Nekromanti Stephen Donaldson

Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Är det fler än jag som läst och älskat? (Ni som läst och hatat får gärna skriva också.)
Jag tycker Thomas Covenant-böckerna är allra underbarast, men speglings-serien är inte så dum den heller. GAP har jag bara hunnit några kapitel in i första boken, men det verkar väl hyfsat lovande... Förresten, vet någon ngt mer av SD?

Krönikorna om Thomas Covenant, den klentrogne: 6 böcker. Den spetälske författaren Thomas C hamnar i Landet, en mystisk plats där han större delen av tiden gör mer skada än nytta trots porträttlikhet med urtidshjälten Berek Halvhand. Covenants vigselring av vitguld spelar en avgörande roll: Metallen finns inte i Landet och är förbunden med "den vilda magin". Länge är C:s huvudsakliga sysselsättning att undra över om Landet är verkligt. Inte ett verk att läsa för den som söker okomplicerade, genomgoda hjältar: Det första "den klentrogne" gör i Landet är att begå en våldtäkt. Detta hänger ihop med dels att han vid ankomsten till Landet plötsligt är frisk efter en lång tids total impotens (+att alla förstås undvikit honom "som en spetälsk" *glädjelöst skratt*), dels med att han tror att Landet är en dröm, och han är inte direkt glad åt det efteråt, men ändå... Av detta framgår väl att böckerna innehåller en del av vad Krille skulle beteckna som tonårsångest, men jag minns dem ändå som trovärdiga och fängslande (men så var jag väl 14-15 när jag läste åtminstone de första tre böckerna också).

Speglingsböckerna - Kampen om Mordant - handlar om Teresa, en överklassflicka som brutit med sina föräldrar för att jobba som sekreterare på ett härbärge, och som måste ha sitt rum fullt med speglar för att övertyga sig själv om att hon existerar. En dag hämtas hon från sitt rum av en speglarlärling (speglare=viss typ av magiker, se nedan) till en annan värld där speglar (alla speglar) är kraftfulla portar till andra dimensioner. Hon hämtas för att rädda denna värld (och speciellt ett kungadöme i den) från katastrof, hon är "tecknets hjälte" med den lilla reservationen att tecknet visade en storväxt krigare med rymddräkt och laserpistol. Vad som följer är en historia om krig, hovintriger, ett litet rike fångat mellan två giganter, och en massa debatt om magins natur och etik (det ifrågasätts bland annat om Teresa och andra speglingar har en självständig existens eller skapas då de hämtas ur sina speglar, och Teresa har dåligt självförtroende nog att tvivla). Och en kärlekshistoria (eller två). Och en hel del damspel - hoppbräde. Precis som Covenant är Teresa länge bara en passiv åskådare, vilket kan kännas ganska irriterande, även om jag inte vill hålla med dom som kallar henne våp (förutom i början). Skillnaden mellan de två protagonisterna är förstås att där Covenant tvivlar på att världen omkring honom existerar, undrar Teresa om hon själv gör det.

GAP är en sf-historia. Den har fått rätt bra recenscioner.

den ständigt gäckande
Pingvinen

"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
har läst spegelböckerna, som jag tycker är det näst bästa som skrivits inom fantasy gemet.......
ska kanske ge mig på di däringa böckerna om den klentrogne?
(och det bästa är givetvis Katherine Kerr!)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>GAP har jag bara hunnit några kapitel in i första boken, men det verkar väl hyfsat lovande...</I>

Själv tyckte jag 'The Real Story' var det <I>sämsta</I> han har skrivit; jag var rejält besviken på den, men Gap-serien lyfter ordentligt i och med andra boken.

<I>Förresten, vet någon ngt mer av SD?
Krönikorna om Thomas Covenant, den klentrogne: 6 böcker.</I>

Plus 'Gilden-Fire', en tunn liten sak med ett par kapitel som han strök från 'The Illearth War' ("Ondskans sten") men sedan publicerade separat.

Hans novellsamling 'Daughter of Regals' är också en riktig höjdare - klart värd att hålla utkik efter.

Förutom fantasy och SF har han skrivit en trilogi klassiska mysteriedeckare ('The Man'-serien) under pseudonymen Reed Stephens, men jag har inte läst dem.

--
Åke
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Katherine Kerr? Mja...

Själv är jag lite för rabiat anti-öde (heja, heja Fria Viljan GooOO!!!) för att helt uppskatta den serien.

Och så ska ju fan till att hålla reda på alla reinkarnationer.

Och så är det lite för lätt att läsa böckerna som anti-homo.

Och så är de faktiskt lite halvklyschiga ibland (men vad är inte det, iofs...)
M m...
Men de är ok, ändå, även om jag inte vet om jag kommer läsa ut serien.
Själv vet jag inte vad jag anser vara det bästa inom Fantasy (troligen inte Donaldson), men jag vet vad jag tror är det sämsta jag sett. Får testa hur snart jag blir grillad: Terry Brooks! Bluuääk! Fast då har jag bara läst på svenska, och jag har hört att översättningen (av Shannaras ättlingar) är mycket dålig. (Skuggoner... Skräcklor...Hihihi.) Fast även den serien hade ju sina poänger, t ex striden mot skräcklorna vid de laglösas fäste var ju spännande. Och Rykte är ett coolt namn på en katt. Och mullvaden är ju rätt tuff, även om han känns ganska snodd/klyschig. Och... Det är faktiskt väldigt sällan jag tycker någon kulturyttring är helt usel, och oftast ändrar jag mig då om jag tar del av den igen. Som med Spice Girls-filmen, Batman Forever, Höstlegender, Sailor Moon, Broder Daniel. M m. Förhoppningsvis inte Hunter: the Reckoning. Jag får se upp med att läsa den igen. Jag har nog nånstans börjat tänka "hmm, fanns det inte en del rätt coola grejer där ändå...?"
den fatalt lättpåverkade
Pingvinen

"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
hmm, tres intressant

Plus 'Gilden-Fire', en tunn liten sak med ett par kapitel som han strök från 'The Illearth War' ("Ondskans sten") men sedan
publicerade separat.

Hans novellsamling 'Daughter of Regals' är också en riktig höjdare - klart värd att hålla utkik efter.

Förutom fantasy och SF har han skrivit en trilogi klassiska mysteriedeckare ('The Man'-serien) under pseudonymen Reed Stephens,
men jag har inte läst dem.

Tack för tipsen.
waukwaukwauk

"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Terry Brooks

Terry (shudder) Brooks? Det är mer än en fågel som inte gillar honom (och tro mig, jag har försökt - jag älskade själva grundidén till "Magical Kingdom of Landover"-serien, men kunde inte förmå mig att läsa fler än de första två böckerna (shudder) ). Men jag är udda.

Nightowl

"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag håller helt med dig ! De böcker na är väldans bra faktiskt, även om de är lite flummiga. Men det är bara en bonus tycker jag.
Men de böcler som jag tycker är de allra bästa är Ringen-trilogin. De är ett mästerverk utöver det vanliga !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Av detta framgår väl att böckerna innehåller en del av vad Krille skulle beteckna som tonårsångest

Jag har inte hört Krille klaga på dem och om han gjorde det skulle jag glatt ställa mig på barrikaderna och ropa att böckerna är bra (fast första triologin är bättre än den andra) och visa att en iller kan bita ifrån sig rätt bra mot en räv ;)

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Har bara läst böckerna om Thomas Covenant och jag måste säga att det är en av de få fantasyserier som verkligen fått mig att leva mig in i händelserna. Just det faktum att Covenant inte är standardhjälte 1a och att även människans mindre vackra sidor skildras så bra gör den serien till något av det bästa jag läst på området. Inte det roligaste, men bland det bästa. Rekommenderas varmt till alla som inte läst!

Melius frangi quam flecti
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Jag gillar Donaldson väldigt mycket. Även om jag inte är helfrälst på Covenant - särskilt andra trilogin tyckte jag var svag - är Morant's Need (Fantasy ska, om möjligt, läsas på orginalspråk. Punkt.) och Gap-serien helt underbara. Möjligtvis att det ibland står en upp i halsen med alla hatiska, självföraktande karaktärer vars levnadsöden varit olika varianter av helveten, men Donaldson är ändå på det hela taget en av de bästa fantasyförfattarna.

Även om jag, liksom någon annan i tråden, tycker ännu bättre om Martins A Song of Ice and Fire.

Ridijeck
fantasyförläst
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
SD är jävligt bra. Krönikorna om Covenant är bland det bästa man kan få tag i i fantasy. Själv tycker jag speglingsböckerna inte håller lika hög klass.

Per
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Martin vem?

"Även om jag, liksom någon annan i tråden, tycker ännu bättre om Martins A Song of Ice and Fire."

Vem är Martin? Vad har han skrivit? Finns böckerna på svenska?

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
OK, Tack. (NT)

.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Kan tyvärr inte hålla med dig om att böckerna är så bra som du tycker. Själv tycker jag att Kampen om Mordant var den bättre, men det kanske beror på att jag läste den efter KoTC, som jag läste innan jag var 14-15. Jag tycker personligen att de saknar (i alla fall KoTC) förmåga till inlevelse, förståbar historia och i många fall händelser. Jag mins Covernant-böckerna som väldigt sega och händelselösa och när det hände något så förstod man det inte för att det ofta var väldigt abstrakt och konstigt och utsripp i en 10 sidor lång utverckling av Thomas väldigt udda och osammanhängande tankar.
Jag söker inte genomgoda okomplicerade hjältar, men däremot en magisk och inlevelsebar bok som efter 1:a kapitlet helst, kan sträcka mig till 5:e i vissa fall, beroende på kapitellängd, ska vara så gripande att de inte går att slå igen, och det ska vara ögonen som slår igen först någon gång sent på natten. Boken ska vara i tankarna hela dagen i skolan eller på jobbet, och varje gång det är rast, man åker buss eller har fritid så ska suget till boken vara så oerhört att man måste läsa den även om man har viktigare saker man borde göra som läxor o dyl.

IMO har bara en bok(serie) lyckats med detta, och det är Sagan om Belgarion. Säga vad man vill om Elenien, men de 5 första böckerna är oslagbara.

Kampen om Mordant var alltså enligt mig bätter, rentav bra faktiskt. För där förstod man (jag) vad som hände och historien var faktiskt spännande. Dock levde mina gamla känslor från KoTC kvar (läste faktiskt bara 4 böcker) så varje förvirrande del blev genast mycket värre.

Dock måste jag säga att Donaldson är mycket bättre än Patrcia A. McKillip som är en skam för alla fantasy författare. Hur hon lyckades få ett kontrakt är över min fattningsförmåga, men det ger mig hopp om att jag kanske också kan lyckas få det i framtiden, om jag nån gång slutför något av mina många påbörjade projekt.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Donaldson är en utmärkt författare och en av mina personliga favoriter. Trots att det vid en första anblick är väldigt mainstream fantasy så har den mer djup och bredd än de flesta andra fantasyböcker.
Eddings suger, Belgariaden var bra då man var tonåring, jag har inte vågat läsa om den efter det. Men det är också det enda godkända han gjort.
Tacka vet jag Orson Scott Card, som vågar bryta lite ny mark.

- Daniel
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
jag kan inte riktigt hålla med om att Mordant´s need skulle vara bättre än Covenant på något sätt. Urgelgruff. Första boken, The mirror of her dreams var utmäkrt, men sen raserades alltsammans till ett stort, platt ingenting där allt gick så bra och gullenuttigt att det stod en upp i halsen, och diverse löjliga företeelser kantade terisas och Geradens väg.

- Daniel
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Kanske var lite för tidigt att läsa Donaldson vid typ 12 års ålder, men jag tyckte att han Covernant böckerna inte var någon höjdare.
Tacka vet jag Narnia/images/icons/smile.gif
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Ja...

Smaken är ju, som bekant, delad.

Lustigt nog uppfyllde Covenant-böckerna för mig kanske mer än några andra jag läst de krav du säger dig ställa på en bra fantasybok. Samtidigt vill jag framhålla att jag tycker Belgarion-/Mallorea-böckerna är jättebra, inte minst för den underbara dialogens skull, och att jag övervägt att nämna Narnia-böckerna som den bästa fantasy jag läst.

Har ni läst Lloyd Alexander? Susan Cooper?

Martin, som skrev om Tolkien i trean och tycker det börjar bli dags att läsa Harry Potter

"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren
 
Top