Nekromanti Stegos och Trakorien efter konfluxen

Xenu

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
59
Hej

Här kommer en bunt ganska ingående frågor om Trakorien och konfluxkampanjen. Hoppas nån eller några har lust att svara på dem. /images/icons/clever.gif

Jag sitter och filar på en ny bunt material till mitt rollspelsprojekt Altor 626. Detta innehåller dels allmänt material till Ereb Altor, och dels en "framtida" version av världen ett par deceinnier efter konfluxen.

I min tappning är konfluxen en tid av omvälvningar, och den kampanj som börjar med Svavelvinter och slutar med Den Femte Konfluxen är bara en av dessa trådar.

Hur som helst har jag problem med Trakorien.Saken är den att jag inte har vare sig trakorien-expansionen eller något av äventyren i kampanjen förutom den sista delen. Mitt tillgängliga material är alltså begränsat till Ereb Altor Boxen och Den Femte konfluxen.

Jag kommer inte att göra Trakorien till någon central del av min värld även om jag skulle råka få tag på alla häftena i original, jag tycker det är bättre att de spelledare som specialiserat sig på Trakorien men också vill använda mitt material får ha sin ögrupp i fred. Samtidigt vill jag inte lämna Trakorien som en vit fläck, utan en defaultversion av ögruppen skall finns med på ett hörn.

Just nu försöker jag bestämma mig för vilket av mina båda häften jag skall utgå från, det vill säga om Svavelvinterkampanjen skall ha inträffat eller inte. Det lutar starkt åt att kampanjen skall ha inträffat, och då med Arn Dunkelbrink som dominerar konfluxen och blir härskare över det nya Stegosiska riket. År 626 omfattar detta rike merparten av Trakorien. Det finns även många självständiga småriken, främst på huvudöns nordvästliga spets, det vill säga det som föra Marjuri förflyttning var Trinsmyra. Tillsammans utgör alla tiken på de trakoriska öarna en militärunion och handelsunion känd som Trakorien. Unionens militära försvar är mycket starkt, främst tack vare ett drygt tjugotal drakar som svurit lojalitet till det stegosiska riket.

Nu skulle jag villja be folk som är insatta i Trakorien och svavelvinterkampanjen att dels komma med allmänna synpunkter, och dels besvara en bunt frågor.

Stegos?
Okej, det var är en liten ö norr om Palamux. Nu är det en liten udde på huvudön. Sånt händer. Men sen då? Min gissning är att det stegosiska riket dyrkar Shamash, men i en annan tappning är Kishatet. Stegoserna är inte några livsfientliga dogmatiker. Stämmer det? Berätta gärna så mycket som möjligt om detta pitorreska lilla rike.

Kishatet
Dessa trista typer allierade sig tydligen med Ransard. Begick de någon sorts förräderi också, eller valde de bara fel samarbetspartner? Vad är en Krystalokrat?

Praanz da Kaelve?
Okej, han är trakorier. Sen då? berätta gärna lite om hans roll i kampanjen. Vad menas egentligen med "trakorier", och varför skall de få ett eget rike i ett hörn av Trakorien?

Blatifagus och Drakarna?
Jag har för mig att han var med i äventyret Svavelvinter och där hade någon sorts gudomligt uppdrag. Varför åtog han sig det och har han det fortfarande? HUR lyckas han samla ihop en armé av lydiga drakar på slutet? Dessa varelser är ju trots allt enstöringar? Är det rimligt att tro att de stannar i Trakorien i kungens tjänst och i så fall varför, eller är det troligare att de åker hem igen efter slutet på äventyret Den Femte Konfluxen. Alltså, Blatifagus skall tjäna i 300 år för att få ett nytt namn, så mycket förstår jag. Varför är han så angelägen om att få ett nytt namn? Blev hans gamla Sanna Namn spritt tillallmänheten eller nåt sånt i tidigare äventyr? Hur mäktig är Blatifagus jämfört med andra drakar? Är han en av de älsta och riktigt uråldriga? Presenteras han med grundegenskaper och färdighetsvärden någonstans, och kan du i så fall vara snäll och publicera dem här?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Stegos och Trakorien efter konfluxen [LÅNGT!]

Baldyr kan säkert hjälpa dig bättre, men jag kan göra mitt bästa så länge:

Vi tar Blatifagus och drakarna först, eftersom de allt det här i stort sett hänger ihop.

Arn Dunkelbrink var furste av Kharasme av Lasemos och en mäktig kämpe och härförare. Hans listiga bror var dock sugen på makten även han, och övertalade Arn att leta upp en drake för att bevisa att han var värdig sin furstetitel.

Till slut hittade Arn en medelålders drake vid namn Blatifagus och han begav sig in i drakens grotta. Draken brände bort Arns ansikte, men Arn gav sig inte i första taget och högg av Baltifagus svansspets. Denna smärta var den starkaste känsla Blatifagus upplevt, så han skrek rakt ut. Bland orden han skrek ut var bland annat hans namn på det gamla språket.

Arn lyckades spåra upp draken i den kvicksilvergruva där han gömt sig för att kvicksilver hjälper mot reumatism. Där använde Arn sig av kunskapen om Blatifagus namn för att tvinga honom till lydnad. De flög neråt Trakorien, och efter ett par dagar lät Arn draken landa för att få dricka...

Innan vi fortsätter med den spännande berättelsen så tar vi en paus med Blatifagus stats år 610, när han befinner sig i kvicksilvergruvan. Jag vet inte hur de ändrats sedan dess:

STY 85 (han är svag av reumatism, tror jag)
FYS 27
STO 100
SMI 8
INT 19
PSY 18
Skydd: Buk 5, rygg 10.
Färdigheter: Geografi 14, Historia 8, Kunskap om magi 13, Värdesätta smycken eller minderaler 21, Bluff 19, Förhöra 19, Övertala 19, Överklasstil 19, Schack- och brädspel 19, Lyssna 18, Finna dolda ting 18, Upptäcka fara 18, Provsmaka 18.
Stridsfärdigheter: Bett 26, Klor 26, Svanssnärt 24, Eldsprut 19.
Språk: Allmänspråk 5/1, Älviska 3/1, Svartspråk 3/0, Ödlespråk 3/0, Drakspråk 5/0.

Olyckligtvis saknar jag Kristalltjuren, där jag tror att Stegos beskrivs närmast. Nåväl, vi tar det jag vet. Trakorien har aldrig varit ett enat rike. Det är oftast så att den ö som är starkast dominerat de andra. Under tiden innan Den Femte Konfluxen är det Paratorna som bestämmer. Den näst starkaste makten i Trakorien är Kishatet på Palamux. Det är en religiös stat som uppstod när Paratorna (340 eO) bröt sig loss från det Klavykiska riket som dominerade Trakorien innan.

Stegos hade svurit att skydda Kishatet och deras tillgångar, men under kriget mot Trinsmyra 440 eO svek man sitt löfte och ställde sig på de starkare anfallarnas sida. Shar Kishati'n (Kishatets ledare) nedkallade då Shamash vrede över Stegos, som förmörkades så att ingen kunde få insyn till ön. Ingen kunde heller lämna eller ta sig till ön.

Under årens gång föll Kishatet av från den sanna tron och ägnade sig åt onödigt tråkigt och hårt leverne. Här följer några exempel tagna från en taverna i området:

Till skaffning må blott omörat kött av gammal oxe nyttjas, ty så säger SHAMASH: "Segt kött ger munnen syssla, men mindre pladder bland ätande".

Förrän vin kommer till bordet skall det späs fyrfaldigt, ty så säger SHAMASH: "Rus är trons träskfly".

Då föda tillföres krydda skall lika många mängder torkad galla ock tillföras, ty så säger SHAMASH: "Föda skall vattnas av ögats tårar, ty i människans inre skall den ömkligen förruttna, och dess smak är blott vind och förbländelse, folkets tungor tll förledelse."

Listan kan göras längre, men det gör ingen gladare.

Kishatet har inte mycket kärlek för Paratornierna, och slår sig därmed ihop med Ransarderna i hopp om att åter få dominera Trakorien.

Nåväl, på Stegos hade det sagts enligt profetian att den förste besökare som kom till ön efter dess förmörkelse skulle bli öns härskare och härförare. Så då, nästan 180 år efter förmörkelsen så landade en viss drake och dess ryttare. Arn Dunkelbrink utnämns till härskare (även om det, som bekant, inte riktigt går så felfritt), mörkret lyfts från Stegos, där man nu dyrkar den nye, vita shamash. Kishatet faller vid detta sönder som ett korthus, och de flesta bekänner sig till nye Vita Shamash och Stegos tar över stora delar av Kishatet utan större strid.

Praanz är en högt uppsatt man inom Trakoriens hemliga polis, Digeta Longa, och på köpet dessutom en av de bästa fäktarna på de fyra öarna! I kampanjen är han ledare för stora delar av säkerhetspolisen (som rollpersonerna får på halsen), och senare även för trakoriska styrkor på Clusta Noba (som rollpersonerna får på halsen).

Nåväl, vi hoppar raskt till slutet på berättelsen.

Anledningen till att drakarna ställer upp på Store Stenfar är förstås för att de får nya namn, och därmed kan lämna gamla sår och misslyckanden bakom sig. Att helt enkelt börja ett nytt liv. En sådan gåva är unik och mycket värdefull för en drake. Dessutom krävs det bara att de tjänar Store Stenfar i 300 år (Blatifagus är t.ex. 5000 år), vilket inte är särskilt lång tid för en drake.

Det är f.ö. paratornierna som benämns trakorier i Den Femte Konfluxen-boken. De får ett "hörn" eftersom Arn är en ärlig och rättvis man.

Nå, det var väl allt jag kom på nu.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Vad gäller konfluxer i allmänhet (och inte minst den femte) så skrev jag faktiskt en uppsats i ämnet en gång i tiden för Projekt Altorias räkning. Hör gärna av dig via baldyr@hobbyspel.com om du vill ta del av den.

Svar på dina frågor:

"Stegos?
(...) Min gissning är att det stegosiska riket dyrkar Shamash, men i en annan tappning är Kishatet. Stegoserna är inte några livsfientliga dogmatiker. Stämmer det? Berätta gärna så mycket som möjligt om detta pitorreska lilla rike."

Ja, Vite Shamash-kulten leds dessutom av en så kallad matriark. Därmed skiljer sig religionen från den tidigare patriarkala varianten.

Stegos var en del av det Klavykiska riket (se nedan) och därefter en självständig allierad med Heliga Kishatet (som alltså bildades under rikets nedgång och förfall). Under ett krig mot ett enat trinsmyriskt rike så förrådde stegoserna dock Kishatet och bröt därmed sin ed till Shamash. Därför drabbades ön av en förbannelse som orsakade en total förmörkelse över ön i hundratals år, liksom gjorde passage till och från ön omöjlig.

Stegoserna har ägnat sig åt att göra bot och förbereda sig på mörkrets avlägsnande under hela denna tid. Därmed står Stegos väl rustat för krig när Arn Dunkelbrink och draken Blatifagus av misstag landar på ön på den första gryningen sedan förmörkelsen. Mer information finns i äventyret Kristalltjuren.

"Kishatet
Dessa trista typer allierade sig tydligen med Ransard. Begick de någon sorts förräderi också, eller valde de bara fel samarbetspartner? Vad är en Krystalokrat?"

Egentligen är nog Kisthatet ett slags lydrike till Trakoriska riket (med centrum på ön Paratorna), men med betydande stormaktsambitioner. Paratornierna (de egentliga "trakorierna") betraktas nog som både omoraliska och gudlösa..

Det barbariska kungariket Ransard däremot är ärkefiende till Trakoriska riket (liksom dess föregångare det Klavykiska riket på Palamux, se nedan). Det är alltså den gemensamma fienden som förenar dessa två osannolika allierade.

En krystallokrat slutligen är en medlem ur Kishatets högsta prästråd, bestående av tretton krystallokrater (ungefär kardinaler) samt Shar Kishatin (den religiösa ledaren, ungefär påve).

"Praanz da Kaelve?
Okej, han är trakorier. Sen då? berätta gärna lite om hans roll i kampanjen. Vad menas egentligen med "trakorier", och varför skall de få ett eget rike i ett hörn av Trakorien?"

Praanz da Kaelve är en berömd fäktmästare och sedermera officer inom Trakoriska rikets hemliga polis (Digeta Longa, "lagens långa finger"). Han får ansvaret för att reda ut sambanden kring den så kallade Marjura-krisen, alltså att det odöda riket Cruri har vaknat samtidigt som ett uppror pyrde bland lokalbefolkningen på ön, liksom på ön Trismyra. (Båda öarna är ockuperade av trakorierna, främst för sina mineraltillgångars skull. Riket misstänkte därför samarbete mellan rebellerna, vilket det var Praanz' uppgift att reda ut.)

Namnet "Trakorien" kommer förresten från ordet "treakor" som alltså betyder att andas. Bakgrunden är den att öarna tidigare behärskades av det Klavykiska riket (kommer från ordet "klav", som betyder nyckel). Detta rike koloniserade sedermera de övriga öarna, däribland Paratorna. Dessa nybyggare vill dock ha självständighet från riket och utropade ett eget paratorniskt rike. Man sade sig vilja "andas fritt" och avsade sig kejsardömets överhöghet, religion och traditioner. (Däremot övertog man i princip det väldigt effektiva styrelseskicket med kejsardöme och adelsmannaråd.) Vid denna tidpunkt höll det Klavykiska riket på att förfalla och "trakorierna" passade på att ta över klavykernas besittningar och kolonier, både på öarna och på Erebs fastland. (Klavykiska rikets kärnland, Moskorien på Palamux, blev också ett lydrike till Trakoriska riket.) Därmed var det Trakoriska riket ett faktum.

Trakorierna dyrkade gudinnan Kastyke som troligtvis är en falsk gudom. Man byggde helt enkelt en kyrka och en religion som passade ens syften - andlighet och religiöst liv har mycket liten betydelse för folk i allmänhet på Paratorna. Trakorierna var alltså ett väldigt endamålsenligt folk som inte lät sig tyngas av traditioner eller dogmer i onödan. Tvärtom lade man stor vikt vid att inte göra just detta, vilket inte minst sticker i ögonen på de renläriga Shamash-dyrkarna i det Heliga Kishatet.

Varför trakorierna slutligen skulle få behålla Paratorna som ett eget lydrike under Stegos välde förklaras nog enklast med att trakorierna trots allt är ett mäktigt rike och det skulle knappast vara värt mödan att försöka ockupera hela ön, med allt vad det innebär. Trakorierna är dessutom praktiska människor och ingår hellre olika former av avtal om lojalitet och samarbete än låter sig utrotas helt och hållet. Trakorien under Stegos överhöghet är nog ganska patetiskt egentligen, men hyser ändå många driftiga köpmän med internationella kontakter, liksom duktiga legosoldater som gärna tjänar under Arn Dunkelbrink. (Trakorierna förlitar överhuvudtaget mycket på legotrupper av tradition.)

"Blatifagus och Drakarna?
Jag har för mig att han var med i äventyret Svavelvinter och där hade någon sorts gudomligt uppdrag. Varför åtog han sig det och har han det fortfarande?"

Nej, Blatifagus gömmer sig snarare undan Arn Dunkelbrink i dvärgarnas kvicksilvergruva (som han ockuperat). Att en lokal stam svartalfer däremot dyrkar draken som ett gudomligt väsen är en annan sak...

"HUR lyckas han samla ihop en armé av lydiga drakar på slutet? Dessa varelser är ju trots allt enstöringar? Är det rimligt att tro att de stannar i Trakorien i kungens tjänst och i så fall varför, eller är det troligare att de åker hem igen efter slutet på äventyret Den Femte Konfluxen. Alltså, Blatifagus skall tjäna i 300 år för att få ett nytt namn, så mycket förstår jag. Varför är han så angelägen om att få ett nytt namn? Blev hans gamla Sanna Namn spritt tillallmänheten eller nåt sånt i tidigare äventyr?"

Här har Eksem redan svarat ganska bra. Fråga om någonting mer är oklart.

"Hur mäktig är Blatifagus jämfört med andra drakar? Är han en av de älsta och riktigt uråldriga?"

Blatifagus är nog inte särskilt anmärkningsvärd som drake, egentligen. Han är snarare en handikappad stackare (med drakars mått mätt). Arn Dunkelbrink högg nämligen av hans svans första gången de möttes, och Arn fortsätter att plåga honom med svåra smärtor ("reumatism") genom att hugga på den avhuggna men fortfarande levande svansspetsen. Se Sinkadus #23 för fler detaljer om Arn och draken.

En idé till din spelvärld skulle annars kunna vara att stegoserna har drabbats av klavyk-nostalgi. Alltså att man har återupprättat det forna klavykiska väldet på Palamux och de övriga öarna. Centrum för riket är dock inte den gamla kejsarstaden Fontra Cilor i Moskorien, utan Mynd Mazuldre på Stegos. Palamoxier i allmänhet verkar nämligen gärna drömma sig tillbaka till forna och härligare tider, innan Klavykiska rikets fall och Trakoriska rikets uppkomst. Arn skulle med andra ord grunda ett ny-klavykiskt rike med centrum på Stegos och med goda kontakter med hans eget hemland Lasemos (som dock är uppsplittrat i en handfull furstendömen).

Vidare så är det egentligen fel att kalla öarna för "Trakorien" efter Trakoriska rikets fall. ("Nordhavets öar" eller liknande skulle nog vara mer passande.) Om ett ny-klavykiskt rike däremot grundas så kallas öarna med fördel för "Klavykien" istället. (Det var antagligen vad de kallades innan Trakoriska rikets grundande på 300-talet, dessutom.)

/Pauli "Baldyr" Paananen, moderator för Trakorien-listan
 

Xenu

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
59
Tack båda! Hmm, förresten, angående Illusism...

Tack så mycket, Baldyr & Eksem.
Ni har bekräftat att det var som jag trodde och har även bidragit med en del detaljer som jag inte kände till alls.

Trakorien under Dunkelbrink passar väldigt bra in i min värld. Om jag får tag på trakorienmodulen och svavelvinter-serien i någon form skall jag ge landet en mer central ställning. Jag letar för fullt efter materialet. Främst i original, men eftersom jag anser det rätt hopplöst att få tag på så är jag även intresserad av pdf/bildfiler/fotostatkopior/etc.

Berätta gärna lite mer om "Vite Shamash" och hans lära. De är inte dogmatiska som Kishatet, så mycket har jag förstått. Och kvinnlig påve är ju alltid trevligt. Hur funkar läran i övrigt? Shamash är fortfarande sanningens gud, right? Sägs det något om hur anhängarna ser på Illusionism?

För övrigt, säger någon av modulerna något om kätteriet Illusism? I Altor-boxen antyds det att detta lysandevägen-kätteri är vanligt i Trakorien. Illusismen har en mycket central roll i min värld, liksom magiskolan Illusionism.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Trakorien-listan

"Om jag får tag på trakorienmodulen och svavelvinter-serien i någon form skall jag ge landet en mer central ställning."

Eller så tar du hjälp av någon intresserad person som redan äger materialet. Eller så går du med på Trakorien-listan och tar upp saken där istället. (Det borde ge mer än att skriva på det här forumet, i alla fall. Vi som svarat dig är dessutom med på Trakorien-listan.)

Den som är intresserad av att delta på Trakorien-listan skickar ett e-postmeddelande med ämnet (subject) "subscribe" till adressen trakorien-list-request@hobbyspel.com. Då läggs ens (avsändarens) e-postadress automatiskt till listan och man får alltså alla brev som postas till listan på adressen trakorien-list@hobbyspel.com.

Inled i så fall gärna diskussionen med att berätta om ditt eget projekt och vad du har för funderingar kring Trakorien efter Konfluxen. Saken har faktiskt varit uppe för diskussion tidigare men de flesta skulle ändå uppskatta nya synvinklar på ämnet.

"Jag letar för fullt efter materialet. Främst i original, men eftersom jag anser det rätt hopplöst att få tag på så är jag även intresserad av pdf/bildfiler/fotostatkopior/etc."

Det är nog inte så smidigt att efterlysa piratkopior här på forumet, men jag kan istället påpeka att vi har alla delar av Svavelvinter-serien, utom Trakorien-modulen och Den femte konfluxen, inne på Legend Spelantikvariat. Vi har dessutom flera exemplar av Svavelvinter och Oraklets fyra ögon. Kristalltjuren är däremot inte inskriven i databasen ännu, då den inkom relativt nyligen.

Så det behöver inte vara omöjligt att få tag i sakerna - det är snarare en fråga om tålamod och pengar...

"Berätta gärna lite mer om "Vite Shamash" och hans lära. De är inte dogmatiska som Kishatet, så mycket har jag förstått. Och kvinnlig påve är ju alltid trevligt. Hur funkar läran i övrigt? Shamash är fortfarande sanningens gud, right? Sägs det något om hur anhängarna ser på Illusionism?"

Följande står i Kristalltjuren om religion på Stegos: "Stegoserna dyrkar sanningsguden Shamash som de kallar Vite Shamash. Religionen skiljer inte mycket från den traditionella Shamasherdyrkan som beskrivs i Trakorien, men stegoserna bryr sig mer om den inre uppriktigheten än om förbud och de yttre formerna. Vite Shamash har också fått inslag av fruktbarhetsgud och kyrkan leds av en kvinna, Matriarken, som utses på livstid bland tempeljungfrurna. En del präster på Palamux, vilka i och för sig bekänner sig till förljuselsen, har svårt att acceptera en kvinna som ledare."

Vidare om stegoserna själva: "Tron på vite Shamash är stark. Har man levt i tvåhundra år under en förbannelse, ska det mycket till innan man kompromissar med gudarnas påbud igen. (...) En stegoser luktar hellre djur än parfym eftersom stallukt är tecken på gudfruktighet."

Kristalltjuren säger egentligen inte så mycket mer, utan man är i övrigt hänvisad till avsnittet om Heliga Kishatet i Trakorien-krönikan, samt religions-avsnittet i uppslagsdelen.

Vad gäller illusionism så förekommer det visst inga egentliga magiker på Stegos, varför stegoserna med fördel är misstänksamma mot illusionister i allmänhet och folket i Hoxoh (där norra Erebs största illusionist-akademi finns) i synnerhet. Jag kan alltså tänka mig att Hoxohs ställning är ganska marginell, speciellt efter konfluxen. (Marjuri förflyttning gör också att Hoxoh blir belägen vid en insjö, och därmed förlorar sin hamn. Det torde vara ett dråpslag mot handeln och ekonomin. Antalet besökare torde också minska med de försämrade kommunikationerna. Och så vidare.)

"För övrigt, säger någon av modulerna något om kätteriet Illusism? I Altor-boxen antyds det att detta lysandevägen-kätteri är vanligt i Trakorien."

Det stämmer att illusionism är ganska vanligt förekommande i Trakorien - speciellt i illusionernas stad Hoxoh, där lögner och annan falskhet är en uppskattad konstart. Däremot har Erik Granström inte valt att haka på Henrik Strandbergs idé (från Ivanhoe-modulen) om att illusionister (kättare) skulle ha flytt/förvisats till Trakorien. Trakorien-modulen säger alltså ingenting om detta, utan det är istället en koppling man får ta vara på själv, om man vill.

/Baldyr
 
Top