Nekromanti starwars-fråga

Greven

Veteran
Joined
24 Mar 2004
Messages
31
jag undrar lite över hur man lever i starwars-galaxen. jag antar att det är rätt anorlunada från plats till plats. Men om man utgår de mer civilicerade planeterna så har jag en fråga:

finns det någon form av TV eller telefon eller använder man bara komradio
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Den officiella versionen är små minihologram som kan sändas från en punkt till en annan - som telefon fast med hologram, helt enkelt. De används i episode 1 (Darth Sidious pratar med neimoiderna), episode 2 (Obi-Wan pratar med jedi-templet) och episode 5 (Kejsaren pratar med Vader, Vader pratar med trupperna på marken etc).

I det expanderade universat så nämns detta som The Holonet, och sägs ha blivit exklusivt för kejserliga flottan i och med imperiet.

Utöver det så finns det comlinks, men de har du ju redan nämnt, och resten är faktiskt okänt.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Inte för att vara kritisk...

Inte för att vara kritisk, men frågan är om George Lucas ens vet eller har tänkt på detta själv.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,674
Location
Uppsala
Re: Inte för att vara kritisk...

Inte för att vara kritisk, men frågan är om George Lucas ens vet eller har tänkt på detta själv.

Spelar det någon roll? Det finns luckor i alla uppdiktade världar eftersom de är just det - uppdiktade. Inte ens ett helt lag akademiker kan lista ut varenda liten detalj som ingår i en världs helhet.

Så. Spelar det någon roll?
 

Isletbranch

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
115
Location
Växjö, Campus
Svaret är Ja.

finns det någon form av TV eller telefon eller använder man bara komradio
Svaret är Ja.
Ett av det fina med StarWars-världen är att det finns rätt mycket.

På högre utvecklade planeter har man storskaliga hologram och masskommunication.
På mer normala, men ändå civilicerade planeter kanske det finns "telefoner med tv-skärm".
Sen börjar det väl bli komradio som gäller.
Och på mindre utvecklade planeter får man skrika åt varandra.

...
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Re: Inte för att vara kritisk...

Vad jag menade var att jag inte tror att någon kan komma och peka och säga att man har fel om man hittar på något alldeles eget om inte ens skaparen av världen har tänkt på frågan. Den risken är ju särskilt överhängande om man spelar spel som utspelar sig i Tolkiens "Middle Earth" eller dylikt.
 
Top