Nekromanti Steampunk

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Om någon börjar finna mig tjatig, så säg till, men på sistonde har jag insett Steampunkgenrens enorma förtjänster. Därför undrar jag: finns det någon bra Steampunklitteratur där ute i världen som ni kan rekommendera mig?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Mycket av det Jules Verne skrivit borde gå att lirka in under Steampunk-genren.
Bruce Sterling och William Gibson har tillsammans skrivit en bok som heter The Difference Engine, den är Steampunk.
HG Wells kan vara av visst intresse också.
Anthony Hopes Fången på Zenda är en klassiker, som bör läsas. även om det kanske inte är mycket ånga i den.
Doyles berättelser (och inte bara de om Sherlock Holmes) kan ge en hel del trevliga uppslag.

/ Daniel
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det beror på _vad_ man menar med Steampunk. Som ditt enda andra svar hittills visar räknar en del gärna in Verne och Wells (som skrev sin tids SF och i Vernes fall snarast technothrillers, 80-90 år innan termen uppfanns), men att envisas med att räkna in viktoriansk äventyrsfiktion (Holmes, Fången på Zenda) bara för att det rör sig i samma miljö är lite magstarkt, tycker jag.

En mer stram definition är något i stil med denna: Steampunk är modern SF, som antar att vissa teknologiska innovationer (datorer, atombomben, flygvapen etc) gjorts tidigare, oftast under viktoriansk tid, och i en historia utforskar effkten av detta. Viktorianska (och edwardianska) författare av SF ansåg att de skrev "scientific romances" där "romance" betyder äventyrshistoria eller dylikt.

Difference Engine har redan nämnts; därifrån kommer termen, definierad med utgångspunkt från att dessa författare var pionjärer(na) inom cyberpunken; därav namnet.

Jag undrar om Tim Powers Anubisportarna är steampunk; det är science fantasy som till stor del utspelar sig i det viktorianska England, i alla fall, men knappast "punk". Själv skulle jag kalla den urban fantasy, men vad fasen, den brukar dyka upp i sådana här sammanhang. Mina kolleger har sett till att den finns på de flesta folkbibliotek, också.

I samma andetag kan man passa på att nämna James(?) Blaylock; åtminstone hans Homunculus är steampunk, EMU. Rymdskepp, kinesiska zombies och cyberware av snidad elfenben! För övrigt kan allt av Blaylock rekommenderas.

Queen Victorias Bomb av Ronald Clark är en höjdare.

Morlock Night räknas ibland som den första steampunkhistorien, innan termen uppfanns. Den kom redan på 70-talet, och jag har glömt författaren. Iallafall, tidsresenären i Well's Tidsmaskinen gav dumt nog inspiration till morlockerna i hans avlägsna framtid. De bygger sin egen tidsmaskin och bestämmer sig för att invadera forntiden (dvs 1890-talet)...

Michael Moorcocks historier om Oswald Bastables dimensionsresor - The Land Leviathan, The Steel Tsar och The Warlord of the Air (?) - är definitivt steampunk. De finns utgivna i någon samlingsvolym ganska nyligen, Nomad of the Worlds (?) tror jag den heter.

Phileas Foggs andra dagbok av Philip Jose Farmer finns på svenska; den skulle nog kunna kallas steampunk, fast viktoriansk x-files från de Grås sida vore kanske en bättre beskrivning.

Barbara Hambly har skrivit två vampyrjägarromaner som åtminstone är ganska punk om än inte så mycket steam, men jag kommer inte för mitt liv ihåg vad de heter. Dead någonting, travelling with the dead...

Philip Pullmans serie om Den Mörka Materien - Guldkompassen och Den Skarpa Eggen har kommit på svenska - utspelas till stor del i en alternativ värld som i princip innebär att det fortfarande är viktoriansk tid. Den är lite steampunkig, framförallt vad gäller att hitta alternativa termer för moderna grejer...

Slutligen bara måste jag nämna serien The League of Extraordinary Gentlemen, av Alan "Watchmen" Moore och en tecknare vars namn jag glömt; i denna härliga historia skickas Alan Qurtermain (han som fann Kung Salomos gruvor), Mr Hyde, Osynlige Mannen, Kapten Nemo och Minah Harker ("Draculas brud") ut för att stoppa En Fara Som Hotar England, eftersom mr Sherlock Holmes är otillgänglig för tillfället (han antas vara död...). Det hela har en Dirty Dozen-ton över sig, med tanke på att de flesta av dem är skurkar (tja, åtminstone två av dem är rena mordgalningar). Jag antar att man skulle kunna beskriva det som superhjälte-steampunk - med väldigt låg super-nivå, och snarare antihjälte än hjälte...

Några länkar:
*En "rekommenderad läsning"-lista; den är från Castle Falkenstein-sammanhang, och är alltså inte ren och pur steampunk (CF är egentligen steampunk bara marginellt) men den samlar också en hel del viktoriansk äventyrslitteratur, och har länkar till en del on-line-texter, om det är din tekopp: http://homepage.mac.com/bowman/cf/Fiction.html

*Forgotten Futures är ett viktorianskt fantasy/SF-system för rollspel, tillgängligt som shareware. Det unika är att författaren, Marcus Rowland, gjort mängder av SF och fantasy från viktoriansk och edwardiansk tid tillgänglig som shareware också - du kan ladda ned noveller och romaner som zip-filer mer eller mindre gratis. Rowland har samlat författares arbeten till "världsmoduler" som en sorts "fattigmans GURPS", för övrigt, och det är bland de bäst "spelifieringar" av litteratur jag sett! Men det intressanta på detta stället är alltså att du är ett knapptryck och lite väntetid från en hel massa e-böcker, om du är en sådan människa som mig som orkar läsa från din dator. ;-) http://www.ffutures.demon.co.uk/ff.htm

*En sajt med en noggrann genomgång av karaktärer i viktorianska äventyrshistorier av olika slag. Om man nu räknar dem som "steampunk", är detta på sitt sätt en ovärdelig resurs: http://members.tripod.com/ratmmjess/vicintro.html

*Här kan man gå med i en mailinglista som diskuterar steampunk (och relaterad litteratur). Det handlar mycket om rollspel, men det finns en hel del litteraturtips att hämta: http://groups.yahoo.com/group/steampunk

*Denna steampunk "resource page" är också ämnad för rollspel, främst för fölk som lirar Castle Falkenstein, men ändock: http://www.philm.demon.co.uk/Steampunk/

Nightowl, gör sin bibliotekarieplikt

"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
*sitter med gapande mun*

Wow, mannen! Alltså, du gör <B>skäl</B> för ditt jobb som bibliotekarie.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tack - men det är bara så länge folk envisas med att fråga om saker jag _själv_ gillar... Jag kommer att få panik när jag äntligen börjar jobba igen i april och kommer och frågar om allt mellan himmel och jord...

Nightowl, det du behöööver nääär du behöver det...

"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Hmm, jag läste en bok av Heinlein (stavas det så ?) som handlade om en person från vår värld, som på något sätt hamnade i en alternativ verklighet där saker gått annorlunda i historien. Man åkte runt i luftskepp och jag har för mig att de fortfarande andvände ångmaskiner. Skulle nog passa ganska bra in Steampunk men tyvärr kommer jag inte ihåg vad boken hette.

@:x:x:[:::p:::E:::R:::>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Sam J Lundwall och steampunk...

Ett addendum och ett tips: I dagens DN finns i kulturdelen en intervju(nja) med Sam J Lundwall, grand old man för SF (och i viss mån skräck och fantasy) i det här landet. Läs den!

Om ni läser den, så finner ni att _Lundwall_ skrivit en steampunk-historia: Mörkrets Furste eller Djävulstornets Hemlighet, utgiven 1975. Jag vet att jag sett den, men kan alltså inte säga något om den. Enligt artikeln utspelas den i ett alternativt 1910-tal, där USA är en monarki och såväl bilar som robotar (!) drivs med ånga. Och den är inte fullständigt "seriös"...

Nightowl

"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Sam J Lundwall och steampunk...

Om ni läser den, så finner ni att _Lundwall_ skrivit en steampunk-historia: Mörkrets Furste eller Djävulstornets Hemlighet, utgiven 1975.</I>

Aah, den ja. Läste den nån gång för urevigheter sen, och vad jag minns var den riktigt bra. "Steampunk" fanns förstås inte då, men han skrev den som en pastisch på sekelskiftes-SF á la Jules Verne och SF-iga dime novels.

Philip José Farmer har också gjort en som jag tyvärr inte minns titeln på, men den hade undertiteln 'The Secret Journeys of Phileas Fogg' eller nånting ditåt. Även den klart läsvärd.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Sam J Lundwall och steampunk...

Farmer's bok heter "Phileas Foggs Hemliga Dagbok" på svenska, och var en av de böcker jag rekommenderade i det brev mitt brev svarade på. :)

Nightowl

"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen
 
Top