Nekromanti Startar världen om från början ?

Martin Eriksson

Veteran
Joined
13 Jan 2002
Messages
128
Location
Karlskoga
På bakgrund av tidigare inlägg som om att ärva saker ifrån tidigare karaktärer och om att spela sin gamla karaktärs barn.

Som jag har förstått det så startar EON's värld om från början varje gång spelarna sätter igång med nya karaktärer. När karaktärerna börjar på nytt så är det alltid år 2967 e D. Detta för att alla de moduler som finns till EON inte ska bli inaktuella. Det står tydligen nåt i, har inte läst den, Legender & Hemligheter i stil med att världen går under om ett år. Det om något borde ju indikera att Mundana inte ska åldras. Jag personligen vill nog tolka det som att Neogames med det att Mundana går under snart indikerar att man inte ska fortsätta där man slutade med sina gamla karaktärer mer än att spelledaren ska räkna dagarna och efter ett år säga att:

- Tyvärr mina vänner...nu dog ni och resten utav mänskligheten också för den delen.

Skulle personligen inte bli så glad på den spelledaren /images/icons/smile.gif

Men i alla fall. För dom som vill ärva sina gamla karaktärs ägodelar eller deras färdigheter genom att spela deras släktingar så borde det inte gå eftersom att deras gamla karaktärer eller något annat som spelarna gjort med Mundana helt enkelt inte finns kvar längre.

Eftersom att alla karaktärer sällan dör samtidigt så kanske det inte händer att världen startar om så ofta men man borde iallafall inte spela en karaktär med någon anknytning till en tidigare karaktär, även om det vore möjligt i sammanhanget.

Det är ju upp till varje SL hur han ha det men personligen har jag inte mycket till övers för de Überkobolder som med alla medel försöker tillskansa sig mer färdigheter och mer tillgångar när rollpersonen skapas. Det är väl ändå faán så mycket roligare att kämpa ihop till ett magiskt svärd genom ihärdigt rollspelande än att ha din fars/tidigare karaktärs svärd redan från början.

Som Naug skulle ha sagt: Ner med koboldismen!!!
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Om det vore så som du tycker, så skulle inte åldrande finnas med i regelboken, eftersom vi ändå skulle dö om ett år.
Sen skulle det inte heller finnas regler om att göra sina barn.
Det finns ju möjlighet att köra med generationsspel.
Varför tror du att folk gör karaktärer för att ärva saker???
Jag menar utrustning o magiska vapen. Dessa människor kanske vill ärva sin fars/mors goda drag.
Som du själv säger, så skulle du inte bli glad åt att SL helt plötsligt säger att nu är du död!!

Sen är det ju fortfarande så att SL kan säga att nu är det slut på krigen och året är 4000 e.d. om han vill, när man börjar på nya karaktärer. O då är modulerna inte mer än en hänvisning till hur det kan vara =)

pluff pluff
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Memento

Man kan ju vända på begreppen lite. Om man tittar lite på vår egna historia lite;

Religioner har tex alltid gjort sitt bästa för att hålla sig i maktposition. Detta har man gjort på många sätt - inkvisition, heliga krig och hot. Hot om ödeläggelse och de slutgiltliga krigen osv.

När tidsfrister på "Ragnarök" lupit ut, har de religionerna förändrats för att anpassa sig till den "nya tiden", eller gått under.

Vad är det som säger att Undergången kommer infinna sig egentligen? Religiösa orakel? Och i så fall - har dessa heliga spåmän Gudarna på sin sida?

Vad jag menar är - anpassa det efter erat spel och låt eventuella undergångar och förutspådda katastrofer utebli (om det inte passar er kampanj)...

"Never underestimate the power of of mass psychosis"
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
SL bestämmer ju när man spelar. Vi kör så att när vi startar en NY kampanj så börjar vi om från 2967 e.D. sedan så behöver ju inte samma saker hända.

Sedan så är ju detta roligaste tiden att spela. Det är ju inte riktigt så att världen går under. Men kriterierna för denna period är i stil med: OFTAST så brakar civilisationen ihop och många kulturer (inte alla) hamnar långt tillbaka i utvecklingen. Detta beror BLAND ANNAT på demoniska varelser som vill hämnas på sina härskare.

Egentligen är det bara det att barriärerna mellan olika dimensioner är otydliga och magiska varelser kan lättare ta sig emellan världarna. Det största upphovet till Mörket är gudarnas kamp om kontroll, men även om Mundanas folk skulle eleminera denna möjlighet genom att tex. inte göra som religionen tycker och slaiza alla inkarnater, i detta fall skulle även Peripeti inträffa...

Peripeti är på ytan krig i 30 år, men bakom det finns något mycket större... Det behöver inte heller vara ett krig, men kriterierna skall uppfyllas...


Om du läser Legender&Hemligheter så förstår du hur spännande denna tid är. Det är då hjältar förevigas, civilisationer glöms bort, då mäktiga artefakter skapas med hjälp av gudar och andra.

Förresten går inte världen under år 2968, det bara börjar då... typ, senast höll det på i hela 30 år... så man har tid att spela med nya rollpersoner...


Som jag har tolkat det så kommer detta peripeti handla om: Deception... som dataspelet heter...

/Martin
 

Darkly Noom

Veteran
Joined
28 Jan 2002
Messages
147
Location
Karlskoga
På just den punkten håller jag med dig. Det vore ju rätt menlöst att inte kunna spela en karaktär mer än ett år. Så om det nu skulle vara jag som var SL för just din och Martins grupp så skulle jag nog förbereda er på att världen förvisso skulle kunna gå under men att den förvisso skulle kunna klara sig.
Jag ser det som att reglerna är till för att följas till en viss gräns men att när dom väl sen börjar bli tråkiga och förstör spelet så Fuck em.

Modulerna är gjorda för att tala om hur det var och är. Inte om hur det kommer att bli. Det vet man ju inte förän man väl börjar spela...

Eller hur???


SL
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Världen går inte under, det är helt enkelt så att vart tiotusende år försvagas barriärerna mellan världarna så att demoner och glömda gudar försöker ta över sin makt och störta de härskande gudarna. Detta tar vanligen formen av ett stort krig vilket föröder stora delar av Mundana, men inte på något vis orsakar människo/alv/dvärg/tirak/misslighetens undergång. till exempel fanns det legendariska riket Radh-Khamra både före och efter den senaste peripetin (som dessa övergångsperioder kallas). Peripetin sträcker sig vanligen över en längre tidsperiod, och kan börja som en "vanlig" orostid. Ett exempel kan vara om thalaskerna och sabrierna ryker ihop, samtidigt som Jargien börjar kriga med såväl Soldarn som Drunok och Mûhad. Därefter ökar den demoniska aktiviteten runt Helvetshålet i Momolan, samtidigt som Xinuinkarnaterna riktigt börjar dominera. Även andra demoniska centra, som Gordrion, Dalkhrekhni och Kamor, påverkas. Inom några år är Mundana inne i en hel hoper djävulskap, med demoner och gudar som skär sönder världen, samtidigt som olika fraktioner försöker vinna på att alliera sig med den för tillfället segrande sidan. Efter kanske trettio år står man sedan inför ett förrött Mundana som dock är i full fart med att byggas upp på nytt. En stor förändring således, men inte nödvändigtvis (dock är det möjligt) negativ (om man ser i det stora perspektivet cirka 100-200 år framåt i tiden, inte ur den enskildes perspektiv).
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
För att inte glömma Khirats svarta skog där (förmodligen) Mörkets Citadell finns som nu håller på att återupprättas...
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
För att inte glömma Khirats svarta skog där (förmodligen) Mörkrets Citadell finns som nu håller på att återupprättas...
 
Top