Nekromanti Stjäl själar skäl?

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Jag har funderat en del kring besjälade och icke-besjälade varelser i Eon. Ponera att en familiarus, säg en katt med mänsklig själ, träffar en vanlig (icke-besjälad) katt och att de två skaffar barn. Föds avkomman då med själ eller inte?

(Jag hade fler förundringar förut, men de har jag glömt bort. Om någon annan har frågor om själar & stuff i Eon så känn er fria att ösa på i denna tråd.)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Rent spontant skulle jag säga att den föds utan själ. Jag menar, det är ju fortfarande en katt.

Frågan är vad som händer om en människas kropp som är besatt av en demon skaffar barn. Är det detsamma som att skaffa barn med demonen i dess riktiga form?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Kattungen föds utan själ eftersom det är det biotropiska fältet som ger upphov till avkomman, och detta inte påverkas av den besättande själen (notera även att kattens "själ" finns kvar trots att den är besatt, men är undertryckt av den enormt mycket starkare besättande själen).

Barnet blir däremot troligen någon form av demonhybrid, beroende på besättningens (?) natur, då daimotropin är fullt kapabelt att både infektera och förändra det biotropiska fältet, graden varierandes per demon, människa och omständigheter, men troligen sällan 0 om inte demonen verkligen anstränger sig. Barnet blir dock mindre "hybridiserat" än om det varit en "rent" manifesterad demon, eftersom det blir en större biotropisk "utspädning" (demonens "riktiga" form är väl förresten en andeplansvarelse? :gremwink:

Det är i alla fall vad jag tycker.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
poniz said:
"Rent spontant skulle jag säga att den föds utan själ. Jag menar, det är ju fortfarande en katt."
En katt i fysisk bemärkelse, aye, men inte psykiskt...
Jag vet inte riktigt hur det var sagt det där med att antingen nya, unika själar skapas varje gång en besjälad varelse föds eller om gamla själar "återanvänds" i nyfödda besjälade varelser (återfödelse m.a.o.), och jag har inte tillgång till några böcker för tillfället.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
[citat]Jag vet inte riktigt hur det var sagt det där med att antingen nya, unika själar skapas varje gång en besjälad varelse föds eller om gamla själar "återanvänds" i nyfödda besjälade varelser (återfödelse m.a.o.), och jag har inte tillgång till några böcker för tillfället.[/citat]

Vad jag minns står det lite gömt i texten om schamaner i regelboken att en del döda själar återföds, och sedan inte mer; vi får (som vanligt) vänta på Schamaner & drömvandrare...
 

Tristian Fell

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
3
Location
Karlskrona
Om jag inte fattat allt fel, så är de enda själar som överlever döden de som varit andevandrare i livet. Resten tynar bort. Reinkarnation har jag inte ens hört talas om i Eon.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Tristian Fell said:
"Om jag inte fattat allt fel, så är de enda själar som överlever döden de som varit andevandrare i livet."
Intressant, har aldrig tänkt i de banorna förut (har å andra sidan inte tänkt mycket alls på själar och shit i Eon).
Det skulle alltså innebära att praktiskt taget alla själar är "nya" och unika i de besjälade varelserna i Mundana. Men för att återgå till ursprungsproblemet med en familiarus och en icke-familiarus av samma art - vad tror ni händer och varför?

Tristian Fell said:
"Reinkarnation har jag inte ens hört talas om i Eon."
Det hintas väl om det i något bakgrundsslag på Övernaturliga Egenskaper-tabellen i Spelarens Bok åtminstone. Man kan slå fram att man är "reinkarnerad" blablabla har jag för mig (har som sagt ingen tillgång till regelböckerna här och nu).
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
SLG, sid 158, ämnet Döda själar: "(...) Dessa själar tynar ofta bort, men kan ibland återfödas utan några minnen (...)".

Dessutom finns det som sagt ett bakgrundsslag där är undantaget som bekräftar regeln och får flashbacks från sitt tidigare liv.

Återfödelse existerar alltså, men är ovanligt, enligt SLG. Majoriteten tynar dock bort, och en mycket liten grupp blir demonföda.

Schamaner och dylika blir troligen andar, "Andar: De själar som har kunskapen om hur man beter sig på andeplanet har förmågan att överleva långa tider. Dessa lösgjorda själar kan sedan växa och bli permanenta andar på andeplanet."

Gällande familiarer, se tidigare inlägg :gremwink:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Ok, tack... det finns väl intet annat att göra än att köra på det du citerar fram tills dess att S&D och D&D kommer ut.

Som sagt, om andra har funderingar gällande andar, själar och whatever så är ni välkomna att kapa denna tråd. Vi får se om jag själv kommer på några av de frågetecken jag glömde bort förut.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tankar ang. själar [Spoiler: Mina Spelare]

Du uppmanade längre ned i tråden till trådkapning...

Jag och Fahnen råkade diskutera lite grann kring själar och vad som händer med döda varelsers själar på IRC härförleden, och som det faller sig har jag inte stängt det IRC-fönstret än...

så jag tänkte spara en massa tid genom att helt sonika päjsta in vår IRC-diskussion i den här tråden. Nej, vem försöker jag lura - jag är bara övernaturligt jävla lat, helt enkelt, och orkar inte formulera om allt vi diskuterade. Jag hoppas det hela trots formatet ska kunna erbjuda några matnyttiga tankar i själafrågan.

Så here goes:


<Fahnen> I mitt mundana kan själar utplånas, förövrigt. Har för mig att det är skapligt svårt i ditt mundana?
<Ym> yeah, men det kan göras
<Ym> eller...det är osäkert om det kan göras
<Ym> så till vida, att skillnaden mellan själslig utplåning och To Go Beyond inte är utforskad, and never will be
<Fahnen> Mjo lite så är det för mig också nog. Men själar kan försvinna från mundana oåterkalligt på något vis iaf. Den sanna döden lite så
<Ym> det förefaller som att, en del döda själar, särskilt de som trott starkt på gud/gudar, helt lämnar Mundanas psykosfär och går vidare till ett okänt öde bortom världen
<Ym> oåterkalleligt och för evigt
<Fahnen> Mhm, något sånt tänker jag med
<Fahnen> Har egentligen inte rett ut det hela
<Ym> sedan finns det själar som bara bleknar bort på andeplanet, eller slukas av demoner (eller utplånas av gudar/Thizara, som Alariel gjorde i mitt Mundana...)
<Ym> om dessa medvetanden fullständigt utplånas eller bara går samma väg som de själar som försvunnit bortom
<Ym> det vet ingen
<Ym> men demoner drar ju på något sätt kraft ur själar de slukar.
<Ym> vilket inte utesluter att medvetandet på något sätt lever vidare någonstans, but we'll never know.
<Fahnen> I av blod komna finns en demon som blivit fastsatt i en "sten" utav ett mäktigare väsen någon gång i urtiden
<Ym> mmhmm?
<Fahnen> Han har slukat själar som inte förintats utan blivit en del utav honom
<Ym> ah, mm
<Fahnen> Därför har hans natur ändrats och han har skaffat sig som livsmål att vakta stenarna. Hans mänskliga delar kräver en uppgift liksom
<Ym> jag har ingen aning om det hade kunnat hända i mitt Mundana
<Ym> själar kan bevisligen växa samman, eftersom Arkontens uppenbarligen gjort det
<Ym> men ett ofött barns själ avknoppas inte från moderns, utan uppstår ur tomma intet
<Fahnen> Jag är inte heller helt säker på det hela, men jag tänkte att det kunde ge en synvinkel på saken
<Ym> spontant...
<Ym> skulle jag nog köra på att i 999 fall av 1000 då en demon slukar en själ är den själen borta för alltid, utplånad eller hädangången
<Ym> men -om- själen är stark nog att vägra bli utplånad/gå hädan...
<Ym> så kan dess medvetande överleva som en del av demonens, med nån slags avlägsen möjlighet att i framtiden bli sig självt igen.
<Fahnen> Ärligt talat jag har ingen anning om vad jag tror om det hela
<Ym> this would almost certainly be the case om en demon slukade en draksjäl tex, eftersom drakarna är odödliga och bundna till världen.
<Fahnen> Själar, andeplanet, planter, universum demoner och gudar är förvisso några utav de intressantaste områdena men också några utav de svåraste eftersom ämnen är lite ogripbara :gremlaugh:
<Ym> in fact, draksjälarna är så sega att de allra flesta demoner skulle förtäras inifrån av drakens medvetande ganska fort
<Fahnen> I mitt mundana äter inte demoner drakar
<Fahnen> De äter själar, andar, andra demoner och sånt
<Fahnen> De äter inte heller gudar
<Ym> sannolikt inte i mitt heller, men det är mer av rent praktiska skäl - drakar är farliga. de -hade- kunnat göra det, för drakar är psykotropiska väsen.
<Fahnen> Kanske därför att drakar/gudar är så kraftfulla att det hotar demonen?
<Ym> däremot -kan- demoner nog inte äta teotropiska varelser
<Fahnen> Gudar är förövrigt mitt mundanas fuskigaste varelser. Även den minsta och minst betydliga guden i hela världen kan inte dö
<Fahnen> Eller bli dödad
<Fahnen> Gudar kan tyna bort
<Ym> dö och dö
<Ym> gudar i mitt Mundana kan bli besegrade, och till synes dö.
<Ym> men det kräver i regel att de är extremt förminskade och försvagade, att alla deras tillbedjare är borta
<Fahnen> Eller dödar man en gud krävs MASSOR energi och skulle få kosmiska effekter. Typ utlösa en supernova eller så... så man dödar inte gudar om man inte är totalt knäpp
<Fahnen> Tror jag...
<Ym> under den omständigheten är det nog inte så att deras medvetande utplånas, man kanske kan skönja i mitt MUndana-spåneri att jag inte gillar det konceptet öht, eftersom det är så fucking deprimerande
<Ym> utan snarare går de väl the way of Morgoth
<Ym> och kan återvända när världen blir ogjord
<Fahnen> Men å andra sidan har en gud lagt ner en del utav sig själv i en rp i min kampanj och är hysterisk rädd att någon annan gud/mäktig varelse skall upptäcka detta. Så på något vis är den försvagad och kanske dödlig liksom sin bärare?
<Ym> 'fallna' gudar i mitt Mundana har vid två tillfällen transformerats till psykotropiska väsen, dock
<Ym> det ena scenariet är fucking old, spelade det för typ tio år sedan, det kanske inte är canon
<Ym> men det andra är Nanórgona
<Ym> som först -gjorde- sig till en gud med kraft från en eterseglare...
<Ym> ...för att sedan åter berövas sin gudastatus av Ishmet med Andens sten.
<Ym> apoteos är ju en möjlighet
<Ym> och kan nya gudar -uppstå-, måste rimligen gamla gudar kunna gå hädan, på något sätt.
<Ym> drakarnas antal är ju konstant, det uppstår aldrig några nya.
<Fahnen> Mhm
<Ym> så det mejkar sense att drakarna är eviga, på sätt och vis
<Ym> men eftersom nya gudar kan födas
<Ym> så MÅSTE gudar kunna försvinna
<Ym> jag tror att, även om Andens sten var mäktig bortom allt förstånd, så bröt den inte mot Vävarens lagar
<Ym> så...om Nanórgona kunde berövas sin gudastatus, måste andra gudar också kunna det
<Fahnen> Jo gudar kan försvinna men inte dö tror jag
<Ym> på samma sätt som en psykotropiska varelse kan bli en gud, kan en gud alltså bli en psykotropisk varelse
<Ym> och som en psykotropisk varelse borde en gud kunna gå hädan, den väg andra psykotropiska varelser går.
<Ym> OM psykotropiska väsen kan utplånas fullständigt, kan gudar således också det.
<Ym> fast jag vågar spontant gissa att alla gudar som blivit psykotropiska varelser har behållit något av sin kraft; odödlighet, till exempel.
<Ym> in short
<Ym> så leder detta mig till uppfattningen att gudar sannolikt -kan- dö i mitt Mundana
<Ym> men med 'dö' menar jag då inte tvunget utplåning, utan lika gärna ett okänt öde bortom världen.
<Ym> och kan gudar som fallit och blivit psykotropiska dö...
<Ym> så borde sanna gudar också kunna det
<Ym> men det borde ju krävas något verkligt extraordinärt för att ta dem av daga för gott
<Ym> i Xinus fall tex, hade du ju behövt döda samtliga avatarer, annars kommer guden förr eller senare återhämta sig.
<Fahnen> Mhm
<Ym> sedan är det något med gudar i mitt Mundana
<Ym> som verkar göra dem mindre påtagliga ju mäktigare de är
<Ym> lägre gudar uppenbarar sig av och till i fysisk form på Mundana liksom, och Thizara tenderar att kunna finna dem på andeplanet om hon letar länge nog
<Ym> men hon har aldrig ens kunnat bekräfta att Daak eller Mhîm överhuvudtaget existerar, och till Vävaren hittade hon bara med hjälp av en kamorf som utforskat Mundanas hemligheter i 20 000 år, och en älva som Vävaren själv välsignat
<Fahnen> Jo men så är det för mitt mundana med
<Ym> äldre gudar verkar också mer påtagliga än de som fått makt under de senaste årtusendena, av någon anledning...Dibuk, Adrammelech och Xinu var liksom stora gudar i eonens början och behåller på något sätt spår av sin forna awesomeness
<Ym> samtidigt som de är mer benägna att på något sätt ingripa i skeenden
<Fahnen> Noxo har laget ner en bit utav sin själ i en rp men Daak har inte gjort något alls
<Ym> medan Daak och Mhîm aldrig hörs av överhuvudtaget, annat än på sätt så subtila att de lika gärna kan misstas för slump.
<Ym> när Sällskapet nu attackerar Jargien i min kampanj, kommer Abraxes förstås ingripa...
<Ym> men Daak kommer, vad det -verkar- iallafall, inte att lyfta ett finger ens när Jargien håller på att falla
<Ym> -utom- möjligtvis när Adrammelech sätter sin plan i verket och försöker ta över Daakkyrkan.
<Ym> då kan jag tänka mig att Daak sänder änglar till jargiens försvar.
<Ym> på samma sätt...jag berättade för länge sedan att jag tänker chocka spelarna genom att låta princepen av Merun mörda två riddersdamer i Nicoz tjänst
<Ym> förlåt, mörda väpnaren och låta riddersdamen överleva med utstuckna ögon eller nåt
<Ym> normalt sett kan Thizara hitta döda personers själar på andeplanet många timmar efter deras död
<Ym> men Miannis själ kommer hon inte kunna hitta.
<Ym> den är spårlöst försvunnen bara någon timme efter att flickan dött
<Ym> och en annan riddare, den luttrade Sir Haukon, kommer bara konstatera 'ge upp, Thizara. Hon var troende, hennes själ tillhör Daak. Du kommer aldrig att hitta henne'.
<Ym> alternativt slänger jag in drakväktaren Kumbanigash i stället, som mer dramatiskt får konstatera: "Den vite fursten har tagit det som tillkommer honom. Hon har gått bortom, inte ens min herre kan nå henne nu".
<Ym> sedan undrar jag förstås, givet allt jag sagt nu...vilka typer det egentligen är som hamnar i Dödsriket nuförtiden
<Ym> enligt zhanisk mytologi är dödsriket nästan övergivet, för bara de allra, allra ondaste människor kommer dit nu, sedan Mhîm jagat undan de gamla gudarna.
<Ym> Ur Västlanden: "Bland många zhaner finns dessutom en föreställning om att de allra värsta missdådarna hämtas av Ilik, ondskans ande, och för alltid berövas Mhîms nåd. Istället får de försmäkta i Saqâr, de gamla gudarnas övergivna dödsrike i underjorden, och tjäna Ilik i evig tid.
<Ym> "
<Fahnen> mhm
<Ym> ...om zhanerna har rätt...
<Ym> vlket kanske inte är så sannolikt, but still...
<Ym> hade det på ett sätt varit lite ballt, för då vore det verkligen bara de vidrigaste, mest korrumperade själarna som åkallas av nekromantiker
<Fahnen> Jao
<Fahnen> Det kan man fundera på
<Ym> men rimligen hamnar ingen som troget dyrkat Daak, Mhîm, Aurias & Pelias eller så i Dödsriket
<Fahnen> Måhända är dödsriket(rikena?) en kvarleva från en annan tid
<Fahnen> Med en annan ordning
<Ym> dödsriket är en arkaisk plats, som äldre gudar skapade innan den nya generationen gudar erbjöd sina tillbedjare ett annat öde, bortom världen
<Ym> smurf


Notera alltså att reinkarnation tycks vara ett relativt vanligt fenomen i mitt Mundana. Åtminstone en av Mundanas primärreligioner, Mhîmrätten, tror ju hårt på att livet är en cykel av återfödelser, och det vore fattigt om det inte fanns iaf korn av sanning i de större religionerna på Mundana. Återfödelse-temat fanns redan i beskrivningen av Mhîmrätten i "Religioner", något jag är oerhört tacksam över - det är en parallell till dharmiska religioner snarare än islam, och gör det sååå mycket lättare att tona ned arabkliché-faktorn på mûhadinerna en del.

Återfödelser och tidigare liv är väldigt schyssta dramaturgiska grepp. Ett koncept i rollspelet Witchcraft, 'Old Soul', är tex väldigt stämningsfullt formulerat:

The character has been reborn many times. As a
result, her soul has become stronger. Characters with
Old Souls tend to be very mature and precocious for
their age. It would be nice to believe that age invariably
provides wisdom, but Old Souls are equally likely
to be depraved or insightful, cruel or kind.
Whatever their orientation, it will usually be more
extreme, having been refined over several lifetimes.
Jag vet inte exakt -hur- vanligt återfödelse är i mitt Mundana, men jag gillar somehow inte riktigt tanken på att nya själar uppstår hur som helst. Då ser jag nog hellre att vissa troendes själar samt själar som tynar bort, slukas av demoner, eller Går Bortom av diverse andra anledningar, eller ren slump, utgör undantagen från regeln - det är dessa som når en befrielse från kretsloppet, på gott eller ont, medan en majoritet av alla själar på Mundana har tillbringat flera livstider i världen, med mer eller mindre långa perioder på andeplanet emellan. Givetvis måste en inte oansenlig mängd nya själar uppstå ändå; de som reinkarnerats gång på gång på gång är väldigt få.

Kanske lämnar man egentligen inte världen för alltid när man Går Bortom, utan återgår bara till sitt avlägsna ursprung, och uppgår åter i Vävaren? Det hade kunnat förklara cykeln - man kommer från Vävaren, och man återvänder ofelbart dit - somliga förr än andra.

Oddsen att reinkarneras kanske har med PSY och VIL att göra. Ju högre PSY och VIL, desto högre Magnitud (enligt Drängarnas formel), och desto större odds att envist klamra sig fast vid existensen. Upprepade återfödelser lär ju boosta ens VIL, dessutom.

Men nej, jag har faktiskt inte spikat något öht angående det här. Döden kan gott vara ett mysterium.

- Ymir, lite blandat
 
G

Guest

Guest
Att få ett biotropiskt fält att husera en själ är enligt mig att förändra det, frågan är om det är tillräkligt besläktat med vanliga katter för att få barn, troligen är det så, men då skulle jag gissa att bara hälften av kattungarna överlever och hälften av de överlevande Kan ha själ. Om man vill ha besjälade kattungar får man nog helt enkelt para två besjälade kattungar (sedan om de är familjari eller bara besatta av perversa shamaner bryr inte jag mig om).

/Zorbeltuss
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Catbastard

Zorbeltuss said:
"Om man vill ha besjälade kattungar får man nog helt enkelt para två besjälade kattungar ... "
In that case, får den nyfödda besjälade katten då en människoskäl (om vi förutsätter att mamma och pappa var människoskälar i kattkroppar) eller en själ som är unik för den bastard den verkligen är (p.g.a. den oheliga mixningen med de biotropiska fälten yaddayadda)?

Alltså, får katten några "instinkter" som en vanlig katt eller föds den med intelligens som en människa och måste läras upp och shit, eller både och?

Självklart fattar jag att det inte finns mycket officiella regler att gå efter, men vad tror ni?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Tankar ang. själar [Spoiler: Mina Spelare]

Ymir said:
"Kanske lämnar man egentligen inte världen för alltid när man Går Bortom, utan återgår bara till sitt avlägsna ursprung, och uppgår åter i Vävaren? Det hade kunnat förklara cykeln - man kommer från Vävaren, och man återvänder ofelbart dit - somliga förr än andra."
Tror du detta även gäller vid "death by qadoshförlust"? Enligt officiellt material så verkar ju det praktiskt taget innebära total förintelse, utan extraliv.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Tankar ang. själar [Spoiler: Mina Spelare]

Måste säga att fastnade lite för dina idéer om troendes själar som "försvinner"; framför allt tycker jag det passar väldigt bra med att Daak och Makhtah ger sina tillbedjare en sista chans till qadosh efter döden, för att kunna resa till Daaks himmel eller "vila med sin moder i mörkret"... För övrigt tycker jag det är ganska kul att Daaktron har både himmelrike och reinkarnation, enligt den dödes vilja.

Jag skulle nästan vilja spinna vidare på det hela och säga att nyare gudar har övergett dödsriket och skapat egna Bortom för troende själar, dit de på något sätt rör sig efter döden. Speciellt coolt blir det då med själar som försvinner för schamaner, som ju oftast kommer från animistiska kulturer eller kulturer med äldre gudar, som mest förlitar sig på offer (som ju Daaktron saknar). Återfödelse borde då klart vara mer vanligt än vad det är enligt SLG, och den ändringen känns i vilket fall ganska liten.

Frågan om själadöd är jobbig för mig också; det där med den slutgiltiga döden känns, trots allt sekularism och vetenskap, fortfarande så... hård. Där gillar jag dina tankegångar om att man helt enkelt inte vet vad som händer; trots allt, även om själen blir ett vetenskapligt faktum i Mundana, vad är det som säger att _medvetandet_ inte existerar separat och kan leva vidare utan själen, som ju trots allt bara, i likhet med kroppen, är en komplicerat fält med psykotropisk energi?

Edit: För att också kommentera Marukusu appliceras detta såklart också på qadoshförlust, som enligt mig innebär att både det biotropiska och psykotropiska fältet "revas upp" som en följd av "nötning" av magiska föroreningar.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Tankar ang. själar [Spoiler: Mina Spelare]

Okej, nu ska vi se. För mig tror jag det ser ut ungefär som följer.

För en själ som saknar förmåga och kunskap att kunna klara sig själv på andeplanet, samt saknar band till en gudom (och undviker att råka ut för en demon) så innebär döden att själen till och börja med hamnar lös på andeplanet där den saknar förmåga att förnimma någonting. För individen innebär detta med största sannolikhet något som kan liknas med "allting blir svart". För en kort stund existerar själen i någonting som för den är ett "void". Därefter börjar själen tyna bort, då den iom kroppens död (det biotropiska fältets kollaps) inte längre kan fortsätta bygga upp sig (mitt Mundana – spontantranformation etc.) vilket innebär att medvetandet sakta löses upp tills ingenting längre existerar.

Kan själen ta hand om sig själv så beror det till viss del på vad denne väljer att göra, men om den inte är stark nog (själslig rang - beräknas i stort sett såsom Ymir beskrev i sitt inlägg) så behöver den agera snabbt om inte också den skall börja tona bort.

Har själen däremot ett band till en gudom, dvs ett positivt värde i qadosh, så tas själen upp i den väldiga gudomen som en sista bön. Vid högre nivåer av qadosh kan tom en medvetandet till en viss del hållas kvar, kanske kan rentutav själen uppgå som en form av daemon (helgon etc.). För den döende kan detta te sig på olika sett beroende på både gudomen och individen (ett klart vitt sken etc.). Det är också möjligt att en gudom låter en själ återfödas, som belöning, som straff, eller som utmaning kanske?

Ett annat, mycket ovanligt alternativ, är att en själ som är stark nog att kunna behålla sin styrka även efter kroppens död men som saknar förmåga att ta han om sig själv på andeplanet till sist "fastnar" i ett fält (ett biotropiskt allt som oftast) vilket leder till att själen i fråga "återföds" i kroppen. Då tomma sådana fält allt som oftast endast förekommer alldeles i födelseögonblicket är detta en mycket tumultartad process för själen, som dessutom troligen redan förlorat en hel del minnen och framföralllt klarhet av existensen i tomhet.

Jag vet inte om jag skrivit någonting om det tidigare, men för mig fungerar gudomar i stort sett såhär:

En gud är i det närmaste en naturkraft med medvetande; kraften han besitter är enorm, även om den inte fokuseras av en tränads prästs slipade sinne, men samtidigt är han som stormen oförmögen till precisisa ingrepp om han inte får hjälp av en präst. Gudomens psyke går inte att jämställas med en människas eller äns en demons, överallt där hans präster vandrar ser han, överallt där de bes hör han; på sina ställen är gudomens närvaro såpass stark att han förnimmer naturen och speciellt själar i den utan sina troendes hjälp.

Generellt sett märker Mundanas invånare aldrig gudarnas ingrepp, annat än då det sker genom prästerna, då de begränsar sig till att långsamt, som en stilla bris, blåsa sina önskningar genom etern. Hur mäktiga olika gudar är tenderar på detta sätt att påverka Mundana över sikt (exempelvis som det primitiva exemplet med eld och is i L&H).

I fallet med direkt manifestation så är det när det gäller Dibuk troligen en fråga om naturkraften som manifesterar sig. Jag ser inte en svart kåpa med en lie utan mer som pest, epidemi, eller någon annan form av onaturlig (eller naturlig) död som sprider sig.

I Xinus fall (och liknande gudomars) så är det nästan så att jag skulle vilja dela upp gudomarna i två grupper, säg Dei och Daeva för att ha någon form av koppling till vår värld. Dei är de "vanliga gudomarna", de nyare, som beskrivits ovan. Daeva är mer som demoner med gudomlig makt, nyligen "födda" gudar (genom apoteos) eller gudomar som varit bortglömda såpass länge att de saknar band till Mundana (i form av tillbedjare, psykotropiska filament eller något dylikt). Deras relativa svaghet gör dem också mindre av naturkrafter även om de fortfarande inte går att jämställa med en vanlig ande eller demon. Dessa gudar har som enda metod mer direkta ingripanden för att tillförskaffa sig tillbedjare och makt.

Xinu bör nu ha börjat uppgå mer och mer till de "vanliga" gudomarna då hans metoder har varit tämligen framgångsrika. Allteftersom börjar han/hon nu inse mer och mer riskerna med det, – inte ens en gud klarar av att få sina inkarnationer nergjorda (dödade i mundansk betydelse) utan att påverkas.


-ClawHawk, flummar
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: Tankar ang. själar [Spoiler: Mina Spelare]

Jag ser det där med att troendes själar försvinner som en stegvis projekt. En varelse som har kopplat sin själ till en gud/flera gudar (alltså en specialicering på tro mot en religion) påbörjar en 'vandring' mot guden. Under denna vandring är det möjligt att störa själen genom att till expempel återuppliva kroppen och hämta själen. Det gör det vettigt att vissa religioner offrar grejer för att hjälpa den döda på resan och typ alla religioner ber för de döda.

Vad som händer med själen när den anländer är delvis upp till guden. Bland mäktiga gudar är det populärt att samla på mäktiga själar inför ett framtida slag men det förutsätter att man är kraftig nog att kunna förse dem med en trevlig 'tillvaro' under tiden. Återfödelse är ett smidigt sätt att tillfoga sig delar av dess kraft utan att behöva förvara själar.

Själar utan religion kan det gå lite hur som helst för än så länge. Förmodligen irrar de omkring medan minnet utplånas och sedan vidare tills de påverkas/tas omhand av en utomstående kraft. Men det där har jag inte riktigt bestämt något om ännu.
 
G

Guest

Guest
Re: Catbastard

Jag skulle säga att den skulle födas med kattungens instinkter men ett intellekt som en nyfödd själ vilket den är, detta då instinkterna troligen huserar i det biotropiska fältet då de inte har något psykotropiskt fält att huseras i, däremot kan nog de mänskliga instinkterna följa med själen (som att turas om vid lek för optimal inlärning) detta skulle nog innebära att i en liten by om två kattfamiliarer fick en kull, skulle det nog gå ganska snabbt för övertagandet av populationen (en katt som kan lära sig genom att se på medans andra katter jagar blir bra jägare etc).

/Zorbeltuss som ofta tyckt att sådana här regler saknats i eon, utan avel är grisodling ganska menlöst.
 
Top