Nekromanti Stockholm, 1845, Inspiration?

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Matterial för att inspirera, eller historiskt korekt beskriva, stockholm under mitten av 1800-talet, 1840-1860, eller i stort under den Villhemska/Viktorianska/Eduardianska eran (Om det nu är vad man kallar det när man talar om sverige), och specifikt Stockholm. Gärna någonting i lite mörkare toner, och som talar om brott och intriger, men allt matterial är förståss användbart.

Tips?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
"Mina drömmars stad" den första delen i Stockholmssviten av Per Anders Fogelström ger en fantastisk bild av Stockholm under perioden 1860-1880.
Fattiga och rika, svält och umbäranden men också om en stad på frammarch.

Mycket trevlig!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,406
Du skulle frågat om slutet av 1800-talet istället, men att kolla stockholmskallan.se känns som en given start.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Försök hitta någon av August Blanches memoarsamlingar. En hel del av hans utgivning finns på Projekt Runeberg. Hans skönlitterära verk kan kanske även det vara av intresse.

/Anders
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
"Mina drömmars stad" har också några prequels som börjar typ 1720 och fortsätter dit där romansviten börjar. Bra läsning och inte särskilt muntra tongångar överlag :gremsmile:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Port Kad, The Rim
Hubarth said:
"Mina drömmars stad" har också några prequels som börjar typ 1720 och fortsätter dit där romansviten börjar. Bra läsning och inte särskilt muntra tongångar överlag :gremsmile:
Vita Bergens barn -- länk >>>
Stockholm 1820-1860.
 
Top