Nekromanti Starta ny CoC kampanj

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Efter att en flera år lån DnD kampanj gått i graven har vi i vår spelgrupp beslutat att (återigen) satsa på CoC. Det var några år sedan sist. Jag vill därför kasta ut en fråga om de kampanjer som finns att köpa. Vi har sedan tidigare spelat Horror's heart, complete trail of Tsathoggua och Dunwich, return to the forgotten village. Så de går bort. Kvar finns ju bl.a. Masks of N., vilken jag uppfattar är en "resa runt och rädda världen kampanj" (eller tar jag miste på det?) och Tatters. Den senare av dessa är för mig helt okänd och något som jag är nyfiken på och skulle gärna höra era erfarenheter av kampanjen. Och gärna också eventuella andra "köpkampanjer" som finns.

Så helt kort. Vilken av de kampanjer som nu finns att köpa bör vi satsa på. Styrkor och svagheter.

Stort tack på förhand för alla tips.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
Torbjörn;n194062 said:
Efter att en flera år lån DnD kampanj gått i graven har vi i vår spelgrupp beslutat att (återigen) satsa på CoC. Det var några år sedan sist. Jag vill därför kasta ut en fråga om de kampanjer som finns att köpa. Vi har sedan tidigare spelat Horror's heart, complete trail of Tsathoggua och Dunwich, return to the forgotten village. Så de går bort. Kvar finns ju bl.a. Masks of N., vilken jag uppfattar är en "resa runt och rädda världen kampanj" (eller tar jag miste på det?) och Tatters. Den senare av dessa är för mig helt okänd och något som jag är nyfiken på och skulle gärna höra era erfarenheter av kampanjen. Och gärna också eventuella andra "köpkampanjer" som finns.

Så helt kort. Vilken av de kampanjer som nu finns att köpa bör vi satsa på. Styrkor och svagheter.

Stort tack på förhand för alla tips.
Masks och Tatters är väl de två kampanjer som alltid förs på tal när "bästa kampanjen ever" disskuteras.

Men om ni är sugna på något lite annorlunda men fortfarande cthulskt kan jag rekomendera 7 porträtt av Elvira Wallin till svenska kulter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Mina erfarenheter av Tatters: Jag har inte spelat igenom hela, men den första av de tre delarna är väldigt fristående och kan spelas på egen hand. Kampanjen är välskriven och detaljerad, vilket jag gillar: träffar rollpersonerna en författare finns en lista på författarens böcker med en sammanfattning av handlingen till exempel. Äventyret har en stark och rätt engagerande början och blommar sedan ut - rollpersonerna får ett gäng olika ledtrådar att följa upp och huvuddelen av speltiden ägnas åt att följa upp dem i egen takt och i valbar ordning. Det finns ett gäng red herrings och så, men även de flesta sådana ger lite mer insikt i fallet som ska lösas.

Tatters första och andra del utspelar sig i Storbritannien, den tredje innebär lite mer klassiskt resande.

Jag har för egen del känt behovet av att bygga om vissa saker, och förbereda ytterligare på ett par punkter, men i princip funkar det as-written. Just nu är jag mitt uppe i att spelleda Tatters för andra och tredje gången samtidigt, så uppenbarligen gillar jag det.
 

LordMarlowe

Veteran
Joined
15 May 2013
Messages
100
Location
Göteborg
Jag skulle också kunna rekommendera t.ex. "Eternal Lies" och "The Armitage Files" till Trail of C. Den sistnämnda kräver dock en hel del arbete, både från SL och (särskilt) spelare.
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Tack för bra tips.

Jag har nu beställt både Tatters of the King och Secrets of the Congo. Kan inte vänta tills jag får lägga händerna på dem.
 
Top