Nekromanti Statistik för förbättringsslag

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
En kille i min spelgrupp programmerade efter en diskussion om förbättringsslag ett program för att räkna ut hur många slag som krävs för att höja från ett färdighetsvärde till ett annat. Programmet fungerar genom ett stort antal trial-and-error-försök (100+ slag i resultatet så hänger sig datorn ett tag) med simulerade "äkta" obegränsade slag.

Här är resultatet; för t.ex. 5-15 är det bara att summera 5-10 och 10-15.

Sen kan vi börja diskutera om det här är rimligt eller inte :gremwink:

Normal

5-10: 6,4 slag
10-15: 17,6 slag
15-20: 63,1 slag

Svårlärd

5-10: 13,8 slag
10-15: 65,1 slag
15-20: 252 slag

Lättlärd

5-10: 5,2 slag
10-15: 8 slag
15-20: 21,1 slag
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Detta är en av anledningarna till varför jag föredrar ett poängbaserat system, det vill säga dela ut poäng som spelarna för sätta på sina figurer som de vill och höja färdigheterna de VILL bli bra på snarare än de som de KAN bli bra på.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Håller med Ymir. Det verkar ju inte stämma helt.

Exakta data för vad som gäller finns sedan länge i en tabell på sidan 305 i Eon II (deluxe tror jag). Undrar dock om dessa finns någon annanstans (annan bok, Neogames hemsida, forum, etc).

Här finns dessutom exempel på rekursiv analytiska lösning till väntevärde för Ob-tärning.

- CJ
/* Två kolonier kvar att slutföra */
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
Kraetyz said:
Han har nog tagit medelsannolikheten mellan de fem olika ökningarna.

//Kraetyz, gissar
Antagligen är det hur många slag man ska slå för att höja från exempelvis 10 till 15. 17 slag verkar troligt.

/Han som antar det då det knappast tar 6,4 slag att höja från 5 till 6
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Carl Johan Ström said:
Håller med Ymir. Det verkar ju inte stämma helt.

Exakta data för vad som gäller finns sedan länge i en tabell på sidan 305 i Eon II (deluxe tror jag). Undrar dock om dessa finns någon annanstans (annan bok, Neogames hemsida, forum, etc).

Här finns dessutom exempel på rekursiv analytiska lösning till väntevärde för Ob-tärning.

- CJ
/* Två kolonier kvar att slutföra */
JAG HAR DEN BOKEN *plocka fram*

Höja ett steg till nivå | Antal slag som behövs i medel
6 | 1,1
7 | 1,1
8 | 1,2
9 | 1,4
10| 1,6
11| 2,0
12| 2,5
13| 3,3
14| 4,3
15| 5,6
16| 7,2
17| 9,2
18| 11,8
19| 15,2
20| 19,4

Detta för Ob3T6.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tabellen stod även i vanliga Eon II.

Tack Kraetyz för den uppläggningen, den tabellen har jag verkligen saknat.
Jag gav nämligen bort två stycken Eon II när jag skaffade EON III så dom där underbara tabellerna lyckades försvinna.


Har tänkt använda dem för att ge spelarna poöng att höja med istället för förbättringsslag.

/Poseur ser på trolltyg i tomteskogen
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Att ge spelarna poäng kan vara en bra idé, men jag tycker personligen att det inte finns något större fel i förbättringsslagen. De har alltid fungerat bra för mig.

Men men, whatever floats your boat. :gremsmile:
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Har du tänkt på något system för att räkna ut hur mycket poäng man bör ge och när man ger poängen?

Vore intressant!
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Nej det har jag väl inte egentligen gjort. Jag kör ju bara efter det jag tycker känns passande i min egna kampanj så.


Kan väl säga hur det vart hittils.
Karaktärerna började med 70 enheter allt som allt plus enheter ifrån bakgrund. Sedan har dom fått 3st förbättringsslag plus ev. perfekta kryssade slag varje spelträff i ca 2års speltid(Off).
Man lär ha kunnat beskriva varför man just har lärt sig något inom den färdigheten man skall höja och man får max höja ett steg per tillfälle. Detta har resulterat i att spelarna har en mycket bred kunskapsnivå där dom också besitter färdigheter man normalt sett aldrig brukar skaffa sig. Nivåerna som dom flesta karaktärerna sitter på ligger nu i på någonstans 9-13 mer eller mindre. Två karaktärer sitter på en varsin 15 och de andra har en varsin 14.

Jag tänkte mig sätta upp ett system där man räknar ut sannolikheten på att få ett perfekt slag på ob3t6. Säg att chansen är 10% för perfekt då, då tänkte jag ta att det krävs 10 slag innan man får 1 förbättrnigspoäng emot den färdigheten. Sen har man 14 i FV så tar man 10 slag multiplicerar det med 4.3(vilket man får ifrån tabellen) och efter 40(43) slag så får man höja.
Ni skall tänka på en sak här. Detta funkar nog för min spelgrupp där jag som SL säger när saker skall slåss emot eller inte.
Normalt så slår vi mindre än tre slag vardera under en spelträff.


/Poseur funderar lite.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Förtydligande

Jag har visst varit otydlig, eftersom Han är den ende som förstått vad jag menar. Summerar ni "medelslagen" från 5 till 10 i tabellen Kraetyz visade ser ni att man får resultatet 6,4, så värdena verkar stämma med de "officiella" också.

Jag hoppas att ingen på allvar trodde att jag inte skulle tycka det var underligt med ett program som sade att man i snitt behöver slå 6,4 slag med Ob3T6 för att komma över 10...

Är det någon som fortfarande tycker att något är underligt får ni säga till, så ska jag försöka förklara tydligare.

Sen kan jag påpeka att jag började spela spelet efter att Eon III gavs ut och inte köpt ett ex av Eon II av sentimentala skäl; jag förväntade mig liksom inte att information plockats bort mellan upplagorna... det är inte som att informationen ligger lätt tillgänglig någonstans om man inte har boken.

EDIT: för närmare jämförelse

Höjning från...
5: 1,05
6: 1,1
7: 1,2
8: 1,4
9: 1,6
10: 2,0

Slutsats: det ser ut som båda varianterna ger samma resultat, men min är interaktiv och kan dessutom räkna från FV 0 :gremwink:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag brukar dela ut ett lämpligt antal höjningsslag vid passande tillfällen (mellan äventyr), eftersom jag aldrig har förstått logiken i att man blir bättre för att man slår fler perfekta slag - misslyckanden brukar väl om något vara mer lärorika än framgångar?

(vi slår ungefär lika sällan som ni gör, undantaget när jag lägger in en strid för att roa de spelare som gillar sånt)
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Fast egentligen ska man kryssa färdigheter när man "lyckas i ett viktigt syfte". Av någon anledning så står det också att "Ett typiskt tillfälle för att kryssa för en färdighet är när då rollpersonen lyckas perfekt med ett färdighetsslag".

Under rubriken "Att höja färdigheter" (s105) står även att läsa "De fyra vanligaste sätten är erfarenhet, träning, undervisning och studier". Ibland de vanligaste sätten står alltså inte "Kryssa färdighets"-alternativet med.

Den grundläggande tanken (som jag förstått det) bakom att kryssa perfektningar (om de slås med Ob3T6 eller mer) är väl att man perfektar "ibland", alltså kommer färdigheter man använder sig mycket av få kryss oftare, rent statistiskt, eftersom man får möjlighet att perfekta dessa oftare. Man blir alltså bättre på färdigheter man använder sig av.

Det är dock lite luddigt med hela "perfekta-kryssa"-grejen. Hur ofta lyckas man i ett viktigt syfte? Hur viktigt ska det vara egentligen och hur är tanken med perfektningar. Är perfektade oviktiga slag = kryss? Inte om det är rutinuppgifter kan man tolka texten som. Jobbigt egentligen, eftersom förbättringsmöjligheten är så viktiga för många spelare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Den grundläggande tanken (som jag förstått det) bakom att kryssa perfektningar (om de slås med Ob3T6 eller mer) är väl att man perfektar "ibland", alltså kommer färdigheter man använder sig mycket av få kryss oftare, rent statistiskt, eftersom man får möjlighet att perfekta dessa oftare. Man blir alltså bättre på färdigheter man använder sig av.
Jovisst, och det är en god tanke. Men problemet för mig där blir att många färdigheter, med vår spelstil, sällan slås för alls (ibland slår vi inte tärningar på hela spelmöten), utan istället tjänar rent rådgivande funktioner, basically, 'okej, jag ska spela att jag är så och så bra på det', liksom. Detta gäller i synnerhet sociala färdigheter, även om det händer då och då att vi finner skäl att slå för sådana med.

Ett annat problem är också att rollpersonerna är så bra att de i princip alltid slår allting i strid med minst 4, ofta fler tärningar, vilket gör perfekta slag mycket mer osannolikt. Jag upplever inte riktigt att det är en avsiktlig designgrej, i förhållande till förbättringsslagssystemet, som ju redan är självreglerande i ett lager - två behövs verkligen inte.

Jag finner det därför klokt att ibland dela ut friaförbättringsslag i bulk vid passande tidshopp/post-klimax:er i kampanjen. Dessa får spelarna lägga på vad de vill, inom rimliga gränser.

- Ymir, äter mat
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Håller med dig Ymir, mitt inlägg handlade bara om att försöka klargöra att alla perfektningar inte behöver ge kryss, och att det precis under rubriken låter som att de 4 vanligaste sätten inte inkluderar perfektningskryssen, mest för att få med hur det "egentligen är" enligt reglerna.

Mycket på den sidan i boken är lite luddigt och det skulle erbjudas någon form av riktlinjer för hur många kryss som är "normalt" per speltillfälle så man skulle kunna säga "ni får 2 kryss att sätta ut under dagens speltillfälle på färdigheter ni tycker att ni använt och lyckats bra med".
Detta att om man t.ex. är en fena på övertalning och övertalar en spelledarperson med gott rollspelande och inga tärningsslag så kan den fortfarande få kryssa färdigheten för att han använt den på ett för berättelsen viktigt sätt. Detta kanske är ett bra sätt att göra det på nu när jag tänker efter, låta spelarna välja vilka färdigheter som ska kryssas under/efter varje tillfälle istället.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Vår spelledare brukar ge samtliga spelare en bunt förbättringsslag, emllan 5 och 10 som får fördelas på färdigheter som har varit tematiskt kopplade till äventyret. Smyga, gömma, speja för detektiväventyr, hoppa, klättra, marsch för vildmarksäventyr, vapenfärdighet, undvika och liknande för stridsäventyr.
Sen får man också ett mindre antal förbättringslag att lägga på valfria färdigheter, som oftast går till att försöka höja Daaks arm till 17. Eller liknande.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Re: Förtydligande

Med Ob3T6 är oddsen alltid för att man kommer över 10. Exakt 11.25. Så jag tvivlar på att man behöver 2 slag för det. (Rent statisktiskt)
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Re: Förtydligande

Jag gjorde ett liknande program nu.
Här är resultaten jag fick efter 10 000 slag med Ob3T6.

>1: 100000 100%
>2: 100000 100%
>3: 99544 99%
>4: 98110 98%
>5: 95132 95%
>6: 90172 90%
>7: 82326 82%
>8: 72419 72%
>9: 61476 61%
>10: 50054 50%
>11: 39264 39%
>12: 30470 30%
>13: 23354 23%
>14: 17913 17%
>15: 13855 13%
>16: 10857 10%
>17: 8444 8%
>18: 6524 6%
>19: 5085 5%
>20: 3986 3%
>21: 3143 3%
>22: 2481 2%
>23: 1950 1%
>24: 1538 1%

Vet dock inte om det stämmer så bra än. Ska börja rolla efter glitchar nu.

Programmet går att ladda ner här: http://cid-b7a50c2f14c3a1a2.skydrive.live.com/self.aspx/.Public/ObDiceStatistics.zip
Det är licenserat enligt LGPL.
 

Sirian

Veteran
Joined
2 Sep 2005
Messages
38
Location
Örebro
Förutom tilldelade förbättringsslag så brukade vi då man mislyckades med ett förbättringsslag öka antalet tärningar med ett.
Det vill säga:
Första förbättringsslaget för en specifik färdighet Ob3t6 - misslyckas
Andra slaget för samma färdighet Ob4t6 - misslyckas
Tredje slaget för samma färdighet Ob5t6 - misslyckas
OSV

Detta tyckte vi verkade vettigt då det inte innebär att kunskapen "försvinner". Det ger också mycket skickliga karaktärer en möjlighet att öka sina färdigheter.
 
Top