Nekromanti Stephen Donaldson

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Re: Ja...

Helt klart är den delad. Men tilläggas kan, vilket jag tidigare sa, att jag kanske skulle varit lite äldre för att förstå all "tonårsångest" som du kallade det /images/icons/smile.gif.

Lloyd Alexander har jag läst, även om det nu var många, många år sedan, och jag tyckte fakstiskt hans böcker var ganska trevliga. Det är möjligt att jag läst Susan Cooper, nämn vilka böcker hon skrivit så vet jag bättre.

Det som är tråkigt är att jag har lagt av mig lite på fantasyläsarfronten på senare tid. Det fanns ett tag när jag hade läst allt, men nu har jag inte läst hela dödens port, ingenting ur dragonlance och inget ur den där blabla sorg och törne eller vad den heter.

Om någon har några fler bra tips, så tveka inte att öppna munnen och tala ut.
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Susan Cooper

Susan Cooper har skrivit ett antal (7?) ganska häftiga ungdomsböcker om ungdomar vid någon brittisk (jag tror sydengelsk) kust som dras in i urgammalt magiskt krig. Det var längesedan jag läste dem. "En ring av järn" är den första eller möjligen den andra, "Lövhäxan" och "Gråkungen" är andra böcker men betydligt senare i serien.

Cobblepot
Är mumintrollen fantasy?

"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Susan Cooper

<I>Är mumintrollen fantasy?</I>

Absolut, och jag har sett en amerikansk guidebook om "international fantasy writers" en gång, där Tove Jansson fanns med. Fast det gäller i första hand hennes böcker; alla de där serierna och TV-produktionerna som baserats på dem är oftast rätt urvattnade och stämningslösa i jämförelse.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Susan Cooper

Tove Jansson fanns med bland en lista med "recommended reading" i Masters eller Immortal Guide till gamla Dungoens & Dragons (dvs _inte_ AD&D, utan D&D...)

Tove rockar. Hon var en Edgar Rice Burroughs-fan som liten (nån anlyserare har konstaterat att Mumintrollets strid med angosturan i "Kometen kommer" är en ganska najs pastisch på otaliga Tarzan-fajter) och en av mina favorit-fundringar har alltid varit: vad skulle skett om hon upptäckt John Carter, och ägnat sitt liv åt att illustrera amerikansk sword&sorcery? :)

Nightowl, diggar manga-My i tecknad Mumin på TV...

"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
1st OnTopic + 1st mkt OffTopic

När kommer Mumindalen - The RPG? Eller finns det redan?

Också, som sagt OT, och jag vet inte varför jag skall bry mig egentligen. Men nu undrar jag iaf. Är det ngn som har hört något om att Tove J skulle vara homo-/bisexuell? Tror jag såg ordet "livskamrat" någonstans och blev nyfiken, eller ngt liknande. Fånigt egentligen, spelar ju ingen roll...

En pingvin som oroar sig för vad ni skall tro om honom.

"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: 1st OnTopic + 1st mkt OffTopic

<I>Är det ngn som har hört något om att Tove J skulle vara homo-/bisexuell? Tror jag såg ordet "livskamrat" någonstans och blev nyfiken, eller ngt liknande.</I>

Ja, Tove J är bi. Hon flyttade ut på en finsk skärgårdsö med Tulikki Vadhonnuhette (förlagan till Too-Tikki i böckerna) och de bodde därute som ett par i en massa år, fast hon har alltid också haft ett platoniskt kärleksförhållande till Vadhannuhette som är förlaga till Snusmumriken.

Astrid Lindgren sägs ha fällt en del sura kommentarer genom åren om att en "sån där" kvinna ska gå och bli idol för alla barnen. Inget som Astrid-dyrkarna gärna vill citera nuförtiden...

--
Åke
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Trist om Astrid (fortf. OT)

Astrid Lindgren sägs ha fällt en del sura kommentarer genom åren om att en "sån där" kvinna ska gå och bli idol för alla barnen. Inget som Astrid-dyrkarna gärna vill citera nuförtiden..

Hoppas hon tagit sitt förnuft till fånga. Hon verkar ju ändå som en vettig mänska i de flesta avseenden.

Martin - tove- och astriddyrkare
(En parentes: Alla lesbiska/bisexuella kvinnor jag känner till, med Anne Heche som möjligt undantag men henne vet jag ju egentligen inte mkt om, har jag otrolig respekt för grundad på helt andra saker. Lustigt, det är verkligen påtagligt. Jag vet inte var sambandet skulle kunna ligga.)

"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Trist om Astrid (fortf. OT)

Tja, alla måste väl ha lite svärtning i glorian. Astrid har lite väl hög helgonstatus ibland...

En av mina gamla mostrar är tämligen vrålkonservativ, med ett undantag: hon är allt annat än homofob. Detta grundar sig på de bögar och flator hon känt, visar det sig vid närmare kontroll. En grej hon sade om två tjejer som var ihop på hennes jobb var att de var de enda tjejerna av deras generation på stället som fick någon gjort; hon tyckte det var "mer karl" i dem, än andra tjejer som var på stället, som hon tyckte var alldeles för sjåpiga...

Antagligen fördomar, men det kanske kan konstateras att den som väljer en öppet annorlunda livsstil på det sättet rimligtvis har en rejäl dos civilkurage (säger Nightowl genom garderobsdörren som står på glänt).

För övrigt vill jag tillägga att muminböckerna är bland de mest romantiska böcker jag känner till. Jag menar, vad säger man om kommentarer som dessa:

-Ska vi leka? viskade Snorkfröken. Skall vi leka att jag är underbart skön och du rövat bort mig`?
- Att du är underbart skön behöver vi inte leka, svarade Mumintrollet. Men jag kan röva bort dig närhelst du vill!

Eller words to that effect... Och detta kom i en barndom med rejäl brist på romantik i min övriga läsning, fastän jag konsumerade både min mors flickböcker (Cherry Ames? Någon?) och farsans pojkböcker. Å andra sidan var det ganska ont om ren romantik i morsans boksamling också; när jag blev äldre försökte jag plöja igenom hennes Barbara Cartland men det gick knappt...

För att återgå till ämnet (och jag anser hela diskussionen vara on-topic; att diskutera fantasyförfattares liv är väl on-topic) tycker jag det fullkomligt dräller av kvinnliga heteros som skriver om homosexuella män inom våra genrer, men bara därför kommer jag bara på Mercedes Lackey och Anne Rice... Finns säkert någon skum freudiansk orsak där för den som envisas med att leta efter sådana.

Nightowl, som undrar vad de där högerkristna tokarna som letar promiskuös propaganda i Disneyfilmer skulle säga om Mumintrollen? :)

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Hallå!

Sitter ni här och diskuterar Tove Jansson, och så får inte ens *jag* vara med?

Åh, dessa underbara, *underbara* mumintroll. Och mymlor, och hemuler, och mårror.
Fy fan för att det bara finns nio böcker.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
hihi, Tove J är bi det rimmar!

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Antagligen fördomar, men det kanske kan konstateras att den som väljer en öppet annorlunda livsstil på det sättet rimligtvis har en rejäl dos civilkurage<p><hr></blockquote><p>
Kanske delvis ett svar till ps:et i mitt förra inlägg? (eller var det förrförra?)

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>För övrigt vill jag tillägga att muminböckerna är bland de mest romantiska böcker jag känner till. Jag menar, vad säger man om kommentarer som dessa:

-Ska vi leka? viskade Snorkfröken. Skall vi leka att jag är underbart skön och du rövat bort mig`?
- Att du är underbart skön behöver vi inte leka, svarade Mumintrollet. Men jag kan röva bort dig närhelst du vill!
<p><hr></blockquote><p>
Jag säger iaf bara "Aaaah...".

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>(och jag anser hela diskussionen vara on-topic; att diskutera fantasyförfattares liv är väl on-topic) <p><hr></blockquote><p>Undrar om TJ verkligen ser sitt liv som SF- och Fantasy-kultur? Fast så illa är det väl inte "fantasy" är ett vackert ord.

Ozzy
ps När kommer Mumindalen RPG??? ds

"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren
 
Top