Nekromanti Startrek rollspel?

Nån annan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
93
Tjoho!
Jag skulle gärna villja spela något Startrek rollspel och har nu kommit på den briljanta iden att köpa ett. Men det är så att jag har sett flera stycken och jag vet inte vilket som är bäst. Så jag undrar om någon skulle kunna ge mig ett tips. För övrigt. Vilket är nyast? Trevligast? Har bäst regler?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag skulle gärna villja spela något Startrek rollspel och har nu kommit på den briljanta iden att köpa ett. Men det är så att jag har sett flera stycken och jag vet inte vilket som är bäst. Så jag undrar om någon skulle kunna ge mig ett tips. För övrigt. Vilket är nyast? Trevligast? Har bäst regler?"

Åkej, hittar du Trek-rollspelet från FASA så undvik det. Det finns en annan utgivare som var ännu tidigare. Undvik det med.

Däremot är Star Trek-rollspelen från Last Unicorn Games klart trevliga. Det fanns tre stycken, ett för originalserien, ett för Next Generation och ett för Deep Space Nine (ett Voyager var planerat, men jag vet inte om det hann komma ut). Vilket som är bäst av dessa beror helt på vilken serie man trivs bäst med.

Nu har dock LUG köpts upp av Wizards of the Coast, och iom att WotC sedan tidigare har rätten att ge ut Star Wars-rollspelen (genom att Hasbro, WotCs ägare, har licensen för Star Wars) så sade Paramount stopp! WotC får inte rätten att ge ut Star Trek som rollspel, och därmed har dessa Trek-rollspel försvunnit från marknaden.

Så på så sätt har Decipher lyckats norpa åt sig rätten till ett Star Trek-rollspel som tydligen är på väg så fort de får tummen ur. Med tanke på att en stor kasse av det gamla folket på LUG har varit med och skrivit det här spelet så lär det nog bli lika trevligt som det från LUG.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Dessutom ska det företag som ger ut brädspelet Star Fleet Battles ge ut något som heter "GURPS Prime Directive" (gjort med licens från Steve Jackson Games). Eftersom jag för tillfället inte kan komma åt amerikanska sidor så kan jag inte kolla vad företaget heter, men tydligen har de en licens från Paramount som går tillbaka till stenåldern eller nåt, och har tillstånd att använda koncept och raser, men inte karaktärer, från original-Star Trek. Sedan har Star Fleet Battles-universat visst muterat lite grann på egen hand, men fortfarande med klingoner och vulcans och sånt.

Jag är inte säker på om GURPS Prime Directive bara ska fungera som ett supplement till GURPS, eller om de ska ha med de regler som behövs också.
 
Top