"Stjärnornas Krig 012" SWd6 mod!

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
"Stjärnornas Krig 012" SWd6 mod!

Postade på engelska här "Star Wars 012" SWd6 mod men ni ska få en
översättning!

Skaffa några specialtärningar som är numrerade 0, 1 och 2 med
likamånga av varje. Till exempel sexsidingar med 0, 0, 1, 1, 2, 2.

Det är vad du ska rulla istället för vanliga sexsidingar. Lägg inte på
"extraprickar".

"Extraprickar"

Antingen skippa dom och kör utan, eller kolla på dom när det annars
skulle vara oavgjort på själva tärningsresultaten.

Svårighetsgrader

GamlaNya
50
102
154
206
258
3010

Eftersom det går att rulla bara nollor så låt oss kalla den där femman
för en etta istället för en nolla.

Annars är det så att varje steg av fem i det gamla systemet blir två här. Lätt va?

För att kika på matten git clone https://idiomdrottning.org/starwars012

Passiva försvar i HyperspaceD6

För dom som kör HyperspaceD6-varianten av Stjärnornas Krig där man har
försvarsvärden, gör så här. Istället för att ditt försvarsvärde blir
10+grundegenskapen+färdighetsvärdet, så kör bara
grundegenskapen+färdighetsvärdet rakt av. Det är en bra grej med
Stjärnornas Krig 012, att din TN blir samma som medelvärdet på att slå
det.

Destiny Die a.k.a Wild Die

På engelska finns det senare versioner av spelet som har en
specialtärning som kallas för Destiny Die eller ibland för Wild Die
som har en annan färg och som kan orsaka att sidogrejer händer. Det
blir ju lite svår här… men jag har fyra lösningar åt dig.

Skippa det

Vanliga Stjärnornas Krig har ju ingen sån här tärning och det funkade
bra. Det här är nog det jag skulle köra på. Keep it simple, baby♥

Superspecialaren

Om du kan hitta ännu speciallertärningar där hälften av nollorna och
hälften av tvåorna, men inte några av ettorna, är "specialmarkerade"
på nåt sätt (annan färg exempelvis) kan du ju använda en sån som
Destiny die. Typ rött bläck ist för svart bläck.

Mattenördarnas "lösning"

Du kan ju också använda en vanlig T6 och byta ut en av 012-tärningarna
med den och lägga ihop hela klabbet. Jag gillar inte den här lösningen
för jag tycker det blir krångligt. Men om ni kör med den skulle dom
nya svårighetsgraderna bli:

GamlaNya
52
104
156
208
2511
3013

(Och för försvärden i HyperspaceD6 lägg till 2.)

Den onödiga T6an

Eller så kan du rulla en T6a bredvid dom vanliga tärningarna och kolla
på den men inte lägga ihop den. Bara för att se om det blir en 1
eller 6. Det här tycker jag är den sämsta lösningen för det är så
mycket pill som sällan är relevant men den har en fördel: det är den
enda lösningen där ödets "sido-effekt" är helt oberoende av chansen
att lyckas på själva det du företar dig.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Räkneknep: inte för att det är svårt att lägga ihop några ettor tvåor och nollor men för att göra det ännu fortare… kom ihåg att en tvåa och en nolla, inte "tar ut varandra" men gör som om man kan bara räkna dom lika lätt som om dom hade varit två ettor.

Utgår från din TN, varje onollad tvåa puttar upp dig ett över den och varje otvåad nolla puttar ner dig. Det kommer ju inte finnas både onollade tvåor och otvåade nollor i samma rull.
 
Top