Nekromanti Starta nytt rollspelsförbund?

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
RasmusL;n196743 said:
Det är väl kanske bra att börja på ny kula om det ska göras något radikalt annorlunda så att en kommer undan från gammal hävd och ägarskap? Att det finns en koppling till forumet behöver väl inte betyda att det finns en stark koppling till WRNU och den inte allt för frenetiska aktiviteten i den föreningen skvallrar kanske om att det inte är där ledarskapet för Den Stora Rollspelssatsningen De Luxe ska ligga?

Det är ju lite det jag menar. Vad skulle säga att någonting förändrades för att en ny förening startades? Jag försöker vara lite realistisk i det här och inte bara "TJOHO, nu kör vi!"

Föreningens syfte har ju varit precis det som många har efterfrågat, att sitta på lite pengar och sponsra och uppmuntra till arr och finnas som något att falla tillbaka på gentemot SVEROK, för att vi ska få ha forumet på deras server men också för att folk ska kunna arra i föreningens namn. Men det har varit så gruveligt svårt att hålla föreningen flytande så jag undrar vad som skulle vara annorlunda nu?

Så, jag håller med om att en ledning kanske borde ligga någon annanstans. Om inte några stycken ur föreningen stäcker upp handen och säger "Vi, vi vill vara projektledningsgrupp och ta fram ett förslag för forumet och föreningen!"
Det hade varit spännande.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,552
Location
Göteborg
Rymdhamster;n196725 said:
Det här var nog den hårdaste diss jag någonsin sett.

*ger BW en kram*
Ähum, sorry Björn. Tänkte inte drämma till så hårt.

Den befintliga loggan är bra, men det behövs kanske något nytt (eller lite piff på den befintliga)?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Äh skit i föreningarna hit och föreningar dit. Forumet har vi, satsa på det. Få alla rollspelare att hänga här. Det är ju här allt händer. Sen när vi lyckats mångdubbla användarantalet och det händer en massa spännande grejer här. Då kanske det är dax för en förening som tar över alla sveroks pengar :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Cissi;n196740 said:
Och den en av de mest spännande frågorna är: VAD är ett BORDSROLLSPEL???
Och du ska vara moderator =)

Men jag håller med butterhörnan, fria diskussioner och visioner i all ära, men vad tusan är det vi ska göra?

Som någon som aktivt drivit frågan att lägga ner föreningen vid tidigare tillfälle på grund av att folk just haft en massa visioner men ingen varit beredd att lyfta ett endaste finger för att få det gjort så stället jag mig väldigt skeptisk till att börja samla in en massa pengar (må det så vara till vår förening eller en nystartad) om det inte finns lite konkreta planer och folk som är villiga, nej till och med _ivriga_ att sätta dessa planer i verket.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Rymdhamster;n196751 said:
Men jag håller med butterhörnan, fria diskussioner och visioner i all ära, men vad tusan är det vi ska göra?
Förslag till vad som kan göras som förbund, stödja konvent baserat på mängd garanterade rollspelsmöjligheter, stödja rekryterandet av rollspelare i grupper där rollspel är relativt okänt eller otillgängligt i dagens läge, utbilda och hjälpa med förhållningssätt i föreningar för att minska diskriminering särskilt inriktat på miljön av rollspelande.

Sedan tycker jag att butterhörnan kan komma tillbaka om det visar sig att vi inte kommer till något mål eller att vi inte kommer vidare efter målet har visualiserats, just nu känns det bara som att det förhindrar oss att komma vidare, men misströsta inte vi kan komma att behöva er i framtiden.

/Luna Lovegood
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Måste älska bitterheten i tråden :)

Rollspelssverige håller på att missa tåget! Det händer saker ute i världen! Lajv och rollspel blir mainstream, teknik och media möjliggör helt nya typer av upplevelser och tåget lämnar perrongen!

TJOHO! Nu kör vi! ;)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Big Marco;n196731 said:
Vilken organisationsstruktur förordas?


Vem ska leda projektet?
Får en önska!? Typ agilt!

Folk som jobbar med utvecklingsprojekt dagtid och vill ha ett seriöst hobbyprojekt med hög grad av att hålla varandra ansvariga:
*Några visionära designers med god vana av den där jäkla fuzzy frontenden och konceptframtagning
*En kompetent utvecklingsgrupp (fått för mig att vi på forat iaf har en scrum master som också råkar vara top tre rollspelsförfattare i världen...) med god vana av den här typen av utveckling och marknadsföring
*Ett hajpskapande och inspirerande energiknippe till ansikte utåt med medievana!

Du har väl de flesta pusselbitarna i din närhet? Om jag ber snällt? Snälla? ;)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
RasmusL;n196762 said:
Måste älska bitterheten i tråden :)

Rollspelssverige håller på att missa tåget! Det händer saker ute i världen! Lajv och rollspel blir mainstream, teknik och media möjliggör helt nya typer av upplevelser och tåget lämnar perrongen!

TJOHO! Nu kör vi! ;)

Vilket tåg missar "Rollspelssverige"? Och varför borde "Rollspelssverige" vara på tåget?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,642
Location
Huddinge
Luna Lovegood;n196759 said:
Sedan tycker jag att butterhörnan kan komma tillbaka om det visar sig att vi inte kommer till något mål eller att vi inte kommer vidare efter målet har visualiserats, just nu känns det bara som att det förhindrar oss att komma vidare, men misströsta inte vi kan komma att behöva er i framtiden.
Jag håller med, låt oss diskutera och spawna ideer utan en massa negativitet.
Det är möjligt att att vår hobby är dömd att dö, och isåfall tar vi den smällen.
Men om vi bara sitter här och säger "detta är inte möjligt" innan vi gett det chansen så är hobbyn garanterat död.

Så snälla låt oss få drömma utan tanke på världens begränsningar först, låt oss sedan få komma med ett förslag hur vi skulle nå dit och sedan är det dags för er att klaga på vårt förslag.
 

Theobot

Veteran
Joined
12 Mar 2016
Messages
11
Det här skulle jag önska:
Vad jag undrar är:

Vad är syftet?
Att verka för att rollspel sprids i Sverige, att den som är nybörjare lätt ska hitta en tydlig källa till att starta och för de som har hållit på länge att hitta en samlande kraft som lagt bitterheten åt sidan.

Vilken är visionen?
Att bli den samlande kraften för Rollspel i Sverige. Portalen om man så vill. Ett Aftonbladet för rollspel. "Tjocksteffe har dött med sin Eon-karaktär".. that kind of nonsens.

Vad är pitchen?
Let's do it ourselves!

Vem är målgruppen?
Alla som gillar eller kan tros gilla rollspel, Rollspelsförlagen, distributörer och butiker som säljer rollspel. Citatet från "Dusk till Dawn" är för snuskigt.. men ni fattar.

Hur ser erbjudandet ut?
Kom till oss, vi är den samlade kraften, hos oss hittar du säkert något som är intressant, vi har kontakterna och källorna, vi har nyheterna och databasen. Vi gör guider och listor, vi sätter ihop frilansare med företagen. Vi har rollspelsbloggarna (vad händer med Piruett?? Den som var så bra??)

Vilken organisationsstruktur förordas?
En som tänker "Tjoho, nu kör vi". Sluta tänka revir. Det känns 80-tal.

Vilka kritiska resurser behövs?
Säker egentligen inga pengar. Engagemang som är fritt från bitterhet, nostalgi och avundsjuka. Jag är egentligen inte intresserad av varför rollspel var så stort på 80-talet eller vem som skrev vad eller hur.. jag är intresserad av framtiden.

Vilken är handlingsplanen, på kort, medellång, och lång sikt?
Börja smått, bygg stort.

Vem ska leda projektet?
Magnus Seter for president!

Det var mina drömmar...
Theo
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Theobot;n196772 said:
.. jag är intresserad av framtiden.
Ja, jag tror stenhårt på att utveckla snarare än förvalta. Ut med det gamla, in med det nya och låt nästa generation vara med och utveckla sina egna spel att vara nostalgiska över om 30 år!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Cissi;n196740 said:
Och den en av de mest spännande frågorna är: VAD är ett BORDSROLLSPEL???
Det är ett stort mått av "jag känner igen det när jag ser det", men en början på definition skulle kunna vara "rollspel där man främst gestaltar sin figur via dialog och beskrivning, snarare än genom agerande." Den primära avgränsningen bör göras mot lajv, och det är där jag skulle säga att gränsen går. I ett bordsrollspel säger du till SL att du letar efter hemliga gömmor inne i den öppna spisen, medan du i ett lajv tittar själv och ser om du hittar något.
 

Martin

Veteran
Joined
7 Aug 2016
Messages
6
Jag var aktiv i Sverok under början/mitten av 90-talet och deltog som spelledare på åtskilliga konvent; främst Sydcon, Gothcon och Lincon. Tråkigt att höra/förstå att spelledarutbytet mellan olika distrikt/konvent verkar ha försvunnit, då jag upplevde att det fungerade bra "back in the days".

När det gäller Sverok som organisation tror jag inte det var så mycket konstigare än med resten av rollspels-Sverige där i slutet av 90-talet. Fokus skiftade till de visuella figurspelen och de alltmer välgjorda och verklighetstrogna datorspelen.

Sedan fanns det ju -- som Seter och Blixt, med flera, skriver -- en lobby mot den utvecklingen, men det är marknaden som styr. Var det inte så att Sverok köpte upp restlagret av rollspelet "Viking" när 101 Productions gick på konken, och delade ut till föreningar? Det var nog flera professionella och semi-professionella spelskapare som hoppades på liknande "stöd" från Sverok (men då innan konkursen skulle vara ett faktum), men förgäves.

Själv har jag nästan räknat åren till äldsta grabben skulle kunna visa intresse för rollspel, så på sin 9-årsdag fick han "Ensamma Vargen"-boxen i födelsedagspresent. Uppenbarligen i tidigaste laget, men får den generationen upp ögonen för rollspel så kommer det om några år att synas i både Sverok och på konventen.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
Rymdhamster;n196725 said:
Det här var nog den hårdaste diss jag någonsin sett.

*ger BW en kram*
Haha. To be fair så tror jag inte de flesta ens vet om att den där loggan existerar ;)

Men det är alltså den här som hamstern pratar om:
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Drömma är bra. Men såna här saker kräver också jobb. Mycket jobb. Även om man startar smått. Och min egen erfarenhet av projektarbete är att det är
en mix av högtflygande planer och stadig realism som get bäst resultat. Så jag kommer fortsätta att
utmana.

Först måste man inventera behovet av idén. Vill folk ha det man vill ge dem? Behöver de den?

Sen måste man göra en kunskapsöversikt. Vad finns redan idag? Vad måste till? Vad ska ifrån? Samla ihop kunskap, material, inventera intresse bland externa aktörer. Se till att de som ska jobba med det här förstår vad det innebär. En plan för hur mycket tid som kommer gå åt vad krävs av den enskilde? Vilka roller kommer projektet kräva? Insamlare? Informatör? Distributör? Tekniker? Föreningsstyrelse? Moderatorer? Lobbyister?
Finansiering?

Sen ska idén implementeras. Var finns basen? Hur ser det dagliga arbetet ut? Hur ser kontaktvägarna ut? Vem sköter vad?

Det sista i ett projekt av den här typen är vidmakthållandet. Hur säkrar man att inte projektet dör om de första eldsjälarna lägger av? Hur ser den långsiktiga planen ut? Det här är det vikigaste och det som kräver allra mest jobb och som också kan vara det jobbogaste. Vilka metoder kan man använda för att implementeringen ska hålla ut och det ska fortsätta rulla? Man kan inte hänga upp såna här idéer på enskilda personer. Det måste finnas en struktur som kan locka fler att engegera sig.

Så.
Inventera.
Kunskapsöversikt.
Implementera.
Vidmakthålla.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Helt klart finns deten massa utmaningar innan någon form av önskat slutmål är nått men allt behöver (eller "bör", om jag ska tycka något) inte spikas och/eller innan det går att dra igång. I och med att det inte finns några "resurser" angivna till projektet så skulle jag föreslå en inkrementell projektmodell med tighta deadlines för leveranser och finansiering som ett långsiktigt mål snarare än förutsättning.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
RasmusL;n196923 said:
Helt klart finns deten massa utmaningar innan någon form av önskat slutmål är nått men allt behöver (eller "bör", om jag ska tycka något) inte spikas och/eller innan det går att dra igång. I och med att det inte finns några "resurser" angivna till projektet så skulle jag föreslå en inkrementell projektmodell med tighta deadlines för leveranser och finansiering som ett långsiktigt mål snarare än förutsättning.
Vem levererar vad till vem, och varför?

Ska folk anställas?

Ska lokaler skaffas?

Vem ska jobba?

Vem gör sign-offs?

Företag eller förening?

Mtp att en av idéerna är spons-pengar från rollspelsproducenter så är jag nyfiken om det är planen? Isf vad är förväntad utkomst? Och då gärna något mer relevant än "att ge 50:- till Dante för 20% i Riotshoppen."

För målsättningen - alltså anledningen till diskussionen ens kom upp - var väl att detta skulle vara något som skulle vara bättre än Sverok på att tydligare etablera rollspel hos konsumenter? Är detta fortfarande sant? Är det vårt benchmark?

Återigen - jag ser mest spridda aktiviteter som föreslås, men utan mål eller plan.

Dessutom - en annan grej. Det talas i tråden om "bitterhet". Vem är det som är bitter? Kan denne pekas ut isf, snarare än att det läggs någon form av obskyrt värdeord som en blöt filt över tråden. Personligen är jag allt annat än bitter i alla fall. Svenska rollspelstillverkare har inte haft så bra läge på många, många år, och de tre mest lönsamma (Fria Ligan, Helmgast och Nya Järnringen) gör vinster (fortfarande inte på affärsmässiga förutsättningar dock - mycket gratisjobb).

Det jag kan utläsa är en frustration över att Sverok gjorde mindre och mindre för rollspelarna under mitten-slutet av 90-talet och efter det, men vänd på det - vad gjorde rollspelarna för Sverok under den tiden. Medlemsantalen bland rollspelsdelen inom förbundet sjönk, om jag är rätt underrättad. Andra delar fick fokus istället. Det kanske är där man bör lägga krutet istället, att informera Sverok om hur det ligger till anno 2016.
 
Top