Nekromanti stats för husdjur

SchteeekarN^

Veteran
Joined
26 Jun 2010
Messages
44
Location
Luleå
skulle sitta fint att veta hur mycket en vakthund,jakthund eller diverse har för stats

/SchteeekarN^ tycker dom har dragit ut på releasen på vilddjur och bruksdjur ett bra tag :gremfrown:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Finns stats i Gamla monster och varelser för olika hundar/hästar och elefanter med mera...


Men det hjälper förmodligen inte dig just nu. Har inge böcker att kolla upp det.

Men kan inte låta bli att undra varför det är så viktigt med stats på hundar?

/Poseur fundersam
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Sant, men orka ha husdjur... Är ändå bara ivägen och glömms alltid bort :gremtongue:

Men varför ska man ha stats på hundfan bara för det?



/Poseur tycker det känns mäkta onödigt.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Jakthund
STY: 7 [2T6]
TÅL: 10 [3T6]
RÖR: 18 [4T6+4]
PSY: (10) [-]
VIL: 14 [3T6+4]
SYN: 9 [2T6+2]
HÖR: 14 [3T6+4]
LUK: 16 [3T6+6]
AGG: 10 - Anfaller (Hotar)

Förflyttning: 12 m/r* BF: 17 kg* UK: 6 rutor
Chockvärde: 10 Skadetålighet: 6 rutor
VINIT: 8 Insikt: 5
* Hundar är fyrbenta och därför dubblas bärförmågan (BF) och Förflyttning beräknas som (RÖR+TÅL+10)3.

Anfallsmanövrer (närstrid):
Språng (11), Se anfallsmanövrerna Tackling och Greppa.
Bett (11), ObH2T6, Bryt(-), SI(1/2).

Försvarsmanövrer: Undvika (11), Motanfall.

Träfftabell: Fyrfota djur (tabell 7-10 i regelboken).

Rustning: Generellt: [H2, K3, S2]
Päls [H2, K3, S2] Täcker alla kroppsdelar.

Färdigheter: Jakt 11, Hoppa 11, Spåra 11, Stridsvana 8, Undvika 11.

Språk: -


Draghund
STY: 15 [3T6+5]
TÅL: 15 [3T6+5]
RÖR: 13 [3T6+3]
PSY: (10) [-]
VIL: 9 [2T6+2]
SYN: 9 [2T6+2]
HÖR: 12 [3T6+2]
LUK: 12 [3T6+2]
AGG: 7 - Hotar (Observerar)

Förflyttning: 12 m/r* BF: 30 kg* UK: 8 rutor**
Chockvärde: 13 Skadetålighet: 7 rutor
VINIT: 6 Insikt: 5
* Hundar är fyrbenta och därför dubblas bärförmågan (BF) och Förflyttning beräknas som (RÖR+TÅL+10)3.
** Draghundens UK beräknas med formeln (TÅL+VIL)/3.

Anfallsmanövrer (närstrid):
Språng (8), Se anfallsmanövrerna Tackling och Greppa.
Bett (8), ObH2T6+2, Bryt(-), SI(1/2).

Försvarsmanövrer: Undvika (10), Motanfall.

Träfftabell: Fyrfota djur (tabell 7-10 i regelboken).

Rustning: Generellt: [H3, K4, S3]
Tjock päls [H3, K4, S3] Täcker alla kroppsdelar.

Färdigheter: Hoppa 9, Spåra 8, Stridsvana 6, Undvika 10, Överlevnad 12.

Språk: -


Spårhund
STY: 8 [2T6+1]
TÅL: 12 [3T6+2]
RÖR: 13 [3T6+3]
PSY: (10) [-]
VIL: 8 [2T6+1]
SYN: 9 [2T6+2]
HÖR: 14 [3T6+4]
LUK: 18 [4T6+4]
AGG: 12 - Hotar (Observerar)

Förflyttning: 11 m/r* BF: 20 kg* UK: 5 rutor
Chockvärde: 9 Skadetålighet: 6 rutor
VINIT: 6 Insikt: 5
* Hundar är fyrbenta och därför dubblas bärförmågan (BF) och Förflyttning beräknas som (RÖR+TÅL+10)3.

Anfallsmanövrer (närstrid):
Språng (9), Se anfallsmanövrerna Tackling och Greppa.
Bett (9), ObH2T6, Bryt(-), SI(1/2).

Försvarsmanövrer: Undvika (10), Motanfall.

Träfftabell: Fyrfota djur (tabell 7-10 i regelboken).

Rustning: Generellt: [H3, K4, S3]
Päls [H3, K4, S3] Täcker alla kroppsdelar.

Färdigheter: Hoppa 11, Spåra 18, Stridsvana 6, Undvika 10, Överlevnad 8.

Språk: -


Vakthund
STY: 14 [4T6]
TÅL: 14 [4T6]
RÖR: 15 [4T6+1]
PSY: (10) [-]
VIL: 14 [4T6]
SYN: 10 [3T6]
HÖR: 14 [3T6+4]
LUK: 14 [3T6+4]
AGG: 15 - Anfaller (Hotar)

Förflyttning: 13 m/r* BF: 28 kg* UK: 7 rutor
Chockvärde: 14 Skadetålighet: 6 rutor
VINIT: 10 Insikt: 9
* Hundar är fyrbenta och därför dubblas bärförmågan (BF) och Förflyttning beräknas som (RÖR+TÅL+10)3.

Anfallsmanövrer (närstrid):
Språng (13), Se anfallsmanövrerna Tackling och Greppa.
Bett (13), ObH2T6+2, Bryt(-), SI(1/2).

Försvarsmanövrer: Undvika (13), Motanfall.

Träfftabell: Fyrfota djur (tabell 7-10 i regelboken).

Rustning: Generellt: [H3, K4, S3]
Päls [H3, K4, S3] Täcker alla kroppsdelar.

Färdigheter: Hoppa 13, Spåra 8, Stridsvana 14, Undvika 13.

Språk: -

//Duncan delivers.
 

SchteeekarN^

Veteran
Joined
26 Jun 2010
Messages
44
Location
Luleå
tack för hjälpen, tycker det är skummt att dom slutar sälja den boken långt innan ersättaren kommer...
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Neogames har ju även en princip om att aldrig trycka nya ex av en slutsåld bok utan gör en ny modul som ersättning istället. Åtminstone som jag uppfattat saken.
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Jag har alltid stört mig på att det inte kommit ut någon ersättare till monster och varelser när det gäller bruksdjur som hästar och hundar. Ett riddjur är ju ändå något som de flesta rollpersoner ser till att skaffa någon gång under kampanjen...

:gremtongue:
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Sedan så tog de ju med de vanligaste hästarna när de släppte Eon III-regelböckerna. Detta minskade behovet något. I Eon I och Eon II hade de inga djur alls med.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag har alltid stört mig på att det inte kommit ut någon ersättare till monster och varelser när det gäller bruksdjur som hästar och hundar. Ett riddjur är ju ändå något som de flesta rollpersoner ser till att skaffa någon gång under kampanjen...
Ja men vem behöver regler för hur mycket en häst har i simma/hoppa/utmattning/smärtkollunner och eller RÖR?
Jo visst ser jag väl nödvändigheten men WTF varför!?

Men jag kanske låter lite gnällig jag tycker dock bara det är totalt onödigt och ointressant att veta vad min riddares jakthund/stridshäst/jaktfalk har i värden.
Det är åndå min riddare som ska jaga, slåss och greja.

Liksom i mitt senario så tänker jag mig snarare att man kanske kan få det lättare på sitt spåraslag om man använder en jakthund. Inte att man bör slå mot byrackans FV i spåra utan faktiskt ägarens med en mod. Vidare så tycker jag inte att hästfan ska lyckas mot sitt marsch slag om ryttaren lyckas på sitt rida, att veta att hästen är trött efter en dags rytt vet väl fan alla men jag skiter ju fullständigt i om Hästen har plus ob2t6 pga utmattning. Det är ju fullständigt inrelevant eftersom att min karaktär har ca samma utmattnings mod.
Sedan om någon dum jävla bonde vill skjuta min häst och spelledaren tycker att bonden ger tillräckligt med skada för att hästen ska kola av så är det ju så. Då får man ju bara ta ut sin hämnd på bondfan.

Sen visst riddjur skaffas ju förr eller senare av RPs men förstår fortfarande inte riktigt varför det är så nödvändigt med stats på hästarna.
Det ända man faktiskt kanske nästan behöver finns i grundboken, och det är skillnaden i utmattning/timme man får vid olika typer av ritt istället för marsch.

Däremot tycker jag ju att bruksdjursboken ska komma men då gärna fullmatad med regler och tips hur man klarar sig i vildmarken , hur man tar hand om djur, tränar djur och lite sådana saker.

/Poseur ser fortfarande inte nödvändigheten i detta.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Eon är ett spel där man förväntar sig regler för "allt", och då vill många ha regler för just precis allting. Tror inte så många eonspelare vill att spelledaren bara säger "din häst dog av pilen", helt utan att få slå sitt kära riddjurs dödsslag.

Det kan dessutom vara av intresse i den omvända situationen när en spelare skjuter mot en häst/hund/kamel/elefant. Då kan färdighetsvärden, skadekolumner m.m. bli ganska viktigt för djuret i fråga.

Skadevärdet för hästen är dessutom intressant för folk som använder sig av t.ex. lansanfall, då jag vill minnas att man får använda hästens grundskada istället för sin egen.

Hoppafärdigheten kan ju bli intressant om man ska hoppa över en klyfta (eller något annat dramatiskt) med sin häst.

Sedan har ju eon en slags ambition att förmedla "realism". Det skulle i mina ögon betyda att det snarare är hunden som slår mot spåra om det är det man använder den till eftersom det är mer verklighetstroget.
Mina spelare kommer generellt ihåg sina husdjur och har dem av en anledning. Då vill man gärna ha sitt husdjurs färdighetsvärden m.m. så man kan öka dem mha. sin djurträning. Skaffar man en spårhund vill gärna mina spelare ha den till att spåra och de vill gärna ha möjlighet att förbättra dess spårafärdighet i samma syfte.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Vissa av mina spelare tycker att det är intressant att träna djur, och då kan det vara bra att veta vad djuret hade i färdigheten innan, annars känns det lätt att det inte spelar någon roll hur många timmar man lägger ned.
 
Top