Nekromanti Starta verksamhet i Tistla Fäste

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
En av mina spelare har insett att hans medicus nu siktar på att öppna en liten klinik i Tistla Fäste. En enkel mottagning med ett rum och brits. Superkul, tycker jag!

Men vad är det egentligen som krävs för att det ska kunna ske?

- Att köpa en fastighet i staden lär vara svårt, eller? Det är väl inte för intet som Svartheden snart har fler invånare än staden själv. Och i så fall, var hyr man en fastighet? Av någon privat? Eller har Nattbäcka någon som ansvarar för stadens fastigheter, som sköter uthyrning?
- Att dessutom bedriva verksamhet, och dra in pengar genom verksamheten, kanske också kräver extra tillstånd?
- Och vad kostar allt detta? Skatt på verksamhet. Hyra på lokal.
- Och vem är det som sköter allt detta? Är det Nattbäcka som i slutändan får all skatt och hyra, eller måste man vända sig till Legationen för tillstånd?

Någon som har några idéer?
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
I en smal trevåningsbyggnad nära Nattbacka, ligger Tistla Fästes officiella handelskontor. Entrén leder direkt till ett smalt trapphus, och på varje våning möts man en smal hall och en liten lucka, bakom vilken en av handelskontorets tre anställda sitter.
Den översta våningens kontor drivs av Xxxx, som ansvarar för att stadens handel sker på borgmästarens villkor. Det är dit nyanlända handelsmän hänvisas för att ansöka om tillstånd för att bedriva handel, vare sig det är för att sälja gårdens ull på Antiktorget, eller för att etablera en handelsbod. På andra våningen sköter Zzzz stadens fastigheter. Uthyrning, bygglov och rivning är ärenden som ofta kommer på tal. I byggnadens entré sköts all ekonomi av Yyyy. Det är också hen som i regel ser till att den tull och skatt som avtalen innebär faktiskt betalas in. Dessa pengar skickas sedan vidare till Nattbacka.


Det här var bara någon jag hittade på nu. Men kanske något i den stilen? Jag tänker hur som helst att det gärna ska vara lite omständligt. Mycket papper som ska skrivas på och mycket skatt som ska betalas. Det är den bilden jag har av Ambria. I tider där din granne kan vara barbar och där alver knackar på dörren, krävs ordning och reda.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Möjligen skulle du kunna flytta fastighetskontoret till Drottningens legation. Visserligen har Nattbäcka också en kopia av fastighetsregistret men det verkar i Väktarens vrede som att det är legaten som håller det officiella registret.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Väktarens Vrede har prislistor med exempel på vad det kan kosta att hyra eller köpa lägenheter i Tistla Fäste. Jag har använt dessa för att sätta priserna på motsvarande butikslokaler - särskilt eftersom jag antar att de flesta butiker kommer vara kombinerade med bostäder.

Två av mina spelare har startat företag i fästet, men eftersom de är Privilegierade och rika så har jag inte gjort det särskilt svårt för dem att sätta upp sina verksamheter. Om jag skulle vilja göra en grej av det så finns det väl några möjliga hinder.

Alla hantverkare behöver vara med i ett gille, och det bör hanteras av Fästets Handelskammare - där alla fästets handelsmän och hantverkare bör ha en stol. Eftersom Ambria är en merkantilistisk stat så är det fullt möjligt att det finns fasta gränser satta för hur många smeder som får verka i Fästet, till exempel. Isf kanske man måste övertyga en existerande hantverkare att lämna fästet.

Andra licenser bör hanteras genom stadssätet på Antiktorget. Nattbäcka verkar inte vara särskilt aktiv i det dagliga arbetet, men Väktarens Vrede har ett antal namn på stadens komissionärer. Stadssätet är även där stadens nobilitet hänger, och om man inte är Privilegierad själv så är det högst möjligt att allting kan lösa sig om man bara går några ärenden åt någon med ett fint namn.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Rangertheman;n251698 said:
Möjligen skulle du kunna flytta fastighetskontoret till Drottningens legation. Visserligen har Nattbäcka också en kopia av fastighetsregistret men det verkar i Väktarens vrede som att det är legaten som håller det officiella registret.
Jag fick intrycket av att det är stadssätet som står för det officiella registret och att Legationen får en kopia bara för att drottningdömet behöver veta allt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
LordXaras;n251700 said:
Jag fick intrycket av att det är stadssätet som står för det officiella registret och att Legationen får en kopia bara för att drottningdömet behöver veta allt.
Nu kollade jag de sidorna i äventyret lite noggrannare och är benägen att hålla med dig :)
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Verkar som att jag behöver rota mer i Väktarnas Vrede! Ska fundera på saker, längre än en kvart, och återkomma när jag fått en bättre bild av hur jag vill göra.
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
När vi körde VV. Så omkom värdshusvärden för ruinen i samband med ett lönnmordsförsök riktat mot rollpersonerna. Under äventyrets gång lyckades sedan Rp bli delägare i verksamheten efter att stadsätet löst in en skatteskuld från dödsboet, en dominoeffekt av skuldebrev och vipps var Rprna företagare.

Hursomhelst så har vi löst själva näringsidkandet på en väldigt avstrakt nivå. Vi har gett värdshuset några karaktärsdrag i form av stämning, rykte, ordning osv. Värde mellan 5 och 15. Mellan varje äventyr får spelarna slå slag mot karaktärsdragen så att vi får en fingervisning om hur det går. Därtill har vi skapat en slumptabell med olika händelser som kan drabba etablisemanget, "kärleksintriger hos personalen", "prominent stamkund" osv. Något liknande skulle såklart säkert funka för en medicus mottagning också? :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
För egen del tog mina spelare över Vernams skola och försökte driva den, det gick sådär. Jag lät Nattbäcka låta dem göra det som tack för att de satte fast Flåmördaren. Sedan tog vi ganska lätt på reglerna, några egenskapsslag per månad för att se om de gick + eller -. Skatt och så gick vi inte in på. Sedan glömde RP:na att uppfylla ett löfte till Nattbäcka i Väktarens vrede och då sparkade han ut dem, lätt fånget lätt förgånget...

En mer allmän reflektion (med reservationen göra det som är kul i första hand): Törnetronen framstår än så länge för mig som en ganska traditionell kampanj i den meningen att RP:na förväntas vara äventyrare utan allt för starka lokala band, i Häxhammaren förväntas de t.ex. flänga runt i Davokar i flera månader utan invändningar. Jag hade därför varit försiktig med att alltför aktivt knyta fast RP:na i stationära åtaganden, i varje inte utan att ha en öppen diskussion med spelarna om det innan.
 
Top