[Stellar] Spelflöde

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Intrigrollspel och rollspel med intrapartykonflikter är bland det bästa jag vet. Men de medför också potentiella problem--särskilt för spelare som har svårt för "taggarna inåt"-scenarier för de är vana vid att gruppen gemensamt har "taggarna utåt". Det har inte hindrat mig från att spelleda kampanjer av det här slaget ändå, för i de grupper där jag spelat har alla varit bekväma med det och vi har fått ut något av det. Helt klart bland de mest lyckade kampanjer och one-shots jag spellett och spelat i--men det har jag ältat i 20 år som forumit.

Hur påverkar det rymdspionprojektet Stellar?

Det tänker jag berätta, utan att någon faktiskt frågat, och genom att beskriva vad som inspirerat lösningarna.

Amber
I Amber Diceless finns en väldigt intressant dynamik som ter sig på två sätt.

Först och främst sätter spelet en väldigt tydlig mall för vad spelledaren ansvarar för (världen) och vad spelare ansvarar för (sina respektive rollpersoner). Spelledaren kan inte bestämma var en rollperson befinner sig, eller vad som sker med den, men kan däremot skapa naturkatastrofer, ondsinta SLPs, och så vidare, som tvingar spelaren att reagera. Helst med andra rollpersoner. Den här tydliga balansen är väldigt bra, och i kombination med att en rollperson egentligen inte bör kunna dö annat än mot andra rollpersoner så skapas nästan en hel spelstil.

Det andra är att spelledaren är den enda som faktiskt vet den numerära sanningen. Om amberiterna Denise, Lorna, och Penelope har Warfare 49, 48, och 21, så är det bara vad Denise har som är allmän kunskap. Denise har högst Warfare. Allt annat är okänt. Visst kan vi memorera hur många poäng folk la under auktionen, men vi kan inte veta hur många poäng Lorna och Penelope lagt efter auktionen. Därför skapas ett samtal där vi inte vet hur långt vi vågar pusha vår duell, för risken är ju att jag (Lorna) inte alls har högre än Penelope och får en kniv genom hjärnbarken när jag pushar striden för långt.

Burning Empires
I Burning Empires finns, i likhet med andra brinnande spel, olika sätt att skapa saker. Du har en World Burner, en Technology Burner, en Alien Life-Form Burner, och sedan diverse system som krokar in i dem på olika sätt. Du kan vilja bränna fram en ny puffra, eller ett säkerhetssystem till ditt hemliga tillhåll, eller kanske en smugglarpråm som kan dig i hemlighet till riksdagshuset. Eftersom spelet är kompetitivt så finns här hela tiden en intressekonflikt mellan spelare och spelledare, som gör att alla systemen är tydligt balanserade och oftast rätt svåra att lyckas med (i början av en kampanj) om inte flera rollpersoner hjälps åt.

Just dessa "burners" tycker jag är skitcoola. Inte minst hur World Burner, när du skapar fraktioner till din planet, även skapar förutsättningarna för vilka grupper en rollperson eller SLP kan tillhöra och vilka grupper det finns att bråka om i det politiska maktspelet.

Stellar Burning Amber
Dessa två saker--burners och tydliga riktlinjer för vad spelledare och spelare äger och vet om--har jag kombinerat i Stellar. Du har exempelvis en Meme-motor för att skapa memetiska regler som gäller just nu i solsystemet. Vi kan ta exemplet "Remember the Cant", från The Expanse. En meme som snabbt skapar oreda framförallt bland Belters. Som spelare kan du skapa en Meme, mellan spelsessioner, och ge den till spelledaren. När nästa session börjar kommer denna meme vara del av världen vi spelar, men den kommer presenteras av spelledaren. Spelledaren är en neutral domare, och de Lifepath-aktiga system som används för att skapa memes kräver inga tärningsslag vilket gör att de kan skapas utan regeltekniskt överseende. Ingen kommer veta vem som spridit den. Det kan vara en spelare som spred den, men det kan också ha varit en SLP.

Än så länge appliceras det här på memes, hacking, politiker, rymdskepp, och ett par andra saker som alla kan "brännas" fram och förmedlas av spelledaren. Det som växer fram är tänkt att bli ett bräde för maktspel och osäkerhet. Om du trycker för mycket mot någonting så kan det mycket väl bli uppenbart vem som orsakat det.

Spontant tror jag att det här kan lösa flera av de standardproblem jag sett bland ovana intrigspelare. Men det är givetvis en värdelös lösning för den som ogillar hemligheter från första början.
 
Top