Nekromanti Stereotyper. Bågskytt och näsrtrid

Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Om man tittar på fantasy filmer, läser fantasy litteratur, serier och lite allt möjligt så märker man ju att det finns vissa Stereoptyper. Detta kommer nog knappast som någon överaskning för någon.

Det jag tänkte på i första hand här var Bågskyttar och svärdsvingare. Även om det finns undantag så är ju ju det klassiska att den svärdsvingande snubben är stor, stark och muskulös. och den som använder båge är smäcker och smidig. ibland även späda kvinnor som är livsfarliga med båge.

Borde inte detta vara tvärt om? Att slåss med svärd kräver inte att man är väldigt stark. Svärden är inte speciellt tunga inte ens ett stort tvåhands svärd, inte realistiskt eller historiskt i alla fall. Smidighet och snabbhet är mycket viktigare än styrka när det kommer till användandet av svärd.

Medan Bågskytte faktiskt kräver mer styrka än att slåss med svärd. Vist använda en mindre jakt båge kräver inte så mycket styrka, Det skulle de flesta klara. Men båge som är lätt att spänna skulle inte kunna göra speciellt stor skada mot personer med rustning.
Bågar som används i krig eller i alla fall mot människor som faktiskt bär rustning, även om det inte är plåtrustning kräver betydligt mer kraft. Dessutom är pilar som är gjorda att användas mot rustning tyngre, annorlunda spets och kraftigare skaft. vilket gör att de kräver kraftigare båge.

Så styrka är faktiskt mer viktigt för att bli en effektiv bågskytt än en svärd svingare. En liten späd kvinna skulle självklart kunna bli en suverän bågskytt. men skulle hon ha styrkan att faktiskt kunna använda en kraftig "krigsbåge"? helt ärligt skulle hon nog inte det. En jaktbåge, ja men som sagt är detta rätt stor skillnad.

Detta gäller nog även i rollspel där båge oftast går på smidighet eller liknande attribut medan svärd oftast går under styrka.
Rollpersoner som använder svärd som huvudvapen tenderar att vara starkare än de som använder båge. Visserligen tror jag att det är större variation på svärdsvingare, Där finns ju de som går mer på smidighet och lite lättare svärd. men jag tror inte det är speciellt vanligt att någon gör en bågskytt som är stor och kraftigt byggd och satsat mycket på styrkan.

Jag tror att alver i fantasy litteraturen har påverkat detta rätt mycket eftersom de oftast inte är lika fysiskt starka som människor i överlag men betydligt smäckrare och smidigare och oftast förknippas de med just bågen. Ta Legolas som ett klockrent exempel :)

Ps: Förvånad att ingen påpekat stavfelet i rubriken :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,510
Beror på vilka svärd det är. Ska du svinga ett enorm tvåhandsvärd behöver du vara ganska stark.

Sedan tror jag att vi kan skylla mycket av det här på Robin Hood som nästan aldrig porträtteras som stor eller musklig. Och Tolkiens alver som ju är övermänskligt starka för sin kroppsbyggnad men ser smala ut.

Sedan har vi ju ren balansering att tänka på. Styrka kan ju inte vara för bra.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
God45;n57025 said:
Beror på vilka svärd det är. Ska du svinga ett enorm tvåhandsvärd behöver du vara ganska stark.

Sedan tror jag att vi kan skylla mycket av det här på Robin Hood som nästan aldrig porträtteras som stor eller musklig. Och Tolkiens alver som ju är övermänskligt starka för sin kroppsbyggnad men ser smala ut.

Sedan har vi ju ren balansering att tänka på. Styrka kan ju inte vara för bra.

Även om det är ett "greatsword" så väger de inte så mycket. historiskt sett sällan över 3,5 kilo även om det förekom tyngre, men de hörde inte till vanligheten.

Så inte ens där krävs speciellt hög styrka, självklar måste man u vara hyffsat vältränad. men någon enorm styrka krävs inte. Det kräv faktiskt mer styrka för att kunna använda en kraftig långbåge effektivt än för att slåss med ett tvåhands svärd.

Men jag håller med om att detta till stor del beror på sådant som Robin Hood och alver :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Enligt bekanta som fäktas (samt ovan nämnda scholagladiatoria) behöver man vara starkare för att slåss med en värja än för att slåss med ett långsvärd.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,510
Sedan är det rollspel så chansen att jag försöker slå ihjäl någon med följande föremål är ganska hög:







S då går realism ut genom fönstret :p
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag vet inte tillräckligt om svärdsstrid (eller bågskytte för den delen), alltså blir det frågor: krävs det inte viss styrka för parering (teknik, ja, men med slagsvärd mm.)? Kan inte uthållighet skrivas till styrka i viss mån?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
God45;n57040 said:
Sedan är det rollspel så chansen att jag försöker slå ihjäl någon med följande föremål är ganska hög:







S då går realism ut genom fönstret :p
Ja realism är ju inte så viktig faktor i rollspel.
Men det finns ju faktiskt mer än en som tror att det är realistiskt med dessa stereotyper.
Jag har inget emot att skippa realism i rollspel. det hör ju som till i större eller mindre utsträckning beroende på spel och spelar grupp. men realismen får ju alltid ge efter lite. Eftersom det vore omöjligt att göra ett spel helt realistiskt även om man skulle försöka.

men ska man skippa vissa realistiska saker å bör detta göras för att man inte vill ha realism när det gäller dessa saker. inte för att man hävdar att det är realistiskt när det inte är det.

jag har inget emot att man skippar realismen och låter en liten spinkig typ med låg styrka vara en suverän bågskytt och klarar av vilka bågar som helst. Eller att vapen är så stora och maffiga att det krävs en riktig bjässe för att kunna hantera dem. det kan vara kul med sådan så det är helt ok.
bara man inte försöker hävda eller tror att detta är realistiskt

Det finns ju faktiskt en utbredd missuppfattning att styrka är väldigt viktigt när det gäller svärd och närstrid. och att styrka inte är viktig för just bågar. När det i själva verket är tvärt om.

Att man sedan väljer att inte bry sig om detta är helt ok. så länge man inte grundar detta beslut på att det skulle vara realistiskt

Men även i filmer och litteratur finns ju dessa stereotyper. Så det gäller inte bara rollspel

Men en fråga kan ju vara på sin plats här. Är det någon som spelat en stor och kraftig bågskytt i ett rollspel?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Voldstagg13;n57044 said:
Jag vet inte tillräckligt om svärdsstrid (eller bågskytte för den delen), alltså blir det frågor: krävs det inte viss styrka för parering (teknik, ja, men med slagsvärd mm.)? Kan inte uthållighet skrivas till styrka i viss mån?


ja viss styrka krävs ju men ingenting extremt. Pareringar som mer liknar styrkemätningar som i filmer är inte realistiska och var inget som direkt hände i verkligheten.

Samma med anfall. de vilda svingar som man ofta ser i filmer där de tar i med extrem kraft är inte heller realistiska. utan ett anfall ska inte vara så kraftfullt att du inte kan stoppa det med svärdet fortfarande mellan dig och din motståndare.

Kärlekskraft har länkat några bra videor som tar upp sådana här saker
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Rymdhamster;n57038 said:
Enligt bekanta som fäktas (samt ovan nämnda scholagladiatoria) behöver man vara starkare för att slåss med en värja än för att slåss med ett långsvärd.

med värja skulle jag vilja säga att man inte behöver vara starkare. eftersom en värja oftast är väldigt lätt.

Medan en rapier oftast väger nästan lika mycket som ett långsvärd. men man håller den i en hand i stället för med två. Så där krävs faktiskt mer styrka än med långsvärdet som du oftast håller med båda händerna.

Värjor och smallswords" (vet fan inte vad de heter på svenska. Småsvärd?) väger betydligt mindre. oftast en bra bit under ett kilo medan en rapier oftast väger över ett kilo. och långsvärd väger oftast mellan 1,1 och 1,5 kg. Vist finns det de som väger mer och de som väger mindre men det hör inte till vanligheten
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Reddokk Fheg;n57050 said:
Vill inte haka upp mig på detaljer. Men rapier är inte samma sak somen värja. det är faktiskt rätt stor skillnad mellan värja och rapier.

Vanlig att folk blandar ihop värja och rapier. även "smallsword" och värja och rapier tenderar att blandas ihop
Nu ska vi inte blanda ihop värja med florett här =) Eller rättare sagt; jag ger dig en poäng i att det var slarvigt av mig att använda utrycket värja i det här sammanhanget eftersom det inkorporerar både floretter, rapirer och vad det nu är small sword heter på svenska (jag har läst namnet någon gång, jag mins bara inte vad det hette eftersom vapentypen är helt ointressant för mig).

Det jag pratar om är såklart den variant av värja som även kallas rapir, och dess vikt i förhållande till ett långsvärd beror väldigt mycket på långsvärdet. Låt oss istället säga att det väger lika mycket som ett bredsvärd, bara att klingan hamrats ut till att bli längre med smalare.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Rymdhamster;n57058 said:
Nu ska vi inte blanda ihop värja med florett här =) Eller rättare sagt; jag ger dig en poäng i att det var slarvigt av mig att använda utrycket värja i det här sammanhanget eftersom det inkorporerar både floretter, rapirer och vad det nu är small sword heter på svenska (jag har läst namnet någon gång, jag mins bara inte vad det hette eftersom vapentypen är helt ointressant för mig).

Det jag pratar om är såklart den variant av värja som även kallas rapir, och dess vikt i förhållande till ett långsvärd beror väldigt mycket på långsvärdet. Låt oss istället säga att det väger lika mycket som ett bredsvärd, bara att klingan hamrats ut till att bli längre med smalare.

Precis. det är ju nu inte någon stor grej om man blandar ihop sådant. men tänkte jag skulle påpeka det eftersom det är rätt vanligt att folk gör det.

Hmm ja jag kommer inte heller ihåg vad smallsword heter på svenska. är inte heller intresserad av det svärdet. som jag anser är ett rätt dåligt svärd. men å andra sidan funkade det ju utmärkt för det syfte det användes till. duellera mot andra "småsvärd" :)

Ja långsvärd varierar mer i vikt än en rapier men genomslittlsigt ligger vikten på långsvärd mellan 1,1kg och 1,4 kg. på ett ungefär, det finns ännu lättare och det finns tyngre. Men långsvärd på 1k eller under är väldigt sällsynta och långsvärd tyngre än 1,4 kg är inte så vanligt heller även om det fanns

Och en rapier ligger oftast på lite över ett kilo. Så de två svärden är rätt lika i vikt även om långsvärd oftast väger lite mer. men det rör sig oftast bara om kanske 0,2kg tyngre och det är inte så mycket
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vill bara påpeka att man blir jävligt trött i armarna efter att ha svingat ett svärd ett tag. Även om det bara väger ett drygt kilo. Bra fysik är ett måste.

Fast å andra sidan är inte att skjuta långbåge nåt för den armsvage.

Men om jag måste välja så säger jag att svinga svärd är jobbigast i längden. Jag har erfarenhet av båda sakerna.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Arfert;n57061 said:
Vill bara påpeka att man blir jävligt trött i armarna efter att ha svingat ett svärd ett tag. Även om det bara väger ett drygt kilo. Bra fysik är ett måste.

Fast å andra sidan är inte att skjuta långbåge nåt för den armsvage.

Men om jag måste välja så säger jag att svinga svärd är jobbigast i längden. Jag har erfarenhet av båda sakerna.

Ja självklart krävs uthållighet både för svärd och båge. mer för svärd säger jag. inte för att svärdet är tungt utan för att du rör dig mer överlag.

Men nu är det ju en skillnad mellan styrka och uthållighet. även om du är stor ock stark betyder det inte automatiskt att du är uthållig.

även om svärd kräver mer uthållighet. så kräver en stridsbåge, typ en långbåge mer styrka.

En mindre båge avsedd för jakt är en helt annan sak. även om den kräver att du orkar spänna den så är den ju betydligt mer lättspänd. så för detta krävs inte samma styrka
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Sen är ju långbåge inte tänkt som ett vapen för den ensamme bågskytten, i första hand. Då skulle jag välja en annan, mer lättskjuten, båge.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Reddokk Fheg;n57059 said:
Precis. det är ju nu inte någon stor grej om man blandar ihop sådant. men tänkte jag skulle påpeka det eftersom det är rätt vanligt att folk gör det.
Nja... en rapier är en värja, på samma sätt som en florett är en värja. Jag blandade inte ihop saker så mycket som att jag var otydlig. Men en värja behöver inte vara lättare än en rapir eftersom en värja kan vara en rapir.


Reddokk Fheg;n57059 said:
Ja långsvärd varierar mer i vikt än en rapier men genomslittlsigt ligger vikten på långsvärd mellan 1,1kg och 1,4 kg. på ett ungefär, det finns ännu lättare och det finns tyngre. Men långsvärd på 1k eller under är väldigt sällsynta och långsvärd tyngre än 1,4 kg är inte så vanligt heller även om det fanns
Gränsen mellan långsvärd och tvåhandssvärd är väldigt flytande, och någonstans i det hela kommer bastardsvärdet in i bilden, även man inte verkar veta var i skalan det passar in. Bättre då att jämföra värjan (och när jag säger värja från och med nu menar jag rapir eftersom det är den enda värjan jag tycker är något att ha. Personlig smak dock) med motsvarande enhandsvapen; det klassiska svärdet.

Både långsvärdet och värjan är ju trots allt bara en utveckling av detta. Åt ena hållet gjorde man bladet lite större och greppet lite längre, medan åt andra hållet drog man bara ut klingan lite mer och utvecklade parerstången lite.

Schola gjorde ett par videos om det ockås, men jag orkar inte leta. Varje gång jag ger mig in där blir jag sittande i nån timme =)
 
Top