Nekromanti [STHLM] HoboCon #3 24e Maj Dragon's Lair!

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Lördag den 24e Maj träffas vi på Dragon's Lair kl 10:00 och spelar lite OSR på HoboCon #3.
En lös plan är att vi startar första passet cirka 10:30. Tar paus för käk vid 14-tiden och kör igång pass 2 vid ~15:00.

Kommer du? När tror du att du dyker upp?

Vem vill spelleda?

Om intresse finns kommer jag vara redo att spelleda Gingerbread Princess alternativt Forgive Us!
Eventuellt kanske jag har något annat förberett också. Får se om jag hinner.
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Jag tänker förbereda något att spelleda om det finns behov.
Rob said:
Jag tänkte spelleda "F'Chelrak's Tomb" från första numret av Paul/Jennel Jaquays fanzine The Dungeoneer.

"F'Chelrak's Tomb" was published in June 1976, the same month as Wee Warriors' Palace of the Vampire Queen". (wikipedia)

Det är ett hög lvl äventyr vilket jag gillar då OSR vanligtvis bara handlar om låg lvl äventyrare.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Planerar att dyka upp och i första hand spela. Ska vara där (om stjärnorna står rätt) vid 10.30 senast.
 

Sia

Veteran
Joined
18 May 2013
Messages
153
Location
Stockholm
Jag kommer mer än gärna och spelar! Har haft fullt upp så det ska bli roligt att få rollspela lite :)
 

Yrvi

Veteran
Joined
27 Jan 2010
Messages
54
Vad kul! Jag kommer gärna och spelar under i alla fall det första passet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tar med något att arrangera som en plan B utifall att behovet finns, men har inte listat ut vad ännu. Antagligen något svårt obskyrt och rejält nedklippt, lite som en skräck-VHS på 80-talet kan man tänka. Fast med bara våldet kvar alltså. Men jag tänkte först och främst delta som spelare detta event!
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Trodde att jag redan skrivit något i denna tråd men det visade ju sig vara högst felaktigt.
Jag ämnar hur som helst komma!
kloptok said:
Men kom ihåg: du kommer alltid vara näst bäst i Sverige på rollspel. Det spelar ingen roll hur entusiastisk du är, varken i den här tråden eller på plats! Snygg avatar förresten.
gizmo said:
Väldigt snygg avatar!
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Jag kommer! Jag vill gärna spela med, eller spelledas av, folk från den eminenta Kryptan-podden. Rob, vad blir det för regelsystem till F'Chelrak's Tomb?

Det är båda passen som gäller för mig. Är målsättningen att pass 2 också är ca 3,5 timmar? Det är bra att veta för lördagskvällens övriga planer.

Jag kollar om någon från min Whitehack-spelgrupp också är intresserad. Två av dem är forumister, så de har redan haft chansen att bestämma sig.
chrull said:
Tanken är väl att pass 2 ska vara 3.5-4h det också. Men det beror ju på gruppen och hur många som är där etc.
kloptok said:
Dragon's Lair stänger klockan 20 så efter det är det fri lek som gäller oavsett vad som sker.
Jonas Ferry said:
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
F'Chelrak's Tomb spelas naturligtvis med världens bästa rollspel d v s AD&D! ^_~
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Jag kommer dessvärre att vara i min gamla hemstad Borlänge av den sämsta anledningen i världen.

Begravning.
Rob said:
Tråkigt det hade varit roligt om du kunde ha varit med.
 

Yrvi

Veteran
Joined
27 Jan 2010
Messages
54
Hoppas ni blir tillräckligt många utan mig. Jag har tyvärr fått förhinder. Ledsen för det.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Hobocon 3 är nu över och här kommer en liten konventsrapport från mig. Det blev två pass spelade och jag var med på båda. Första passet spelade vi Forgive us! till Lamentations of the Flame Princess med chrull som spelledare. Förutom jag spelade anth, Rob, Jonas Ferry samt en som inte hittat till det nya forumet än men hette Kolibri (tror jag?) på det gamla. Äventyret ägde rum i Norwich 1625 och kändes i allmänhet som ett rätt klassiskt LotFP-äventyr. Fantastiskt bra med andra ord. Vi undersökte mystiska övergivna hus och stötte på diverse muterade, tentakelförsedda monstrositeter - kan det bli bättre?

Efter att vi följt traditionen att äta lunch på indiska stället i närheten var det så dags för pass 2. Kolibri hade vid det här laget lämnat oss men vi fick tillskott av Sia, Korpen och Stövelkatten som inte fixade att komma till morgonpasset. Med den sju man starka truppen tog vi oss an AD&D-äventyret F'Chelraks Tomb som Rob hade med sig. Efter att ha försökt tyda Robs fantastiskt tuffa men smått oläsliga handstil för att se vad våra rollpersoner var för några (nej, det stod inte "weather armor" utan "leather armor") klättrade vi ner i gravvalvet. Det visade sig vara en härlig Old School-dungeon med mycket utrymme för kreativ problemlösning från spelarnas sida. Den innehöll så klart massvis med fällor och hemliga dörrar (våra ten foot poles användes flitigt), vi fick fundera över hur man bäst lyfter ett skynke från ett gäng statyer i ett mörkt rum och så blev större delen av gruppen fångade i en magisk spegel. Trots att många rollpersoner blev satta ur spel på olika sätt var det faktiskt bara en som dog - anths rollperson stirrade bokstavligt talat döden i vitögat (eller i alla fall en staty av en lieman) och förvandlades till damm.

Summa summarum: två pass med sex respektive åtta deltagare och totalt (endast) en död rollperson.

Båda passen var sjukt roliga och jag ser redan fram emot Hobocon 4! :grin:
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
kloptok;n22877 said:
Båda passen var sjukt roliga och jag ser redan fram emot Hobocon 4!
Stort medhåll! Bra sammanfattning av spelpassen.

Tack till de båda spelledarna som både var så pålästa att spelandet flöt på utan problem, och stod ut med klantigheterna vi spelare ägnade oss åt. Det var kul att det var två såpass olika spelpass och spelstilar. Smidigt med SL-skapade rollpersoner; det gick snabbt att komma igång.

Det knorrades lite över lokalen (Dragon's Lair) på vägen därifrån och uttrycktes en önskan efter något bättre, men för mig var lokalen över förväntan. Jag har hört skräckhistorier, men vi satt avskärmat i ett eget rum (större delen av tiden) med helt OK syrehalt.

Jag vill spela mer med samma gäng, NU, men håller mig till tåls till nästa HoboCon.
Rob said:
Kul att du tyckte om det och att du vill dyka upp igen i framtiden.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag sov mig rätt igenom hela HoboCon 3... jag är mycket besviken på mig själv.
Korpen said:
Din vilja är vek! Men du är fortfarande ung, så det är förlåtligt.
 
Top