Necross said:
Fan va gött. Hur gick det? Nån av er kan väl skriva en stump om första intrycket?
Som en av de andra som spelat två omgångar DW med Dante som spelledare:
Det är kul och i grund och botten väldigt okomplicerat. Men just eftersom det är så okomplicerat så känner jag att det är väldigt, väldigt viktigt att man följer bokens råd om att börja och sluta i fiktionen. DVS man ska aldrig säga vilket "move" man vill göra (move är "typ" handlingar) utan man ska beskriva vad man gör och vad man vill åstadkomma, sedan är det upp till spelledaren att säga vad man ska slå för (detta kräver förvisso att spelledaren har benkoll på alla moves, så viss flexibilitet är väl ett krav åt båda hållen =).
En del av er sitter säkert och skakar på huvudet och tycker att "så där ska det ju funka i alla spel" men betänk nu att jag är en sån person som GILLAR system. Jag tycker det är kul att planera vilka handlingar ("moves") jag ska göra, hur jag ska använda färdigheter och såna saker, men trots det tycker jag att DW är skitkul och att det vore ännu roligare om man just började och slutade med fiktionen (så bra betyg för DW från min sida).
Ett tips kan vara att SL klipper ihop en lista på alla speciella rollpersonsmoves och har tillgängligt, sen har man en "kodrörelse" (tex att spelaren klappar sig på huvudet när hon beskriver vad hon vill göra) som betyder att det finns en särskild rollpersonsmove som kan passa till det här. Då kan SL kolla på listan och se om hon håller med om det (Eller i det här specifika fallet: han) eller om han väljer ett annat move.
En sak som är bra att veta redan innan: det kommer att skita sig stup i kvarten. Och nu menar jag inte att folk kommer att gå och dö nödvändigtvis. Men ni kommer att tappa era vapen, facklor kommer att slockna, monster kommer att överfalla er, ni kommer bli skadade och skärrade...
En sak som kom upp sista gånger var att SL bestämde att krigaren tappade sitt vapen. Det här vapnet var visst ett "signature weapon" och var krigarens klassförmåga (jag tittade aldrig på krigarens rollformulär så jag vet inte hur det var formulerat) så spelaren kände att egentligen borde han kanske inte kunna tappa det hur som helst. Men han lyckades få tillbaka det snabbt så det blev aldrig någon riktig diskussion om det. Såna saker bör man kanske prata om innan man kör igång.