Nekromanti stick

min spel grupp brukar hitta på många såna grejer
gör striden en aning bättre
 
Nej, så dålig var den inte. Jag har faktiskt inte sagt alls att den var dålig. Över huvud taget.

-Hjalle, möfflar. (nåt drygt)
 
"sög?" så dålig var den väl inte?
Den kan dock behöva lite förbättringar.
Jag undrar fortfarande om ansiktsskydd ser ut så här:
paul2.jpg
 
jag kom på det att alla kanske inte riktigt fattade vad jag menade. Det är ju så i EON II regelboken så finns det två bilder på hjälmar med ansiktsskydd så ser man att dom skyddar allt förutom ÖGONEN!
 
Jag fick tänka om

Kom på att det kanske kan fungera i Eon 3. Jag är fortfarande inkörd i det gamla skadesystemet. Nu så kan du faktiskt slå allvarlig skada först och sedan titta på skyddet. Förr så fick du ju olika många extraskador beroende på skadeverkan.

Det kanske kan fungera med smalare stickvapen medans de som är breda lik förbannat träffar hjälmen. Ett turslag hade nog passat bra i vilket fall.
Jag tror att man kan köra det i slutstrider och dylikt där det är trevligt med stor detaljrikedom medans det bara slöar ner onödigt mycket i de mindre viktiga striderna.
 
Som någon nämnde kan ju vapnet träffa hjälmen men slinta in i ögat ändå vilket skulle medföra reducerad skadeverkan men jag kan tänka mig att man skulle kunna få automagisk oreducerad ögonträff vid perfekt slag.
 
Faktum är att öga inefattar:Ögonbryn, kindben, övredelen av näsan och en liten del av tinningen.....i alla fall enligt Eon 3
 
Liksom många frivilliga regler så kan den om SL och Rp har bristande rutin i användantet av aktuella regel bromsa upp spelet. Iden är utmärkt tycker jag.
För dom som inte gillar långsammare strider så kan man bara skita i tur-slaget, utan bara reagera på att skadan av ett stickanfall som träffar ett öga hos någon med ansiktskydd inte reduceras som brukligt är, de nervimpulsera som denna process kräver lär inte märkbart bromsa spelets flyt och man har gjort ett redan väldetaljerat och åtminstone liiite realistiskt skadesystem ytterligare detaljerat, på gott och ont (mest gott tror jag) :gremlaugh:

-Ikaros,plagierar avslutningar a la hjalle. :gremlaugh:
 
Skadeverkan visar var sticket tagit

Har funderat lite i dina banor men kommit fram till att det blir lite för långdraget att var så detaljerad. Jag tänker som så att en hög skadeverkan indikerar att jag träffat på ett ställe där rustningen skyddar dåligt, t.ex. i ögat vid träff i ansiktet med visir, i leden på ett armskydd, i armhålan på ett harnesk os.v.

Turslaget ligger alltså i hur stor tur du har när du slår fram skadeverkan. Det var också någon som nämnde att ögat bör betraktas som något mer än bara själva ögongloben vilket jag också håller med om. För vissa väldigt speciella skydd, typ pannband motsv., kan det vara vettigt att slå för extraskada innan skadeverkan reduceras för att se om det blev just en 'pann' träff.

/PalMer
 
Re: Skadeverkan visar var sticket tagit

Tyvärr blir det då så, att du har större chans att träffa rätt med en trukhyxa, än med en behändig dolk. Men men...

-Hjalle, påpekar.
 
KUL [OT][ANT]

Jag tycker bara att det är kul att en sådan här liten grej som "stick i ögat" har fått så många svar och så många "läsare"... kul! :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:
 
Back
Top