Nekromanti Steampunk

Lovykar

Veteran
Joined
20 Feb 2006
Messages
24
Location
Uppsala
Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura är ju egentligen ett dataspel, men det är rätt mycket steampunk (och mer än jag sett nån annan stans, så det borde väl räknas...)

Annars är steampunk en av mina favoritsettings, gärna tillsammans med viktorianska England ^^
 

Tomas Lööw

Veteran
Joined
6 Apr 2009
Messages
23
Location
Linköping
Eva Florén said:
Vad är Steampunk helt enkelt?
Science Fiction som den såg ut för tvåhundra år sedan typ, framför allt inspirerat av Jules Vernes böcker och liknande. Typiskt för steampunk är att ta saker som inte fanns i den tidsåldern och föra in dem som ångdrivna diton, jag har bland annat sett ångdrivna helikoptrar, motorcyklar, rymdraketer och datorer i olika serier och rollspel.
Vanligt är att hjältarna är vetenskapsmän som räddar dagen med hjälp av galna uppfinningar.

Genrerna Electropunk och Clockworkpunk nämns också ibland, men är betydligt ovanligare.

Bra Steampunk-grejer:
Girl Genius - Bra Steampunkig onlineserie. Läs från början om du vill fatta något.
The Steampunk Workshop - Massa nutidssaker ombygda för att se ut som Steampunk.
GURPS Steampunk - Jag är inte så förtjust i GURPS, men den här boken är guld.
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Aah! Fy vad läskigt. Jag sitter för tillfället, ja i detta nu, och skriver en novell som anspelar på steampunk (fast i en mycket mer wester-inspirerad värld).
Och ännu bättre; jag var på väg till Off-topicforumet för att skapa en tråd om det. Ibland har man bannemig tur.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Lovykar said:
Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura är ju egentligen ett dataspel, men det är rätt mycket steampunk (och mer än jag sett nån annan stans, så det borde väl räknas...)
Ett riktigt bra datorspel, dessutom! Tyvärr buggar det ut i alvernas glänta, som är nästan omöjlig att ta sig levande ifrån.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Magnus Edlund said:
Lovykar said:
Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura är ju egentligen ett dataspel, men det är rätt mycket steampunk (och mer än jag sett nån annan stans, så det borde väl räknas...)
Ett riktigt bra datorspel, dessutom! Tyvärr buggar det ut i alvernas glänta, som är nästan omöjlig att ta sig levande ifrån.
(de första) Skogsalvernas glänta eller svartalverna som kommer senare (dit jag inte orkat komma än)? För jag stötte inte på några problem där och jag har ändå kommit dit med en magiker (30 000 i skada på level 21), en ogre (level 43, backstab + dex 20 + str ~25 + tvåhandsvapen + beauty 20) och min första tech-dvärg som bara blev dålig senare. Dock inga probs med att passera första gläntan med någon karaktär.

Ett väldigt bra spel, måste jag säga. Liite för långt för min smak. Fallout 2 är också för långt, om man ska ha någon referenspunkt. Annars härstammar spelet från ett rollspel.

Info
Recension

...och så lite andra steampunkspel.
Space: 1889 (det första?)
Castle Falkenstein?
Oktoberlandet?

/Han som sin vana trogen inte spelat något av spelen, men håller åtminstone på och läser Oktoberlandet
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Magnus Edlund said:
Ett riktigt bra datorspel, dessutom! Tyvärr buggar det ut i alvernas glänta, som är nästan omöjlig att ta sig levande ifrån.
Sedan har vi ju balansproblemen...
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Klassisk steampunk från ca 1990 (t.ex. Difference Engine) behandlar staden (oftast ett dystopiskt Dickensianskt London) som en cancersvulst som förtär människornas mänsklighet. Det handlar med om mixen sociologi/teknikutveckling än om bisarra uppfinningar och vetenskapsmän "som räddar dagen".
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Nej, du är inte helt fel. Men Verne satsade mycket på vildmarksäventyr (kapten Nemo, ingenjör Robur, professor Luddenbrock), medan steampunk brukar vara mer urban. The Difference Engine utspelar i London och Paris.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Han said:
(de första) Skogsalvernas glänta eller svartalverna som kommer senare (dit jag inte orkat komma än)? För jag stötte inte på några problem där och jag har ändå kommit dit med en magiker (30 000 i skada på level 21), en ogre (level 43, backstab + dex 20 + str ~25 + tvåhandsvapen + beauty 20) och min första tech-dvärg som bara blev dålig senare. Dock inga probs med att passera första gläntan med någon karaktär.
Jag kommer inte riktigt i håg. Det kan vara en druidglänta jag tänker på. Grejen var att man blev attackerad, men man fick inte slå tillbaka, för då dödade "skogen" en eller något. Buggen bestod i att man automatisk slog tillbaka när fienden drog vapen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Ah, det var den, ja. Du måste ha något i Persuation (3 ranks) för att komma förbi där (eller drycker, magi) och snacka med personen och hota att med Gilberts namn för att de ska komma förbi. Det går eventuellt att resa tillbaka till Gilbert, men jag är inte helt säker. Man måste ha minst tre ranks i Persuation för att komma någonstans i spelet.

Jag tror att du kan "ställa av" dina följeslagare och gå och snacka med personen. När denna slår på dig så dör den ... jag har i alla fall för mig att skogen kan angripa "inkräktarna". Det kanske inte var via strid utan via dialogen - minns inte. Eller attackerade personerna dig utan någon som helst anledning? Då är det en bugg.

/Han som minns att han inte hade något problem alls med sin första karaktär men med sin andra som inte alls var lika slängd i munnen
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Anders Blixts välskrivna artikel i ämnet var det som (tillsammans med Arcanum) fick mig att bli nyfiken på genren och dessutom börja knåpa på min första rollspelsidé. På rollspelsfronten så kan jag rekommendera GURPS Steampunk och även Etherscope - en mörk, matrixartad alternativhistoriesetting.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Arandon said:
På rollspelsfronten så kan jag rekommendera GURPS Steampunk och även Etherscope - en mörk, matrixartad alternativhistoriesetting.
Etherscope är en av de mest lovande settings jag läst på år och dag - tyvärr dödas intrycket lite av att slutprodukten mest känns som ännu en ursäkt att kräla i grottor och döda monster, så att säga. Äventyret "Just a Delivery" var ju till exempel erbarmligt dåligt, och grundboken tas upp till 90% eller så av d20-systemet vilket liksom sätter tonen.

Jag har varit med om det många gånger förut - en apahäftig setting faller på att spelskaparna inte kom på nåt bättre att göra med den än klassiskt D&D-style dungekravlande. Children of the Sun till exempel, även om själva genomförandet där var "less than ideal".

//Krank, som undrar om det är ett krav spelmakare internationellt har på sig, att egentligen bara göra D&D fast i nya kostymer
 

Lovykar

Veteran
Joined
20 Feb 2006
Messages
24
Location
Uppsala
Han said:
Ah, det var den, ja. Du måste ha något i Persuation (3 ranks) för att komma förbi där (eller drycker, magi) och snacka med personen och hota att med Gilberts namn för att de ska komma förbi. Det går eventuellt att resa tillbaka till Gilbert, men jag är inte helt säker. Man måste ha minst tre ranks i Persuation för att komma någonstans i spelet.

Jag tror att du kan "ställa av" dina följeslagare och gå och snacka med personen. När denna slår på dig så dör den ... jag har i alla fall för mig att skogen kan angripa "inkräktarna". Det kanske inte var via strid utan via dialogen - minns inte. Eller attackerade personerna dig utan någon som helst anledning? Då är det en bugg.

/Han som minns att han inte hade något problem alls med sin första karaktär men med sin andra som inte alls var lika slängd i munnen
Ja, det lättaste är ju att provocera förmannen till att slå på dig genom att förolämpa honom... eller att övertala honom att dra därifrån. Jag ville göra det senare men tvingades göra det förra trots att jag inte ville, varpå jag genast skaffade mig massor med ranks i Persuasion så jag kunde övertala strejkledar-halforcen att smita och sen bli president i Tarant :gremsmile:

För övrigt är League of Extraordinary Gentlemen också steampunk, i alla fall i filmen och i alla fall Nemos ubåt med tillhörande steampunkdykare :gremlaugh:

åh vad jag gillar den settingen ^^

//Lovykar, awwwar
 
Top