Nekromanti Status på kommande moduler?

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Phelan said:
MER regler? Hur tänker du då?

/ Phelan
Det händer ofta när jag spelleder att det dyker upp saker som jag önskar att det fanns regler för. Bara för att nämna några exempel så skulle jag gärna se regler för fiske och gruvdrift.

Förekomsten av detaljerade regler gör det också möjligt eller i varje fall lättare att skapa intressanta kampanjer på ovanliga teman.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
om en eventuell uppdatering av dvärg boken skulle komma så skulle ju detaljerade regler för gruvdrift passa in mycket väl där.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Isåfall kommer jag och min posse skriva den. :gremsmirk:

In fact, vi har redan fruktansvärt mycket material till den... :gremwhistle:

Jag känner dock att Neogames måste fixa Mundanas demografi om en modul om Drunok ska bli öht meningsfull att göra.

- Ymir, ayupp
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Att fixa Mundanas demografi kräver nästan en nylansering av spelvärlden, dock. Om man inte vill göra om Asharien & Soldarn, Tiraker, Dvärgar, Consaber och alla andra böcker som nämner befolkningsmängd...

Huruvida Jargien, Damarien, Västlanden och Thalamur har bättre genomtänkt demografi vet jag inget om.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Äh, det är ju bara att ignorera gammalt stoff, det har nya moduler gjort massor av gånger redan.

Jualla Bisar Alaya är en man i Mystik & Magi, tex.

Och liksom, i riktigt arkaiskt material hävdas det att handel i Mûhad bara får ske i Ziu. Det säger sig självt att jag inte kan förväntas förhålla mig trogen till det, liksom.

- Ymir, påpekar
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Går ju att hävda att vissa fragment i spelböcker är skrivna ur personer i spelvärldens perspektiv och kan således vara subjektiva. Som uttalandet "det finns inga alviska skurkar" i nya alverboken. Det uttalandet väljer jag att se som ett alviskt perspektiv som kan motbevisas av flitiga spelare.

Ser förövrigt fram emot böcker, oavsett slag, men gärna demoner. Vill kunna skapa egna demoner och rangbestämma dessa, men skulle vilja ha lite regeltekniska ramar att gå efter (N&V räcker inte).
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Det går väl bara att "errata" siffrorna i ett PDF-dokument och göra en tabell av typen:
Soldarn: x invånare.
Talon: y invånare.

Så får alla städer och länder nya, frächa invånarantal över en natt. :gremwink:


Alternativt kan man göra en tabell av formen:
Soldarn: alla invånarantal * x.
Asharien: alla invånarantal * y.

Vilket torde bli kortare och tabellkonstruktören slipper leta igenom alla böcker efter invånarantal i varenda stad, eftersom spelgrupperna själva får utföra multiplikationerna för länder och städer.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Men bara för att befolkningen ökar med x så ökar ju inte stadsbefolkningen med x. Dessa ökningar är ju inte likadana. Snarare så blommar nya städer upp, dvs mundana skulle behöva fler städer redan som det är och skulle man öka befolkningen så lär man lägga in ytterliggare en hel massa städer.

Det hela är egentligen lite svårare än vad det ser ut. Men jag tycker som SL inte det är ett problem med befolkningen då jag redan ändrat den till ganska många miljoner större och med fler städer.


/poseur tänker
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ymir said:
Äh, det är ju bara att ignorera gammalt stoff, det har nya moduler gjort massor av gånger redan.

Jualla Bisar Alaya är en man i Mystik & Magi, tex.

Och liksom, i riktigt arkaiskt material hävdas det att handel i Mûhad bara får ske i Ziu. Det säger sig självt att jag inte kan förväntas förhålla mig trogen till det, liksom.
Men jag tycker det är en kul utmaning att försöka matcha tidigare påståenden med möjliga förklaringar. Jualla kanske både är en man och en kvinna. Kanske Ziu är det enda stället där handel med "östvärlden" eller "otrogna" är tillåten (Jargien, Cirefalien, Damarien, Consaber, etc). O.s.v. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
RipperDoc said:
Ymir said:
Äh, det är ju bara att ignorera gammalt stoff, det har nya moduler gjort massor av gånger redan.

Jualla Bisar Alaya är en man i Mystik & Magi, tex.

Och liksom, i riktigt arkaiskt material hävdas det att handel i Mûhad bara får ske i Ziu. Det säger sig självt att jag inte kan förväntas förhålla mig trogen till det, liksom.
Men jag tycker det är en kul utmaning att försöka matcha tidigare påståenden med möjliga förklaringar. Jualla kanske både är en man och en kvinna. Kanske Ziu är det enda stället där handel med "östvärlden" eller "otrogna" är tillåten (Jargien, Cirefalien, Damarien, Consaber, etc). O.s.v. :gremsmile:
Håller med, gillar när saker hänger ihop, även under lång tid. Känns som det finns en övergripande plan.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Jag hoppas verkligen inte ordet "otrogna" används en enda gång, utom vid eventuella, äktenskapsbrott i hela Västlanden. :gremtongue: :gremwink:

Dock är jag för idén att pussla ihop världen så gott det går men liksom, är det någon idé när det inte gjorts innan? : /
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Poseur said:
Men bara för att befolkningen ökar med x så ökar ju inte stadsbefolkningen med x. Dessa ökningar är ju inte likadana. Snarare så blommar nya städer upp, dvs mundana skulle behöva fler städer redan som det är och skulle man öka befolkningen så lär man lägga in ytterliggare en hel massa städer.
Inte nödvändigtvis nej, men det är ett enkelt sätt att öka befolkningen och man slipper problemet med att alla kartor "blir fel" för att det uppstår nya städer överallt. Hur som så var det ju *x att börja med, vilket skulle öka landets befolkning mer än städernas.

Men jag hade föredragit en tabell av den första typen jag föreslog eftersom städer skulle kunna växa olika mycket. Det känns som det skulle gå ganska fort att göra en erratatabell som minskar de demografiska problemet, utan att man behöver ändra så mycket mer än befolkningstalet.

Självklart går det att göra så mycket mer för att få det ännu mer rätt.
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Det arbetas på väldigt mycket här för tillfället.
Det som ligger närmst är Sylfens Vrede 4: Ödesväven och Damarien, vilka håller på att få sin layout, och kommer skickas till tryck så snart layouten är färdig.
Mundana Bestar regeltweakas och finputsas, illustrationerna är delvis färdiga.
Jargien är textmässigt mer eller mindre färdigt, och har gått igenom första korrekturvändan, men det är mycket kvar i form av bilder, kartor och layout (som sagt tidigare, boken kommer landa på över 300 sidor).
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Najs, jag kommer nog köpa både sylfens vrede och jargien trotts att jag knappt har tillfälle att spela rollspel längre.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Äh, det är ju bara att ignorera gammalt stoff, det har nya moduler gjort massor av gånger redan.

Jualla Bisar Alaya är en man i Mystik & Magi, tex.
Ja, och det finns dessutom bara 7 magikrater.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Härligt att veta, vår spelgrupp ser med spänd väntan fram emot att spela Sylfens Vrede 4, även Mundana Bestar ska bli väldigt intressant att läsa igenom. Finns det någon chansning på hur många av dessa som kommer i år? Alla fyra?
 
G

Guest

Guest
Legion said:
Det som ligger närmst är Sylfens Vrede 4: Ödesväven och Damarien, vilka håller på att få sin layout, och kommer skickas till tryck så snart layouten är färdig.
Eftersom Damarien alltid varit min älsklingsdel av Mundana, kommetr jag med högsta trolighet köpa denna trots att jag inte spelar Eon längre...
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Ödesväven och Damarien kommer definitivt att komma ut i år. Mundana Bestar kommer förmodligen ut senhöst. Jargien är svårt att ge något närmare svar på än att vi kommer att arbeta på den, men det är MYCKET jobb kvar.
Vi har mycket bättre tid att arbeta med modulerna nu, men butiken tar en del tid, och de andra projekten som inte är direkt relaterat till rollspelen tar också tid.
 
Top