Nekromanti Startutrustningstabeller?

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
För länge sedan hittade jag en samling tabeller för startutrustning, utöver de som ges i Spelarens Bok, någonstans på nätet. Jag har dock tappat bort dessa, så jag efterlyser nu A-, B-, C-, D- och X-val som inte förekommer i Spelarens Bok, Vandöda & Nekromanti, Vapenmästaren eller Alver: Sångarens Folk. Några som jag redan kommit på är följande:

Hästfoder (1st A-val)
Foder som räcker för 1 häst i 7 dagar. Fodret ligger i en säck som går att snöra åt. Fullständig vikt: 56.2kg

Exklusiva Kläder (2st A-val)
Kläder som följer det senaste modet från rollpersonens hemland och är tillräckligt vackra för att passa en baron eller greve. Fullständig vikt: 2.0kg

Stort lägerpaket (2st B-val)
Ett stort tält där upp till 4 personer kan sova (12.0kg). Till tältet ingår snören och pinnar för att sätta upp det (0.2kg), en mindre kittel med kedja och trefot (1.0kg), 2 stora vattensäckar på 10 liter vardera (3.0kg), fyra tjocka filtar (3.2kg) samt två lyktor med en liter lampolja till vardera (2.0kg). Fullständig vikt: 21.4kg

Stor vagn (3st C-val)
En stor, täckt vagn med plats för fyra personer + mindre packning. Vagnen är vackert smyckad och med den ingår fyra draghästar som krävs för att dra vagnen. Rollpersonens familjevapen kan vara målat på sidan.

Karta eller sjökort (1st D-val)
En karta eller ett sjökort som beskriver trakten där rollpersonen bor eller vistas mycket. Det kan förekomma vissa fel, men mätningarna är i regel relativt korrekta. Fullständig vikt: 0.2kg

Bok (1st D-val)
En bok om någon färdighet som rollpersonen önskar studera. Boken är skriven på ett språk rollpersonen förstår och har Normal (Ob3T6) läsbarhet.
Förkunskapskrav: 1 färdighet med (2T6 enheter) färdighetsvärde.
Kunskapsinnehåll: 1 färdighet med (Förkunskapskrav + 2T6 extra enheter) färdighetsvärde.
Omfång: (Kunskapsinnehållet * 10 + Ob1T6) sidor.
Fullständig vikt: (Omfånget / 100)kg.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Tycker boken är lite för bra. Det ska vara svårt att hitta bra böcker. Därför tycker jag att kunskapkrav ska vara 1t6+1 enheter och en extra t6 på innehållet.

Saknar lite att endast magiker kan få magier. Ett D-val ger en magnitud?
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Petter42 said:
Saknar lite att endast magiker kan få magier. Ett D-val ger en magnitud?
Det här kan funka, men det får nog fan ta att vara ett pergament eller annat fysiskt föremål såvida ingen bra förklaring ges. Man bör ALLTID kräva förklaring på alla föremål som RP äger.

//Kraetyz, ilsk SL
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Mitt förslag är att RP med D-val kan köpa mindre formelsamlingar, med ett visst antal magnituder, 1T6 kanske? RP ska möjligen inte ha memorerat dessa än.

Kan man välja egendomar på sina val? och vad skulle det gå på?
Kan man med X-val välja magiska föremål? 4 X-val för ett magiskt föremål av magnitud 2.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Efter att ha kollat i Spelarens Bok updaterade jag hästfodret. Tydligen väger foder runt 8kg per dag för en fullvuxen häst.
 
Top