Krickdala Stjärnkikare och tekannor

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Fick rådet i en annan tråd att låta Rollpersonerna ha små egenheter som de gör, kanske för att trösta sig själva eller återfå utmattning och sådär -- eller i alla fall var det i den riktningen mina tankar rörde sig. Om jag inte minns fel har väl Fria Ligan ofta en "signature item" som Rollpersonen pysslar med för att bli av med stress.

Jag har alltid gillat sådana grejer; små manicker och egenheter som ger lite färg åt Rollpersonen -- bland annat hittade jag inatt när jag satt och sysslade med detta den här gamla listan över "quirks" som jag en gång i tiden skrev ihop och tänkte att Rollpersonerna skulle kunna ha i ett sorts skräck-fantasy-spel som jag snickrade på; ett par av dem lyfte jag in i Tistelriddare

I det här är spelet är förresten Rollpersonerna mänskliga barn utforska en sorts grym grisoldar-värld, som visar sig har en kosmologi inte olik Kult, som leder till att alla vuxna i kampanjens början blir till en sorts zombies. Lite digerdöden, liten Barnkorstågen, lite Bröderna Grimm, och så vidare.

Utdrag:

d100:

....

23. A book of complex labyrinths.
24. A clockwork mechanism that plays a scattering of sad notes over and over again when you turn a key.
25. A much too large leather helmet with deer antlers.
26. A rat cranium, bought for all the money your parents gave you when you left home; the man said it was the skull of a fairy.
27. You pretend to be dumber than you are to make friends.
28. You recently learned to add and subtract, and now you add and subtract everything.
29. You speak to the moon as if to an old friend.
30. An amazing collection of rocks in a satin pouch.
31. An undying love for the art of miming.
32. A butterfly net.
33. Always trying to convince someone you are a duke or a duchess.
34. You never brush your hair.
35. You can’t sleep without seeing the stars.
36. You love all kind of songs but can’t and won’t sing, not even when you’re alone.
37. A rose encased in crystal.
38. A dead mouse or bat in a tiny, wooden, handmade casket, or just a cloth bag. The animal was supposed to be buried long ago, but you don’t have the heart to be separated from it. It is mummified by now. Strange thing to drag around.
39. The teeth of a wolves and bears and umm mostly cats and dogs, fashioned into a necklace.
40. A pouch of tobacco leaves, which your master has taught you to roll up and smoke even at your young age.
41. You blush whenever you speak in front of more than one person.
42. You will to learn how to fly, somehow; no, seriously: you are sewing wings and collecting feathers every free moment of the day.
43. Obsessed with fire in a not completely healthy way.
44. You collect leaves that you dry in-between the different layers of your clothes.
45. You invent new, obscure holidays to celebrate at least twice a week.
46. Your feet are always cold.
47. A large, strange seashell from a distant shore your great grandfather visited.
48. You never walk when you can do cartwheels.
49. You lie about once having had a wolf pup named something.
50. A deck of cards with hand-painted, terrifying snakes on them; some game played by soldiers.
51. A necklace with an old arrowhead made from black glass.
52. A marble with glittering stars inside.
53. A silver hairpin.
54. You will do almost anything if someone dares you.
55. You get the hiccups when you are angry.
56. A scolding letter from your mother; you read it every night before you sleep; it makes you cry.
57. You are really bad at eating with anything but your hands.
58. You wear your clothes backwards, if possible, and if not, inside out.
59. A know it all.
60. You show off your gloves and toys and jewelry to make friends.
61. The key to a house that no longer exists.
62. ”My father told me I was born on a night with a thousand shooting stars”.
63. Terrified of closed doors.
64. You recently learned to read, and now you spell out the last word of every sentence you hear, silent, though just loud enough for everyone to notice and be impressed. Or annoyed.
65. Gross people out for fun.
66. You always stand on one leg, so as to rest the other.
67. Always on the lookout for a younger sibling to spoil with sweets and cuddling. You always tire after half a day though, and go looking for a more obedient applicant.
68. You can’t help but bite your fingernails until they bleed.
69. You treat people very bad and animals very well.
70. You never seem to get enough sleep, and always yawn; you are secretly in love with someone in a recurring dream; or stalking a lake-dragon trough a forest.
71. A strangely shaped key made from bone.
72. You carve your name into something wherever you go.
73. Your trusty stilts make you the height you feel like inside.
74. You alway pick at an archipelago of scabs on knees, knuckles, elbows, forehead.
75. Imaginary tea-parties. Daily.
76. The large handle of a broken old sword.
77. A triangular hat that is slightly too big.
78. A parchment with a drawing of a mean-looking bandit. There is a reward of seven silver pieces for his body or capture. Your mother denies it, but you have reason to believe he is your real father. Or, if you wish, it is a drawing of a woman you believe to be your mother.
79. A glass jar of fireflies collected throughout the summer; their ghostly light not quite enough to read in.
80. Wildflower seeds in a pouch, from the meadow outside your home. Who is buried there?
81. You often dream in a language you made up once, in the earlier part of your childhood. Who else speaks it, or spoke it?
...

Hursomhelst, till Tistelriddare ser det ut såhär. Fler förslag är som vanligt mycket välkomna.

*

Tröst

Under spelets gång drabbas Rollpersonerna av svårigheter och blir utmattade och skadade. För att få ny kraft och nytt mod behöver de vila sina trötta tassar, och framförallt tänka på något annat än hur stor och skrämmande världen är. Välj något som tröstar dig från listan nedan, eller hitta på ett eget.

*

- Du konstruerar fantastiska torn och slott av små pinnar, och lämnar dem efter dig i landskapet.

- Du talar med månen som vore den en gammal vän.

- Så länge dina svarta skor och mässingsknapparna på din uniform är polerade, eller så länge du bär en ren, vit skjorta med stärkt krage, känner du dig som dig själv, och du har förstås utrustning för att se till att det förblir så också under strapatser i vildmarken.

- En silverask med tobak och papper som du noga rullar till cigariller och röker.

- Du brevväxlar med någon som lever långt bort, men som står dig närmare än någon annan. Båda ett ta fram det senaste brevet du fått, och att sitta och formulera ett svar, får dig att känna dig mindre ensam.

- En tekanna och olika väldoftande teer.

- En mycket gammal bok med stoisk filosofi, som du inte bara tycker om att läsa i själv, utan gärna försöker få andra att intressera sig för.

- Du gör dig av med oro genom att öva dig med din värja eller något annat vapen. Det här resultatet är möjligen roligare om Rollpersonen inte är en uttalat krigisk typ: en konditor som försöker lära sig använda en svartkrutspistol för att skydda sig mot rövare som vill åt hans speciella glass med guldflarn eller en betjänt som blir lugn i tassarna av att träna sin unge skyddsling i värjfäktningens ädla konst.

- Du har en stjärnkikare som du tycker om att studera natthimlen med.

- Du har en liten spindel eller insekt som bor i din innerficka eller hatt, som du matar med droppar av nektar och saftiga blad och pratar sött till.

- Ett halsband med en pilspets av svart sten inuti vilken mystiska stjärnor tycks glittra, eller något annat ovanligt ting som du har hittat någonstans. Du tycker om att fantisera om på vilket sätt tinget kan tänkas vara speciellt: är det en nyckel till en port till en annan värld, eller ett tecken på att du är utvald, en symbol som ödet ledde dig till när du gick på den där loppmarknaden, och som någon en dag kommer att känna igen…

- Ett gosedjur med ett namn och en personlighet.

- Du arbetar på att övertyga både vänner och främlingar om att du faktiskt är av ädel börd på ett eller annat sätt: att din familj har anor från en adelssläkt från ett avlägset land, eller att du tillhör en av amfibiekerjsardömets bortglömda ädlingar, eller kanske till och med att en avlägsen anfader tillhörde ett av månens sällsamma adelshus.

- En varm ullmantel som doftar av hem och härd.

- Du samlar på vackra löv och blommor, som du pressar i en bok eller blompress.

- Du broderar näsdukar och annat, och lappar och lagar förstås också dina egna och dina kamraters kläder när de blir slitna av resor och andra strapatser.

- Du samlar på vackra, släta stenar, och blir lycklig både av att vandra ett par var kring en lägerplats och försöka hitta nya, och ordna och tvätta de du redan har.

- Du skriver poesi. Kanske gömmer du blygt undan den, kanske läser du tvärtom upp den för mer eller mindre entusiastiska åhörare.

- Du täljer träfigurer. Kanske använder du dem i ett eller annat hobbyprojekt hemma i Krickdala, kanske ger du bort dem som gåvor eller säljer dem på marknaden.

- En pipa som du stoppar med tobak och torkade blomblad.

- Ett bärbart instrument — en flöjt, gitarr, nyckelharpa eller något annat — som du övar dig på.
- Du har en ovanlig ”vetenskaplig” teori som du ser bevis för överallt. Du tror att existensen bara är en dröm inuti en sovande drake (eller något annat bisarrt). Varje kväll sammanställer du dina tankar och upptäckter i en journal, eller försöker övertyga en färdkamrat om teorins giltighet.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,330
Det här är så sjukt bra. Kanske är i ett mottagligt tillstånd för jag behöver sova, men jag blir rörd bara av att läsa listorna?

Den med ädel ättling skulle kunna blandas med 78 från skräck-fantasy-tabellen, att du försöker övertyga folk om att du är ättling till (eller att du, i förklädnad, egentligen är) en väldigt ökänd och farlig brottsling. Kanske drar du rövarhistorier om olika osannolika äventyr. Kanske vet du var en stor skatt ligger begravd. Du är förmodligen för gullig för att någon ska tro dig men de låter dig hållas.
 
Last edited:

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Den med ädel ättling skulle kunna blandas med 78 från skräck-fantasy-tabellen, att du försöker övertyga folk om att du är ättling till (eller att du, i förklädnad, egentligen är) en väldigt ökänd och farlig brottsling. Kanske drar du rövarhistorier om olika osannolika äventyr. Kanske vet du var en stor skatt ligger begravd. Du är förmodligen för gullig för att någon ska tro dig men de låter dig hållas.
Det här låter lite halvt som Sysselsättningen "Lånare", som stjäl och snyltar och lånar, och ska betala tillbaka alltihop när hon gräver upp den gömda skatten hon har en karta till, eller när hon får sitt arv, eller nåt.
Men det finns också, som du säger, något gulligt och kanske lite sorgligt med någon som försöker övertyga vänner och reskamrater om att han är mycket viktigare och farligare och mer hjältemodig än vad han är, och som gör det genom att berätta rövarhistorier om forna stordåd. Och han liksom tror på det själv, så han återhämtar sig och får nytt mod av att sitta vid lägerelden och skrävla. En sorts Münchausen-figur.
Det här är så sjukt bra. Kanske är i ett mottagligt tillstånd för jag behöver sova, men jag blir rörd bara av att läsa listorna?
Tack!
Jag tycker mycket om att skriva dessa listor och tabeller. Det känns som att de ligger rätt nära poesi, som jag gillar. Jag gillar också att de är praktiska och konkreta, men sammantagna även, i bästa fall, ger en sorts stämningsbild av världen.
 
Last edited:

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
Jag ser det helt klart som en charmig grej med såna små egenheter. Så man blir ju inspirerad:

Origami! Du viker ständigt små korpar, drakar, fiskar och rosor av papper. När viker du dem? När du är stressad, när du slappnar av, när du behöver tänka, när du vill vara i fred? Vilken är din favorit figur? Vilken har du slutat vika? Vad viker du av? Har du särskilda papperslappar med dig, gamla, rivna tidningssidor, servetter förfallna inkassobrev från långivare?
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Du fick mig med "tekannor" i rubriken... Tekannor figurerar alltid i varje rollspel med självaktning.

"En tekanna och olika väldoftande teer." kan utvecklas eller rent av kompletteras med "En kopp te förgyller vilken stund som helst och du ler alltid lyckligt när du får pyssla med dina olika teblandningar som du gör själv. Du håller alltid utkik efter örter, blommor eller väldoftande blad att torka och låta smaksätta dina teer med. En dag skall du öppna en tebutik, dricka te och samtala med kunder om dess olika aromer, kunder som kommer långväga ifrån för att få just dessa trevliga samtal över en kopp och sedan välja ut ett de köper med sig hem."

Jag gillar idén men reglerna bör nog kompletteras med hur länge som rollpersonen behöver ägna sig åt denna syssla för att bli lugn och harmonisk igen. I regelrättvisans namn bör det vara ungefär samma tid för alla och kan ju vara relaterat till "skadan" som skall återhämtas.

Vad händer om något av dessa föremål förloras? Jag antar att de då inte kan vila ordentligt utan återhämtar utmattning bara femtedelen så snabbt och kan aldrig bli riktigt utvilade.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Du fick mig med "tekannor" i rubriken... Tekannor figurerar alltid i varje rollspel med självaktning.

"En tekanna och olika väldoftande teer." kan utvecklas eller rent av kompletteras med "En kopp te förgyller vilken stund som helst och du ler alltid lyckligt när du får pyssla med dina olika teblandningar som du gör själv. Du håller alltid utkik efter örter, blommor eller väldoftande blad att torka och låta smaksätta dina teer med. En dag skall du öppna en tebutik, dricka te och samtala med kunder om dess olika aromer, kunder som kommer långväga ifrån för att få just dessa trevliga samtal över en kopp och sedan välja ut ett de köper med sig hem."

Jag gillar idén men reglerna bör nog kompletteras med hur länge som rollpersonen behöver ägna sig åt denna syssla för att bli lugn och harmonisk igen. I regelrättvisans namn bör det vara ungefär samma tid för alla och kan ju vara relaterat till "skadan" som skall återhämtas.

Vad händer om något av dessa föremål förloras? Jag antar att de då inte kan vila ordentligt utan återhämtar utmattning bara femtedelen så snabbt och kan aldrig bli riktigt utvilade.
Utmärkt! Jag lägger till detta. En te-entusiast. Tekannan får du egentligen tacka @Mogger för, det var han som målade upp en så trevlig scen i en annan tråd, där en person satte sig i en ruin och bryggde te.

Vad gäller tid och så vidare, så absolut, jag tänker att det finns typ "Lång vila" och "Kort vila". Lång vila är att man sover en natt, kort vila är att man slår sig ner och tar av skorna och masserar tassarna en stund. En timme kanske.

Jag vet inte vad som händer om man blir av med sitt föremål, men jag överväger att svaret, rent regelmekaniskt, är "ingenting"; man får helt enkelt hitta på nåt annat som lugnar ner en och rotar en i världen, eller gå igenom en process och växa ifrån sin snuttefilt och välja något annat att trösta sig med i framtiden; eller kanske får man jaga efter sin teservis eller sina cigariller om man har lust och det känns spännande och rätt för berättelsen. Men jag vill undvika att man väljer sin tröstgrej utifrån regler: om man bestraffas för att förlora sin grej, blir det ju plötsligt lite tråkigare, eller i alla fall "sämre", att släpa runt på ett hemmagjort, dåraktigt uppslagsverk som man skriver om världen, än att bara trösta sig med att "prata med månen varje kväll", eller något annat som man inte kan tappa bort eller berövas, och om något vill jag snarast att det ska vara tvärtom.

Jag har lite samma tanke kring Skimret, som är världens magi: om man använder Skimret genom att staka sig igenom fasansfulla besvärjelser ur en bok, eller med hjälp av ett underligt föremål man fått i arv, så ska man inte behöva vara rädd att Berättaren tar de tingen ifrån en, för det kommer bara leda till att alla som har Skimret väljer att ha det som en helt och hållet mental förmåga, vilket också är möjligt, och det känns... jamen, tråkigt. Och det känns lika tråkigt, tror jag, att försöka balansera det där med regler av typen "om du väljer att använda ett föremål när du använder Skimret får du +2, men du riskerar att förlora föremålet". Det här handlar nog bara om personlig smak; jag har alltid velat få skapa Rollpersoner som känns "coola", så som jag visualiserar dem, utan att behöva ta regler i beaktande i varenda liten estetisk detalj; låg mig ha nymåneformade, exotiska kastknivar från östern om jag vill, de kan ha exakt samma stats som kastyxor, jag bryr mig inte, det är inte det som är grejen med det.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Utmärkt! Jag lägger till detta. En te-entusiast. Tekannan får du egentligen tacka @Mogger för, det var han som målade upp en så trevlig scen i en annan tråd, där en person satte sig i en ruin och bryggde te.
🤩 Kompletterar med: "Presentaskar. Te skall helst packas i vackra presentaskar och du ägnar gärna din tid åt att planera och designa hur dina askar skall se ut, hur de skall öppnas, vilka askar som passar för vilka teer, material i askarna osv. Du har en liten anteckningsbok som du skriver och skissar i och pratar gärna med dina medresenärer om dessa och testar gärna dina idéer på dem."

Kineserna är ganska bra på att ordna snygga presentförpackningar, även billiga askar för billiga saker.

Vad gäller tid och så vidare, så absolut, jag tänker att det finns typ "Lång vila" och "Kort vila". Lång vila är att man sover en natt, kort vila är att man slår sig ner och tar av skorna och masserar tassarna en stund. En timme kanske.

Jag vet inte vad som händer om man blir av med sitt föremål, men jag överväger att svaret, rent regelmekaniskt, är "ingenting"; man får helt enkelt hitta på nåt annat som lugnar ner en och rotar en i världen, eller gå igenom en process och växa ifrån sin snuttefilt och välja något annat att trösta sig med i framtiden; eller kanske får man jaga efter sin teservis eller sina cigariller om man har lust och det känns spännande och rätt för berättelsen. Men jag vill undvika att man väljer sin tröstgrej utifrån regler: om man bestraffas för att förlora sin grej, blir det ju plötsligt lite tråkigare, eller i alla fall "sämre", att släpa runt på ett hemmagjort, dåraktigt uppslagsverk som man skriver om världen, än att bara trösta sig med att "prata med månen varje kväll", eller något annat som man inte kan tappa bort eller berövas, och om något vill jag snarast att det ska vara tvärtom.
Jag tror vi har samma eller mycket liknande inställning, jag frågade mest för att se vad du hade för tankar för om jag har en teservis och är med i en strid, kastas ned för en klippig stenbrant, simmar genom en fors och så vidare verkar det inte rimligt att den är hel och teet oskatt. (Retoriska) Frågan är då om jag skall lida en nackdel för att jag hade ett föremål istället för att deklamera poesi för månen? En del spel har att man inte kan bli av med sådana föremål, rollpersonen lyckas alltid skydda dem eller komma ihåg dem och rövarna är aldrig intresserade av dem. De är försedda med "plot armour" (svensk begrepp? intrigrustning?) – om rövarna tar grejerna tappas de 100 m senare och rollpersonen kan återta dem. Tänkte bara att det kunde förtydligas om vad som händer.
 
Top