Stationär tyst speldator

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
156
Location
Malmö
Hej! Jag har pratat och chattat med Komplett men får inga övertygande råd så jag hoppas någon här har koll.
Jag är ute efter ny, stationär dator som funkar för spel. Jag vill ha en tyst (viktigt) och gärna liten. Jag hoppas hitta en runt 12tkr, gärna under 15tkr. Har ni några förslag? Är Windows 11 Home bra val om jag kör Windows?

För jämförelse har jag kunnat undersöka HP Pavilion Gaming TG01-2021no från Komplett från 2021. Denna dator låter en del även vid uppstart och webbsurf. Jag hoppas få tag på en dator som är tystare åtminstone vid mindre krävande uppgifter som surfning.

Råd och tips uppskattas!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Är jag dum eller saknar den där datorn ett grafikkort? Bara kortet kostar minst 5000.

Ett tips är att välja Fractals chassis och ha stora fläktar (140 mm).

Den dator jag en gång köpte via Komplett är supertyst. Hör max ett tyst surrande. Gick på 18k.
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Om man vill ha tyst så får man betala lite mer. Framför allt så får man sätta ihop saker själv.
Du har även problemet att Liten och Tyst är diametralt motsatta egenskapen när det gäller datorer. Små chassin är ofta inte lika ljuddämpande och

Finns fem komponenter som ger ljud ifrån sig: Grafikkortets fläktar, kylningsfläktarna för dator, kylningen för processorn, kraftpaketet, hårddiskar (inte ett problem med SDD)

Grafikkort:
MSI has fokuserat mycket på att producera tysta kort. Gaming X-serien har funktionen att de stänger av fläktarna när kortet är kallt och överlag så brukar deras fläktar vara ganska tysta.
Även ASUS brukar ranka ganska högt då de brukar sätta in mer fläktar än som egentligen behövs vanligtvis.

När det gäller chassis och fläktar så brukar tyska Be quiet! ha bra produkter till ett relativt rimligt pris.

Förslag:
Be quiet Pure 500 (45cmx45cmx25cm. Tysta kylningsfläktar ingår), Be quiet System power 9 kraftpaket, kompatibelt B760 moderkort, MSI Geforce Gaming X 4060, i5 13400F, be quiet! pure rock slim 2 processor kylning, 1GB SSD. Allt som allt runt 14000kr (företag brukar ta runt tusenlappen för att bygga ihop den åt dig) och alla komponenter är runt 10 till 15 decibel tystare än standard.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,321
Är jag dum eller saknar den där datorn ett grafikkort? Bara kortet kostar minst 5000.
Den har en GTX 1065, vilket börjar blir väldigt föråldrat tyvärr... Sikta på åtminstone RTX 3060.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Den har en GTX 1065, vilket börjar blir väldigt föråldrat tyvärr... Sikta på åtminstone RTX 3060.
GTX 1650 Super. Men ja. Föråldrat och hanterar inte många moderna spel (och det kommer att vara värre om 2 år).

Nvidias 3000 eller 4000 serien (men inte 3050 eller 4050 korten) är det som gäller. Radeon har motsvarande kort prestandamässigt, men jag har inte sett en enda "här är min tysta dator!" med ett radeon kort.
 
Last edited:

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Du har även problemet att Liten och Tyst är diametralt motsatta egenskapen när det gäller datorer. Små chassin är ofta inte lika ljuddämpande och
Litet tipstillägg här: för minimal ljudnivå, satsa hellre på ventilation än chassidämpning. Ett "öppet" chassi med bra ventilation kommer vara tystare än ett ljuddämpat chassi med dålig ventilation. Speciellt vid högre belastning. Bra luftgenomströmning och många, stora och långsamma fläktar är oftast det bästa.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Litet tipstillägg här: för minimal ljudnivå, satsa hellre på ventilation än chassidämpning. Ett "öppet" chassi med bra ventilation kommer vara tystare än ett ljuddämpat chassi med dålig ventilation. Speciellt vid högre belastning. Bra luftgenomströmning och många, stora och långsamma fläktar är oftast det bästa.
Och där har vi problemet att chassin med liten formfaktor har ofta inte plats för många, stora och långsamma fläktar. Liksom, hur många mATX chassin har plats för dubbel/trippel 140mm?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Och där har vi problemet att chassin med liten formfaktor har ofta inte plats för många, stora och långsamma fläktar. Liksom, hur många mATX chassin har plats för dubbel/trippel 140mm?
Fractal Design Define Mini kan ta 4x140mm fläktar iofs, så det finns ju.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har en Hades Canyon NUC (modell NUC8i7HVK).
Det är ju en gammal dator nu (8th generation i7), men för mina kanske enklare spelbehov har den fungarat bra. Den är liten och den är för det mesta tyst.

Här är en modernare variant:

Windows 11 Home är helt rätt, ifall du inte vet att du vill ha något annat.
Det finns företag som säljer "överblivna" Windows-nycklar för typ 199kr. Nedladdning kan man göra gratis från Microsoft till ett USB-minne.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Ett tips är att välja Fractals chassis och ha stora fläktar (140 mm).
Medhåll. Har Fractal-chassi med stora fläktar. Den är närmast knäpptyst mot min tidigare Cooler Master tower.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
156
Location
Malmö
Bra tips! För mig är det dock fortfarande oklart hur jag tar detta till ett köp. Kan ni rekommendera någon butik, online eller i Malmö, som jag borde vända mig till?
Komplett pratade om Komplett-PC a115 Advanced Gaming RGB i fredags. Men om ljudnivån var det väldigt vaga. Jag tror det var rea på den i fredags precis under 12tkr men rean verkar nu vara borta. Har ni några uppfattningar om ljudet från denna eller om komponenter som jag borde byta för att få ett lågt ljud?
Den har "Be Quiet PURE ROCK 2 FX, AM5/AM4, LGA1700/1200, Light Wings 120mm PWM fan, black". Vad jag kan se är inte 140mm något alternativ här.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Medans XFX Speedster SWFT 7600 har Zero dB teknologi (så att det är tyst när det inte kör) så är det inte ett tyst kort när det blåser på (nästan 40 decibel, vilket är väldigt högt för ett grafikkort. Bara äldre radeon kort och tidigare versioner av 2080 korten gör mer ljud ifrån sig).

120mm är inte heller idealiskt när det gäller ljudnivån (och de vill ha rejält med pengar för att upgradera till ett chassi med större fläktar) och inte heller kraftförsörjningen är särskilt tyst.

Du hade inte heller fått ut allt du vill ha av datorn eftersom RAM minnet inte är ratade för samma klockfrekvens som processorn.

Inet.se har en bra sektion för att bygga datorer, så bygget hade kunnat se ut så här.
Den har ekvivalent eller bättre prestanda på i princip allt jämfört med Kompletts förslag.

P.S: Lite dyrare men med komponenter de inte behöver beställa.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Jag gick in på något av de rabatterade erbjudandena och plockade ihop någonting. Jag är verkligen inte kunnig i detta så se det mer som ett förslag. Valde 32 Gb RAM, 850W nätaggregat och en hårddisk med löjligt snabb läs- och skrivhastighet. GeForce 3060 är väl ett OK grafikkort. Jag har det själv. Maxar du allt i Cyberpunk 2077 har du 30 fps. :p

Det går inte att direktlänka, men här är länken till datorn så får du sätta ihop den själv.

Kostnad: 12 001 kr

1696164457529.png
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Inte ens chans tyvärr :D
Tja, när jag kollade med min dator med en ultrawidescreen så... Kortet har dock inte möjlighet att köra den där AI-raytracing-grejen.

Med förbehåll att jag minns fel. Jag klarade dock hela spelet med alla reglage åt höger. ([edit] Här minns jag nog helt fel. Var nog nästlängst till höger).

Dock inte en diskussion för denna tråd.
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Rickards bygge är IMHO det bästa hittils.

Grafikkortet toppar på 35dB, men har förmågan att gå idle. Nätagget (som alltid är på) toppar på 25dB, men lär vara närmare sin mini-nivå på 19dB då det är överdimensionerat. Minnet är fine så länge man inte överklockar. Processorfläkten är tyst och chassit lär vara tyst (med stora fläktar) så länge fläktarna är rätt designade.

P.S: Om fläktarna som kommer med är dumma och väsnas mycket så är det inte svårt att byta ut dem. Du kan köpa tysta fläktar för cirka 160kr stycket.
 
Last edited:

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
156
Location
Malmö
Rickards förslag har väl 120mm fläktar? Vet inte om 140mm var att föredra men kanske inte går att få här?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Bra tips! För mig är det dock fortfarande oklart hur jag tar detta till ett köp. Kan ni rekommendera någon butik, online eller i Malmö, som jag borde vända mig till?
Inet eller Webhallen skulle jag rekommendera. Bägge har butik i Malmö, och finns online, och bägge kan bygga en dator efter dina önskemål (förutsatt att de har komponenterna i sitt sortiment)
 
Top