Nekromanti Stereotypa rollspelare...

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Re: Jag spelar rollspel.

Egentligen förstod jag vart du ville komma, men det fanns en rådande brist i resonemanget, och ville bara belysa denna. Jag tog det inte personligt, så ingen skada skedd. :gremwink:
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Magoo svarar

Jag gillar att utöva motionsidrott, detsamma gäller övriga i mitt spelgäng. Själv kan jag tänka mig att simma, spela diverse bollsporter (badminton, volleyboll, innebandy) och orientera men är inte speciellt duktig. Jag har tidigare tränat fäktning i flera års tid men fick inga medaljer där heller :gremsmile: Om tillfälle ges spelar jag med glädje Laserdome, en utmärkt motionsform! Där är jag däremot skitbra! (skryt)

Just nu är det promenader med barnvagn som gäller och det blir man inte särskilt vältränad av...

Sport på TV går helt bort, med undantag för hockey-VM.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Re: Kampsport och rollspel

Finns det något annat att träna. De passar ju ihop med budosporter och rollspel. Tränar Kyokushin karate. Okej de kanske inte räknas som en budo sport men ändå.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Re: Fast det här är sista "hur är du?"-tråden, okej?

Oj vad bra att du kom med så många förslag om vad vi kan prata om. :gremtongue:
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Re: Kampsport och rollspel

Inte Kyokushin Karate. Den är inte godkänd av budoförbundet.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Tränar karate. Spela basket men laget las ner. :gremmad:
Springer ibland. Då mellan 6 å 12 km.
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Försök OT

Min japanska är långt ifrån god, men karate betyder väl "Den öppna tekniken" eller liknande. Ju betyder mjuk och Do är väg. Jag tror att Jui-jutsu, Judo och Aikido är ganska nära besläktade, men karate är fortfarande en Budosport.
Tillrättavisning önskvärd.

Jacob, osäker.
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Springer gör jag också, men det är mest sprint. 100 meter på 12 sekunder ungefär, vad är era rekord?
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Hmmm...något lägre tid för mig, men jag springer mest 30 - 35 meters intervaller i 2*30 min...
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Re: Försök OT

Karate är budo. Men som jag sa är den stil jag tränar inte godkänd av budoförbundet pågrund av för många skador.
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Re: Hmm, jag med

Springer mellan målgårdslinjerna, kortare vilopaus om jag har tur...avskyr hawaii-handboll...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Budoförbundet

Karate ser jag som budo oavsett om den och den stilen inte är godkänd av svenska budo förbundet (det finns såndana stilar inom jujutsun också(tex de übervåldsamma mysko kombatklubbar som finns här och där))

Judo och Aikido skull jag kunna instämma med har mer gemensamt mer varamndra då de båda saknar slag och sparkdelen, men den ingår dock i jujutsun. en denna skillanad gör väl inte karaten till mindre budo än judo på något sätt?

/Elin
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Historielektion

Judon skapades under 1800-talet av kampsportsmästaren professor Jigaro Kano. Han ville skapa en kampsport avsedd för tävling, där man inte löpte risken för allvarliga skador. Judon är hans personliga urval av tekniker från Kungfu, Jui-jutsu och personliga tekniker.

Vi kan göra ett enkelt test för att se om Judon är besläktad med Jui-jutsun, känner du igen dessa tekniker (med reservation för felstavning)?

Hadaka-jime
Okuru-ashi-barai
Harai-tsuri-komi-ashi
O-goruma
O-goshi

Jacob
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Historielektion

Vi kan göra ett enkelt test för att se om Judon är besläktad med Jui-jutsun, känner du igen dessa tekniker (med reservation för felstavning)?
I sverige har vi till och börja med först och främs jujutsu och inte varken juijutsu eller jiujjiutsu (fast detta är både en stavningsfråga på olika språk och enfråga om olika stilar lite invecklat kanske).
Och till och börja med är hela grejen med alla budosporter att de är besläktade. (Samma kast som judon som jutsun, amma slag som i karaten som i jujutsun, samma brytningar aikidon och jutsun och låsningar (vissa) för både judon, jujustun och aikidon till att börja med)

/Elin
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Det var mer än vad jag visste!

Men så påpekade jag ju som väl var att jag var osäker :gremblush:

Tack, nu vet jag bättre!
Jacob
 
Top