Nekromanti steampunk

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
beror nog endel på vem du frågar. enligt mig: ångdrivna maskiner och grejjer som är lite före sin tid (exempelvis ångkanoner i ett fantasyspel.).
vår grupp har spelat Chronophia (DoD) som steampunk 'our way' men jag gillar ändå inte det. antingen renodlad högteknoligi, eller Down-to-earth-fantasy med eldsprutande drakar och ismagier och annat vardagligt.

Jag vet att jag har rätt!
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Jag håller med om att det verkar vara lite olika, beroende på vem man frågar. För mig är Steampunk en genre som lite kan ses som science fiction för 1800-talsmänniskan. En skildring av vad som skulle kunnat hänt om ångan varit den primära energikällan och där den förfinats väldigt mycket, och där ingen elektronik finns, men man har lyckats lösa många av de problem vi löst med elektronik med hjälp av mekanik. Tänk Jules Verne, det är kanske inte helt Steampunk, men det är basen för Steampunk.
När det gäller rollspel som utspelar sig inom SP-genren finns, som jag på rak arm kan komma på, Castle Falkenstein, Space 1889 och (till viss del) Deadlands.
Chronopia ser jag dock inte som Steampunk, om man inte ändra rätt rejält i vad som får gälla för den officiella bilden.

/Daniel
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"vad är det för något ?"

Steampunk som genre fick sitt genombrott och namn med Bruce Sterlings och William Gibsons bok "The Difference Engine" (rekommenderas). Namnet kom till genom att boken utspelar sig i en ångdriven artonhundratalsvärld och har klara vibbar av cyberpunk (en SF-subgenre som både Gibson och Sterling är tämligen välkända inom). Om man kombinera ångkraft och cyberpunk så blev ganska naturligt att kalla den nya genren för "steampunk".

Därefter har genren muterat: nu räcker det i princip att det finns ånga och vissa nutidsvibbar i ett verk för att det ska vara steampunk, vilket gjorde att många har stoppat in just Jules Verne, den gamla TV-serien Wild Wild West (som blev förlaga för filmen med samma namn) och en hel del pulp-SF från början av 1900-talet i genren. Detta gör att rollspel som Space:1889, Castle Falkenstein och till viss del Deadlands hamnar i steampunkgenren. Låt gå för det; men i så fall hamnar de rätt långt ut mot kanten. Space:1889 är nog det som är närmast steampunkens kärna. Castle Falkenstein är mer steam fantasy än steam punk, och Deadlands är bara... tja, bisarrt.

Men faktum är att jag vill nog stoppa in Chronopia rätt nära steampunkens kärna. Det har den där lite punkiga attityden, storstaden mot individen och det har ångkraft och annan old hightech, och det är det som jag ser som det viktiga i steampunk. Dock har det också en jefla massa fantasy som drar ut det till kanten.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
En trevlig förklaring till Chronopia tycker jag, men Steampunk... tja, samma sak fast med magi?

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
>science fiction för 1800-talsmänniskan

Jo det är väl det som är steampunkens kärna. En bok som är väldigt inspirerande om man gillar steampunk är Camille Flammarions "Världens Undergång", denna skrevs runt förra sekelskiftet, och är en framtidsvision med massor av steampunkiga företeelser. (Leta på antikvariat)
När det gäller rollspel får man inte glömma GURPS Steampunk!
 
Top