Nekromanti Stavningskontroll?

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Hejsan

Något som jag tänkte på när jag läste Fenix, som överraskar mig, är att (för att vara något Anders och Tove gör) det är ovanligt mycket stavfel.

Exempelvis hittade jag utan att anstränga mig 3 klara stavfel på 1 (en) sida, när det brukar ligga på 3-5 tydliga fel i ett helt verk av dem.

Det är problemet, så få fel så reagerar man på dessa fel, men nu var jag istället inställd på ganska få fel, och istället reagerade på så många på en enda sida (sid 7).

Jag undrar t.ex. vad "räffområde" är? Är det hur mycket som man kan räffla varelsen eller?

"bär förmåga"? Är det hur många bär som fenixen kan bära? Eller är det någon form av extraordinär anfallsförmåga?

"märliga äventyr"? Vad är det? Märkliga vet jag vad det är...

// Radagast - lite förvånad
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Något som jag tänkte på när jag läste Fenix, som överraskar mig, är att (för att vara något Anders och Tove gör) det är ovanligt mycket stavfel.

Korrläsning är klart svårare i en tidning med innehåll från en mängd olika skribenter, än i en spelmodul el dyl som har skrivits av en eller ett fåtal personer. Olika författare skriver på olika sätt och gör olika typer av fel.

Det är problemet, så få fel så reagerar man på dessa fel, men nu var jag istället inställd på ganska få fel,

Va..?

--
Åke
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
"Va..?"

Var inställd på att hitta ett fåtal fel...och då upptäckte många fel på en sida istället ;-)

Hade nog inte reagerat på få fel, eftersom jag väntade mig det :)

// Radagast
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Fokus

Visst ska det vara färre stavfle i Fenix. I detta läga lägger vi dock mer fokus på att få ut tidningen till läsarna. Men det sticker i ögonen även på mig när jag hittar stafel i mina egna artiklar, fel som jag kunnat fixa i förväg.

Man hoppas ju mycket på automatiska stavningskontroller men de hittar inte allt, och ibland är det opraktiskt av tidsskäl att köra en stavningskontroll eftersom rollspelsartiklar innehåller så många specialord.

Men som sagt, vi hoppas att vi ska kunna bli bättre på den punkten. Jag sitter och ska ta tag i riktlinjer för skribenter, och skrivtips och knep för att undvika stvfel i fortsättningen.

Magns
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Automatkontroller

Man hoppas ju mycket på automatiska stavningskontroller men de hittar inte allt,

I synnerhet som många - och ganska ofta en majoritet - av de fel man hittar i publicerade texter (inte bara i Fenix, alltså) inte brukar vara stavfel, utan redigeringsfel. Som regel uppkommer de när skribenten formulerar om sig och bygger om en befintlig mening, men lämnar kvar eller glömmer att flytta på konjunktioner o dyl. Sånt går bara att fixa med en ordentlig korrekturläsning där man läser vad det faktiskt står.

--
Åke
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Automatkontroller

Det är det som är problemet (som jag dock är övertygad om att inte Anders och Tove tror), nämligen det att många tror att man är fri från stav/korrekturfel bara man kör t.ex. words stavningskontroll.

Men den hittar t.ex. inte fel av typen "lång hårig kvinna".

// Radagast
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
LOL [ANT]

stavfle, stafel och stvfel

Oavsett ifall det var medvetet eller ej så var det grymt kul... alla ord där det skall stå "stavfel" är felstavade. :gremlaugh:

/Seinet Wintermute - Nej, det här är absolut ingen kritik...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
""bär förmåga"?"

Det är smaka gott, smutsa ner kläder, växa på buskar, gott i sylt och så vidare.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
En ankedot ur verkligheten

Häromdagen skrev jag så jävla dåligt att jag till sist klev bort från mitt skrivbord och frustrerat och spontant utbrast:

"Fan jag stavar som en krassa!"

Helt utan att mena att säga fel... har även fått ansökningsbrev från människor som gillar att "skrivva". Det finns en massa dåliga ord att skriva fel på. "Skriva" är väl just ett sådant. :gremlaugh:

Huruvida stavfellen i ovanstående inlägg var medvetna eller ej, får var och en själv bilda sig en uppfattning om. Under tiden ni tänker ska jag dela med mig av mina två vanligaste stavningsfel...

"perosnal" istället för "personal"
"mulitmedia" istället för "multimedia"

Hmmm... och så har jag fått en tendens att skriva "seter" där det ska vara "ster", som i "monseter", "fönseter" och så vidare. Pinsamt! :gremlaugh:

M.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: En ankedot ur verkligheten

Jag kräver d20-värden för en "krassa" till nästa Fenix... Själv tycker jag bara det är mysigt med lite stavfel, man kan inbilla sig själv att man läser gamla Rubicon. :gremgrin:

Hmmm... och så har jag fått en tendens att skriva "seter" där det ska vara "ster", som i "monseter", "fönseter" och så vidare. Pinsamt!
Du har skrivit ditt efternamn för ofta. Sluta med det, så går det över!

Erik, bruka rpeta inm ellanslagen påfe lplats
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Re: En ankedot ur verkligheten

Hmmm... och så har jag fått en tendens att skriva "seter" där det ska vara "ster", som i "monseter", "fönseter" och så vidare. Pinsamt!
Så blir det när man skriver vissa ord alldeles för ofta. Jag har väldiga problem med att låta bli att skriva "rollforumlär" nuförtiden, och det var jag tydligen inte ensam om...


/Dimfrost
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: En ankedot ur verkligheten

Det där med att sätta mellanslagen på rätt ställe har börjat bli svårt för mig med...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: En ankedot ur verkligheten

Jag har en irriterande förmåga att stava fel på elever och skriva elver istället. Gammal rollspelsskada månne? :gremsmile:
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Tur att man är dyslektisk, då slipper man se detta irritaions moment.
Jag läser bara glatt vidare
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: En ankedot ur verkligheten

"Mellanslag? Va?"

Jupp. Invasionen av Norge, som inträffade mellan invasionen av Polen och invasionen av Frankrike och Benelux-länderna, är ett typiskt mellanslag.


...eller det kanske inte var den sorten som menades...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Självkorrektur?

När jag skriver något, oavsett vad, läser jag mer eller mindre automagiskt igenom det 3-4 gånger för att kolla efter slarvfel, stavfel, redigeringsfel, och, givetvis, frossa i hur jävla bra jag är. :gremsmirk: Därefter skickar jag gärna ut det på korr till en kasse personer, bara för att. Jag vill helt enkelt inte se några stavfel i mina verk.

Stavningskontrollen i word skulle jag aldrig få för mig att använda. (Utom när min presumtiva hjärnskada som gör att jag inte kan skilja på 'm' och 'mm' slår till, och det är plågsamt ofta).

Jag tänker liksom bara att...om ni (vi?) fenixskribenter dubbel- och trippelkollar era egna texter så finns det liksom inget problem?. Är det verkligen något man behöver en handlingsplan för, egentligen?

- Ymir, tror på självkorrektur
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Självkorrektur?

Stavningskontrollen i Pyttemjuk Ord är rätt ok ifall man bara låter fingrarna dansa över tangentbordet när man skriver.
När man känner sig färdig låter man Ord göra en stavningskontroll så den kanske hittar sådana där vanliga fel man skrivit, sedan kan man ju korra det själv.

Har även hört att man kan använda Pyttemjuk Ords sammanfattning på liknande sätt, man markerar all text och låter sedan Ord göra en sammanfattning på det, sedan korrigerar man sammanfattningen så som man vill ha den.

Nåja, kan ju även komma med ett stavfel jag själv gjorde härom dagen, skrev fel på "folk" och det blev "focl" istället, så blir det ibland när man låter fingrarna slå ner var de vill på tangentbordet. Sedan skall man ju aldrig glömma de fel man skriver som man automatiskt korrigerar direkt när man skriver dem med hjälp av backspace.

/Seinet Wintermute - Skall rusa iväg och träna nu...
 

alovesupreme

Veteran
Joined
26 Jan 2004
Messages
47
Location
stockholm/flemingsberg
för att inte tala om ditt... (ant)

...äventyrsbidrag till forumkalaset (som f.ö. är riktigt bra och snart omgjort till blaxplo, det funkar till allt!) där du bestämde dig för att aldrig stava rätt till kineser/kineserna och ständigt talade om kinser/kinserna :gremlaugh:
 
Top