Nekromanti [Stockholm] - Lovecraftspelande på Dragon's Lair - Lördag 10 maj

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nu på lördag är det speldag med Lovecraft-tema på Dragon's Lair. Det är inte jag som anordnar det, men jag är tillfrågad om att anordna en session Call of Cthulhu om intresse finns så jag är där och kör lite spel så som det passar sig. Tid är från 10:00-20:00, men rimligtvis behöver man inte vara där hela dagen utan det lär vara lite dropin-vibb. Det kommer att finnas spel som Arkham Horror, Mansions of Madness, Eldritch Horror och annat. Jag har ingen aning om några kostnader för att vara med är involverade eller inte, men ni kan ju alltid kika förbi om ni är nyfikna.
 

CSPTT

Veteran
Joined
16 Nov 2008
Messages
56
Location
Stockholm
Äntligen något som jag har spelat Arkham Horror, Mansions of Madness :)

Förhoppningsvis kan jag spela något nytt om ingen hatar en nybörjare :emb:

Man tackar så hemskt mycket för informationen:wink:
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Mina planer blev just väldigt osäkra så det ser ut som att jag kanske kan dyka upp ändå. Och därmed börjar jag fundera på om jag vill att du ska köra DFD trots allt, kanske vill jag få chansen att kunna spela det i sin rätta setting först :)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Idag var jag på Dragon's Lair och spelade Lovecraftspel. Det var till en början högst oklart om det ens skulle bli något spelande men efter ett tag dök organisatören upp och vi satte igång. Jag och Eksem spelade ett lite mindre spel vid namn Elder Signs som var ungefär som ett Arkham Horror i miniatyr där man skulle stoppa en onämnbar fasa från att vakna till liv och utplåna världen. I klassisk Lovecraftiansk stil gick så klart världen under eftersom vi förlorade. Spelet var rätt kul tyckte jag och nog roligare än Arkham Horror, som jag tycker har på tok för mycket regler att lära sig. Här missade vi en del regler men fick ändå med det bästa trots att ingen av oss spelat tidigare.

Efter lunch blev det rollspel. Eksem spelledde Call of Cthulhu med scenariot The Dying of St. Margaret's, som ursprungligen skrevs till Trails of Cthulhu. En intressant fotnot är att scenariot författats av Graham Walmsley som också skrivit boken Play Unsafe. Scenariot var klassiskt Lovecraftianskt och slutade ungefär med någon sorts död eller galenskap efter insikten om alltings meningslöshet och människans obetydlighet i ett oändligt kosmos. Det kändes att äventyret var skrivet till ett Gumshoe-system och jag tror det hade passat bättre än klassisk BRP Chaosium style som vi körde nu. Det var i varje fall roligt att spela och själv uppskattade jag det antiklimax som uppstod i slutet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag gillade verkligen scenariot, även om det kändes ganska riskabelt att köra med i huvudsak spelare jag knappt träffat. Och jag tror Gumshoe som koncept lossnade lite för mig också, jag fick blodad tand på den fronten men skulle nog inte orka förbereda Gumshoe-scenarion själv.
 
Top