WRNU Starta ny tråd vs utbruten tråd

Zire

Swashbuckler
Jag har lite funderingar på uppmaningar som dessa:

MODERERING

Jag har nu brutit ut Grapple-diskussionen, som hotade att ta över tråden.

Om ni tänker "det här är nog OT"redan innan ni postar så är det bästa valet att skapa en ny tråd.

MVH

/Magnus

När moderatorer bryter ut trådar så tar de med sig de sidetrakkande inläggen och de gör det när det är tydligt att det är ett sidoämne.

Det är betydligt svårare att göra som användare.
  1. Är man den som skriver första inlägget så vet man sällan att det kommer att bli ett sidospår. Det kanske bara var tänkt som en kort sidokommentar som ingen riktigt svarar på.
  2. Är man tvåa på bollen så har man ungefär samma situation, är detta bara ett kort inlägg i debatten som sedan dör ut. Jag ska bara svara på en kort fråga, det blir konstigt om jag tar detta i en helt ny tråd.
  3. Efter ett par inlägg när det är tydligt att det är ett livskraftigt ämne så blir det ännu svårare. Ska jag splitta diskussionen i två genom att skriva ett svar i en helt ny tråd?
  4. Slutresultatet blir mycket bättre när en moderator går in efter att sidodiskussionen är ett faktum: alla relevanta inlägg hålls ihop, nya tråden blir ett ämne och inte bara en kommentar på någonting i en annan tråd, det blir tydligt för alla inblandade att sidodiskussionen ska upphöra i den första tråden och beslutet fattas av en oberoende part med sunt förnuft och stor vana.
Jag förstår att det innebär extrajobb för er moderatorer, men om inte annat så vill jag säga att jag verkligen uppskattar erat jobb med att hålla trådarna och diskussionerna rena! Ibland drar man sig för att svara i en OT fråga för att man vet att det går emot policyn, men så dyker ni upp som hjältar och bryter ut ämnet! Och vips kan man fortsätta diskussionen med gott samvete.

Hade det gått att ändra policyn: vid sidospår fortsätt diskutera i första tråden tills moderator bryter ut. Men om du vet att du vill börja diskutera ett sidoämne, bryt ut i egen tråd?

Om OT-tråden är ett resultat av en rimlig kommentar är det naturligtvis omöjligt för skribenten att hantera det i förväg. Det är däremot vanligt med inlägg i stil med "Nu när jag läser den här tråden kommer jag att tänka på en helt annan sak. Vad tycker ni om den?" Ibland även med påpekandet att det visserligen är OT. Det är den typen av inlägg som borde varit en ny trådstart.

Back