Nekromanti Starta nytt rollspelsförbund?

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
TL;DR . [Awmajgawd] *inre spontan känsla*

Här har man varit iväg lite och möts av denna intressanta diskussion...
Ser verkligen inte syftet med att uppfinna hjulet och förbränningsmotorn en gång till. Bilda en förening som agerar glad lobbygrupp, politiskt obunden, så kanske nått kan ske. Om tio-femton år är effekten säkert någotsådär mätbar.

Följer med intresse på distans. Theos plåt på 20K noterar jag som generöst initiativ för att bidra, tror dock sådana pengar kan få bättre effekt i andra lösningar än förening/förbund.

Fortsätt att blogga/skriva/resencera om/för rollspel så sökmotorerna/sociala medier fortsätter minska "vuxenträffarna" när man söker. Det gör ju att en och annan hittar relevanta länkar när den spelsugne lobbat om hobbyn. Det är en markant skillnad i sådana träffar idag mot tidigare år (ja, jag har kollat löpande).
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
anth;n197195 said:
Du missar en sak: det är jag som HAR gjort en h*****es massa saker.

Forumsöl, Repetikon, Rollspelsdraken,...
Tyvärr får jag och det fåtalet andra som brukar ställa upp ingen hjälp från övriga rollspelssverige.
Resultatet är att jag i praktiken gått in i väggen när det gäller rollspelsengagemang.

Ja, saker får ta den tid det tar. Och jag vet ungefär hur lång tid små projekt här tar och ungefär hur många som brukar ställa upp. Med den kunskap jag har om att genomföra rollspelsrelaterade projekt skulle jag säg att det är lite optimistiskt att tro att man kan starta upp ett nationellt rollspelsförbund på två år. Ett lite mer realistiskt tidspann är 25 år.
Nej det är inte ett skämt. Ja, jag skulle bli otroligt imponerad om man kunde korta ner tiden till bara 20 år.
Och då är det bra att ha fler som gör saker, fler som försöker, folk som eventuellt har tidigare erfarenheter från annat håll.
Nej två år skulle kräva en infrastruktur, vilket vi inte har, ett operationellt vakum, vilket vi inte har, mer engagerat folk etc, så som jag läste det så var det en person som nämnde minimireglerna för att bli ett nationellt förbund och en person som citerade detta, jag fick absolut inte uppfattningen att det var vad som skulle arbetas mot, annars hade jag påpekat det.

/Luna Lovegood
 

Abolitio

Veteran
Joined
3 Jun 2016
Messages
7
Nästa steg?
Jag tror att det går att göra något kring detta.

Kanske inte ett förbund dag 1, men en organisation som jobbar med rollspel mer övergripande.

Starta med en liten kärna som vill nysta i detta! Theo? Magnus Seter? WRNU?


Skapa strukturer
  • Detta kan vara så enkelt som att koppla ihop olika parter. WRNU finns ju redan, varför uppfinna hjulet på nytt, men addera ett system för att registrera medlemmar och erbjuda förmåner måste sannolikt på plats.
  • Tänker två organisationer, jfr Svenska Magic som jag skrivit om tidigare.
  • Skapa struktur för avdelningar inom ungdomsorganisationen, för att underlätta ett ev steg i framtiden om man vill bli förbund.
  • Finns en grundpeng som Theo flaggade upp så finns lösning för medlemsrekrytering / förmåner snabbt på plats.
  • Säkra upp partners till organisationen, tex rollspelsförlagen, butiker och distributörer, men varför inte spelforskare, communitys tex Fb grupper, events som Gothcon, etc... Behöver inte vara krångliga avtal, mer ett gemensamt tänk/vilja att pusha för rollspel. Målet är att skapa olika medlemsförmåner, incitament att dra in medlemmar.
Kasta in medlemmar
  • Rekrytering kan ske mer eller mindre automagisk. Självfallet måste det vara frivilligt att vara med, och det ska krävas en aktiv handling. Men MUCF accepterar att man går med i en förening digitalt.
  • Vill man nyttja forumet XYZ => måste vara medlem. Vill du ha rabatt på XYZ => måste vara medlem. Vill du vara med och spela ett äventyr på eventet XYZ => måste vara medlem.
Hur stort kan det bli?
  • Hur stort är underlaget då? Nångång fanns 100 000 rollspelare. Många av dessa har blivit föräldrar och har barn som säkert vill testa på rollspel (och nu finns det många fina nybörjarspel som Äventyr, Hjältarnas tid, Fantasy, Järn osv..). Ett par tre procent av alla dessa ger rätt många medlemmar...
  • En tankvärd sammanställning http://www.piruett.se/2014/06/16/vad...a-rollspelare/
  • Tittar man på crowdfounding så backade 1,435 personer nyutgåvan av Drakar & Demoner, 981personer backade nya EON.
  • Många fina insatser görs just nu för rollspelen, tänker på böcker om rollspelen, kickstartade spel, att media uppmärksammar, nya spel för unga, osv...
Jobba övergripande
Jag ser att organisationen snarare ska klustra/samla initiativ än att göra egna events, dela ut pengar, osv... Det gäller att inte gå för snabbt fram, försöka göra för mycket. Hellre ta små steg än springa. När jag läser några av inläggen känns det som att många vill mycket, och vissa saker som föreslagits kostar pengar som inte finns.


Ekonomi
Ska organisationen växa snabbt måste det vara gratis (i vart fall ungdomssektionen). Ungdomsavdelningen kan få bidrag via förbund som Sverok. Har för mig att dessa ger 30-40 kr per medlem och år, plus en startpeng/föreningspeng som är fast.

(Hade man uppfyllt alla villkor för att vara förbund, se tidigare inlägg, hade det varit betydligt mer pengar. Typ 300 - 400 000 kr i grundbidrag plus 60? kr per medlem. Dessa siffror får tas med en nypa salt, men det är i den storleksordningen. Varje år justeras budgetar, både från MUCF och inom de olika förbunden. Har för mig tyvärr att Sverok nyligen sänkt sina bidrag rejält, men det finns andra förbund annars)

Ett rollspelsförbund eller förening kan dock ha väldigt låga omkostnader till skillnad från stora förbund som har fysiska kontor och flera anställda & arvoderade.


Vad föreslår jag?
Lyfta rollspelen! Måste vara grunden i allt.

Styra möten med olika aktörer inom rollspel. Lyssna.
Klustra olika aktörer inom rollspelen
Lyfta de olika initiativ som sker
Nyttja, koppla samma, nätverka med redan existerande grupper, företag, organisationer, bloggar osv.

Öppna upp marknaden för rollspel
Lyfta rollspelens status; kulturellt, konstnärligt, ta upp dagsaktuella frågor
Få in rollspelen på Åhléns
Få in rollspelen i skolan som verktyg i lärandet
Få politiker, tjänstemän att testa spela
Skriva debattartiklar
Visa på exempel med rollspel i arbetet

Forskning om spel och rollspel
Samla aktuell forskning
Bilda ett forskarråd som är knutet till organisationen.

Krossa gamla fördomar
Är det farligt? Etc...

Lyfta profiler inom rollspel
spelare
spelledare
ungdomsledare
konstruktörer
spel som vinner priser

Dokumentera rollspelens historia och det som sker nu

Bearbeta media
Göra pressreleaser
Skapa ett pressregister

Listan kan göras lång. Och alla som vill vara engagerade kommer att addera sina tankar och önskningar.

Men detta måste börja i en liten skala. Starta med en liten kärna som vill nysta i detta! En fika. Ett första möte.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag skulle vilja tillägga; för en livaktig rörelse med god återväxt bör det finnas en community-känsla. WRNU borde försöka snickra lite på att bygga en community som gör folk glada att vara med - lite grann som vissa datorspelsklaner gör. Eftersom vi är väldigt spridda blir det knepigt med IRL-kontakter, men de är icke att förringa. Vi behöver knyta lite band för att bygga entusiasm och engagemang. Jag kan tänka mig lite olika grepp som skulle kunna hjälpa lite.

För er som sitter i ledningen är det kanske redan så, men det enda som håller kvar oss andra är diskussionerna med någorlunda likasinnade, men som vi har lärt oss är vissa mer likasinnade än andra - medan andra är oliksinnade, och några få helt vansinniga. ;)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Dazumal;n197528 said:
Jag skulle vilja tillägga; för en livaktig rörelse med god återväxt bör det finnas en community-känsla. WRNU borde försöka snickra lite på att bygga en community som gör folk glada att vara med - lite grann som vissa datorspelsklaner gör. Eftersom vi är väldigt spridda blir det knepigt med IRL-kontakter, men de är icke att förringa. Vi behöver knyta lite band för att bygga entusiasm och engagemang. Jag kan tänka mig lite olika grepp som skulle kunna hjälpa lite.

För er som sitter i ledningen är det kanske redan så, men det enda som håller kvar oss andra är diskussionerna med någorlunda likasinnade, men som vi har lärt oss är vissa mer likasinnade än andra - medan andra är oliksinnade, och några få helt vansinniga. ;)
Åter igen vill jag påpeka att föreningensledig inte finns till för att skapa aktivieter/event utan finns till för att hjälpa medlemmarna av föreningen att driva igenom sina projekt.
Så vill vi i föreningen skapa en trevlig och tillmötes gående community så är det upp till samtliga medlemmar att göra det.
Gällande oss som sitter i styrelsen för föreningen så känner vi förvisso varandra, men majoriteten av oss träffas bara ett par gånger per år och då offtast i samband med konvent eller andra aktivieter som arrangeras på forumet, exempelvis forumsölar.

Föreningen står och faller med dess medlemmar, väljer vi som medlemmar att inte göra något så kommer det inte hända något med föreningen eller dess verksamhet.

Just i och med att vi är en väldigt utsprid föreningen där var och en deltar på sina vilkor så kan inte styrelsen bestämma vad varje enskilld medlem ska göra eller bidra med. Vilket medför till att varje enskilld medlem engagemang blir väldigt viktigt för föreningen.

I mitt fall så driver jag Indierummet, vilket jag har gjort utan att föreningen har varit inblanda. I och med att föreningen nu mer ämnar att hjälpa till att sprida och synliggöra hobbyn. Så kommer jag använda mig av föreningen till att få hjälp att ta fram en banner/skylt som Indierummet kan ha med sig på konvent för att synliggöra var vi håller till. Detta är något som jag som priviat person inte har jätte stor lust att lägga mina pengar på men med föreningens hjälp så öppnas den möjligheten för mig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,021
Location
Ludvika
Vicotnik;n197556 said:
Åter igen vill jag påpeka att föreningensledig inte finns till för att skapa aktivieter/event
Nu tror jag en av er pratar om forumet och den andra om föreningen (jag kan ha fel).
 
Top