig så mycket från övriga världsmässigt, men det blir kanske något instick-äventyr någon gång.

Jag vet att det pågår projekt att hotta upp de här gamla äventyren och göra remakes baserat på det vi har lärt oss om äventyrsdesign sedan 80- och 90-talet. Men jag vill spela äventyren så nära originalen som möjligt för att uppleva dem som de är tänkta, på gott och ont. Jag läser ganska ofta upp beskrivningar direkt ur äventyren för att spelarna ska få den riktiga texten.

Det är fantastiskt roligt och vi har grymt skoj!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det låter väldigt roligt, men är rädd att jag nog är för bekant med äventyren, även om det finns en del grejjer jag inte läst och spellett. Hursomhelst låter konceptet väldigt tilltalande.
 

Charlius

Veteran
Joined
26 Feb 2014
Messages
5
Jag glömde tydligen att skriva det när jag skickade pm:et. Du har ett pm i en inkorg nära dig...

/K
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Charlius;n111443 said:
Jag glömde tydligen att skriva det när jag skickade pm:et. Du har ett pm i en inkorg nära dig...

/K
Det låter bra!

Med detta stängs möjligheten att vara med för den här gången. Nu är spelgruppen full och go'.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Jonas Ferry;n110869 said:
Jag vet att det pågår projekt att hotta upp de här gamla äventyren och göra remakes baserat på det vi har lärt oss om äventyrsdesign sedan 80- och 90-talet.
Vadfalls! Varför har jag inte blivit informerad?

Men nä, du får gärna berätta mer om det. Det är goda nyheter, i min värld.
 
Top