Nekromanti Stockholm är världens bästa stad

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
När jag senast var på promenad med hunden, så tänkte jag att Stockholm är så bedövande vackert att det måste förevigas. Således passade jag idag på att fota lite med iPhonen när jag i solskenet spatserade runt med hunden i högsta hugg.

Den här promenaden går från Kungsholmen, längs med Kungsholms strand/Hornsbergs strand, över till Karlberg och genom Karlbergs slottspark, upp i Vasastaden/S:t Eriksplan, över S:t Eriksbron och tillbaka till hemmet på Alströmergatan. Så här:






Min följeslagarska



Kungsholms strand, notera min gamla skola på andra sidan vattnet. Jag hade min "studentlägenhet" i den högra flygeln.


Vidare längs Kungsholms strand.



Ett område med bedårande små kolonilotter längs med promenadstråket.


Är det inte något speciellt med träbryggor som promenadväg?


Över bron till Karlbergs Slott. Det är militärt område, men allmänheten har tillgång till parkområdet mellan 06:00-22:00. Ett besök rekommenderas varmt.


I slottsparken stannade vi till så att Doris fick visa sin respekt för Karl XII's hund Pompe, som ligger begraven där.


Över bron och genom tunneln till Vasastaden, och upp på rörstrandsgatan...


...som enligt mig är restauranggatan nummer ett i Stockholm.

Fortsättning följer i nästa inlägg, för det verkar finnas en gräns för hur många bilder man får länka till i ett och samma inlägg.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
del två...


Över S:t Eriksbron, med dess mäktiga "port" till Kungsholmen.


S:t Eriksgatan med alla dess trevliga små affärer. Jag hoppas att de aldrig ersätts med något nytt, flådigt köpcentra.


Via det legendariska vattenhålet Dovas, med sina Syrianska örnar som lockar till billig berusning.

Och tja, sedan var jag hemma igen! :gremlaugh:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Re: del två...

Vitulv said:

Via det legendariska vattenhålet Dovas, med sina Syrianska örnar som lockar till billig berusning.
Legendariskt, inte minst, för att det huserade historiens första forumsöl!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vackert, men hur mycket måste man punga ut med för att kunna skaffa sig en bostad i området som din promenad omfattade?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
walium said:
Vackert, men hur mycket måste man punga ut med för att kunna skaffa sig en bostad i området som din promenad omfattade?
Alldeles för mycket. En etta går för kanske 1,7-2,0 mille. En hyresrätt... tja, två-tre hundra tusen för ett svartkontrakt kanske?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
walium said:
Vackert, men hur mycket måste man punga ut med för att kunna skaffa sig en bostad i området som din promenad omfattade?
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-...1,-2-tr-2014755

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-...-3,5-tr-2010302

Så 1,6-2Mkr för en 1,5-2:a i utgångspris.

Men det finns ju gott om billigare lägenheter bara några minuter bort med t-banan. Eller lite längre bort i närheten av de riktigt vackra delarna av Stockholm *host sunkholmen suger host* :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan inte annat än att håla med dig Vitulv. Sthlm är jäkligt vackert!!
Finns några städer som är vackra, Uppsala hör dit, så även Lund. Får även säga att min hemstad Åmål är sådär vackert, på sitt sätt.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: Stockholm är världens bästa stad - Sant!

Vitulv har den här gången tveklöst rätt om någonting! :gremsmile:
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,445
Location
Nirvana
Jag bor faktiskt också (delvis) i samma område och har även en hund som heter Doris (cairnterrier dock). Min Doris är döpt efter Lessing och föddes ungefär när denna fick Nobel-pris.

Och ja, Stockholm är vackert. Jag har varit i mer än 40 länder men aldrig sett en grönare miljonstad någonstans. Sverige är en skyddad ö i en grym men storslagen värld.
 
Top