Nekromanti Steampunk fantasy... typ

betongchips

Veteran
Joined
9 Apr 2014
Messages
7
Goddagens, tänkte göra en liten presentation av ett projekt jag börjat jobba på igen efter att ha haft det på hyllan i ett år.

Koncept:
I en värld av öar, med höga berg, vulkaner och rester från en uråldrig civilisation, omgivna av grunda hav lever 10 folkslag.
Dessa är alla på det stora hela mänskliga, men alla med sina särpräglande egenskaper.
exempelvis Ikari, de fallna, blekgrå i huden, hårlösa, med pupill- och irislösa ögon, dessa har en fallenhet för magi och är ganska läskiga.
Varlan, de befjädrade, deras hår och skägg består av en plym fjädrar, deras tänder består av en benkam, de är observanta och charmiga.

Den nya världen som vuxit upp i ruinerna efter den gamla har nått till en näst intill renässans-nivå i teknologi. (bortsett från skjutvapen)
Men bland dessa finns det även artefakter, återskapade och återupptäckta rester av en magidriven teknologi som det gamla folket brukade.
Bland dessa finns det fjäderdrivna pilbågar, halvaoutomatiska armborst och även saker som fungerande armproteser.
Många av dessa teknologier drivs av kristaller som innehåller lagrad energi från det som kallas Revan.
De mest imponerande av dessa teknologier är Revseglarna, båtar som med hjälp av enorma kristaller kan lyfta och flyga över de farliga haven.

Revan, en stor del av den mörka natthimlen tas upp av Revan, ett område i rymden där verkligheten tycks ha kollapsat, där enorma stormar skiftar likt reflektionen av rök i en krossad spegel. det är från detta hål en stor del av den magiska energin flödar, en gång i tiden kunde den fångas in genom stora observatorium och kanaliseras in i dessa magiska kristaller kallade Skärvor, många av observatoriumen har dock fallit i glömska och teknologin för att bruka dem, samt att skapa skärvorna är sedan länge förlorad.

Den moderna magin, kallad Söndrande är byggd kring att magikern river verkligheten i bitar omkring sig och kanaliserar den frisläppta energin till att omvandla denna till ny materia, eller att bruka energin till att exempelvis tända eld på luften omkring sig. Dessa är väldigt illa ansedda och många anser att Söndrarna bara är en myt för att skrämma folk för att gå till templet.

Templen tillber de 10 gudarna, bland dessa finner man Araxis, guden av Tid, Evetra, Revans skapare och magins gud, samt Magranak, gudarnas smed och bergens skapare. Gudarna är ett reellt inslag i livet och det ultimata beviset på detta är de förmågor som några av dess präster begåvats med. Dessa kan genom sin gud kanalisera energin och utföra många fantastiska saker, bland dessa finns att skapa ljus, hela, men även om gudarna vill det, ge en avliden person livet åter.

Regeltekniskt dravel:
Systemet baseras på en T12, med en hel drös andra tärningar att hålla reda på, exempelvis T4-T8 i expertistärningar och liknande.

Karaktären har 7 grundvärden, alla med 3 förmågor som hör till, (inspirerat av noirs system, bra jobbat med det om marco eller någon annan skulle läsa detta)
Dessa 21 förmågor kan även modifieras med tillhörande egenskaper, a la noirs expertiser, dock med mycket mer skojiga namn och ibland bisarra funktioner för ökad spelglädje.

På det finns det ett implementerat system med 3 olika försvar, Parad, Undvika och Söndra, vilka räknas ut från ens förmågor, med bonusar från egenskaper i vissa fall.

Den stora haken är dock att jag har, för att snabba upp och göra striderna MINDRE realistiska, lagt till hemskheten som i folkmun kallas för HP. med en nivå för skadad som ger avdrag.
Detta har enligt speltest resulterat i att det blir mycket mer taktik och teamwork i gruppen, samt att en person som blir skadad inte är helt uträknad.

Sitter nu och håller på att balansera ut skadesystemet för att göra det mer balanserat, och just nu verkar det fungera ganska bra, en kritt med en tvåhandsyxa är i 50% av fallen omedelbar medvetslöshet (Rp dör generellt inte á la Västmarks hjälteförsäkran, -wink till Krille-)

Håller även på att försöka skriva ihop en liten sammanfattning av reglerna i syfte att försöka få ut dem till allmänheten för fler speltest.

Frågan på slutet, låter projektet som någonting intressant generellt? har 50% av min spelgrupp på min sida för tillfället och känner mig lite osäker.
 
Top