Nekromanti Stellaris?

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Jag kastar just nu mina getögon på nyutgivna Stellaris, med funderingar kring ifall jag vill ge mig in i det eller inte. Kanske vet nån här nåt?

Jag har på sista tiden varit helt ointresserad av tävlingsinslaget i till exempel Civilization (som jag innan älskat), och istället blivit helt hooked på Banished, Planetbase och Cities Skylines, som är mer som att leka med ett dockhus som växer så länge man spelar det än som att spela ett parti schack som slutar med att någon vinner och alla andra förlorar.

Vad jag är sjukt nyfiken på (spanar på gameplay-videor och sånt för att försöka lista ut svaret, så jag postar om jag kommer fram till nåt den vägen!) är alltså var Stellaris befinner sig på skalan mellan schack och dockhus. Såvitt jag minns av Crusader Kings II så är väl det en bit åt dockhus-hållet till, till exempel, fast det finns krig och sånt man kan förlora, så det är väl det jag hoppas att Stellaris ska vara också...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Kul att du är intresserad av vårt nya succéspel. :)

Jag skulle säga att det ligger i mitten - du kan köra hardcore "power-gaming" eller en mer relaxed stil och mer bygga upp ett imperium (dock får du nog vara beredd på att försvara dig). Du väljer lite själv givet startparametrar - tex kan du välja ett gigantisk galax med 1,000 solsystem och få andra AI-rivaler - då kan du utforska i din takt och insupa events, quests, och annat.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Har du köpt det och spelat det nu? jag läste lite mer om det idag och är inte alls speciellt intresserad längre, det verkar som att tanken var god men de inte kommit fram riktigt. Vad jag förstår det är AI'n urkorkad även på högre svårighetsgrader, samt att de tydligen tagit bort allt midgame content vilket gör det hela till ett.. ganska.. dåligt helheltsintryck antar jag.

Lite andra störande småsaker jag läst också men det där är väl det primära. :/

Och om du gillar crusader kings (som jag själv inte spelat) så har de tydligen tagit bort i stort sett hela grejen med det. Alltså som jag förstått det med uppror och liknande när den nuvarande regenten går bort osv..

Även Federationer verkar helt jättekorkat faktiskt. Någon beskrev det som att den fick styra i tio år och då var det ju helt ok, sen fick han inte bygga ett skit i 30 år eftersom de andra turades om att styra, sen blev det han igen och de hade inte gjort ett skit.

Så... Jag är inte speciellt köpsugen just nu :p

Jag antar att det kommer orda sig förr eller senare, men själv är jag riktigt less på spelföretag som släpper icke-kompletta spel hela j-kla tiden. Jag har krävt pengarna tillbaka många gånger nu.



PS tänk om alla rollspel gjorde så. D&D "Ok, level 1,-4 får ni de här coola färdigheterna, sen mellan 5 och 16 är det tyvärr inga färdigheter just nu för vi tyckte inte det blev balancerat igår, så vi tog bort det, men jäklar va coola ni blir på lvl 17-20!"
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Ja, jag har spelat ungefär tio timmar och är lite underväldigad, tyvärr. Största minuset för mig just nu är att det inte är så kul att titta på: jag sitter mest och tittar på en ganska abstrakt galaxkarta och väntar på att olika progress bars för byggen och sånt ska bli fulla, sen klicka igång nästa grej.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ja, jag har en kompis som spelar det och som är helsåld på konceptet, men är tyvärr ingen riktlinje då han i de flesta fall hypar allt som finns likt ekorren i På andra sidan häcken's om kakor. Det går ofta över lite senare men han går fasen inte lita på :p

Jag väntar nog tills... ja, någon steam sale kanske.

Det enda hypade spel jag kan komma på just nu som faktiskt verkar hålla det är the Witcher 3. måste nog köpa det ändå :p
 
Top