DoD Starta med bättre rollpersoner

Girighet

Swordsman
Hur har ni gjort för att få rollpersoner att vara bättre från start?
Om man ska spela Ärans Väg tror jag det står att rollpersonerna bör vara så bra som de är efter ha spelat igenom Drakkejsaren (eller något liknade). Hur har ni löst detta? När spelare dött och skapat ny rollperson har de fått lika många hjälteförmågor som gruppen har i snitt och ett gäng slag för höjningar men det kanske är någon som sitter med ett bra system för detta?

Hur har ni gjort för att få rollpersoner att vara bättre från start?
Om man ska spela Ärans Väg tror jag det står att rollpersonerna bör vara så bra som de är efter ha spelat igenom Drakkejsaren (eller något liknade). Hur har ni löst detta? När spelare dött och skapat ny rollperson har de fått lika många hjälteförmågor som gruppen har i snitt och ett gäng slag för höjningar men det kanske är någon som sitter med ett bra system för detta?
I Ereb Altor presenterade vi stöd för att böra med heroiska rollpersoner - en extra förmåga och en extra tränad färdighet från start.

1774439111068.png

Metoden från Ereb Altor gör rollpersonen lite bättre, men det gör ingen jättestor skillnad tycker jag då förmågorna kostar VP.

Om jag ändrar frågan lite och gör dem mer specifik.
Vi ska börja spela Ärans väg. De flesta kommer antagligen att göra nya karaktärer (bl.a. jag som går från SL till spelare) och frågan är hur svår den är. Det står tydligen i äventyret att den är för bättre karaktärer men vad innebär det? Är det någon som spelat den med nyskapade rollpersoner och är det något problem? Vår nya SL är lite osäker på hur svår den är och då jag ska spela vet jag inte heller hur den skiljer sig mot tex Drakkejsaren.
Det enklaste hade varit att köra Ereb metoden med en extra förmåga och färdighet och sedan förbättras under spel men det funkar kanske inte om det är mycket svårare och alla dör direkt (vilket man iofs också kunde göra i Drakkejsaren).

Metoden från Ereb Altor gör rollpersonen lite bättre, men det gör ingen jättestor skillnad tycker jag då förmågorna kostar VP.

Vi ska börja spela Ärans väg. De flesta kommer antagligen att göra nya karaktärer (bl.a. jag som går från SL till spelare) och frågan är hur svår den är. Det står tydligen i äventyret att den är för bättre karaktärer men vad innebär det? Är det någon som spelat den med nyskapade rollpersoner och är det något problem? Vår nya SL är lite osäker på hur svår den är och då jag ska spela vet jag inte heller hur den skiljer sig mot tex Drakkejsaren.
Det enklaste hade varit att köra Ereb metoden med en extra förmåga och färdighet och sedan förbättras under spel men det funkar kanske inte om det är mycket svårare och alla dör direkt (vilket man iofs också kunde göra i Drakkejsaren).
Del ett, Döda skogen, är det inga problem att spela med helt nygjorda rollpersoner. Del två, Maktens portar, däremot är bra mycket svårare. Och det även inräknat den erfarenhet som rollpersonerna samlat på sig i del ett. Om jag skulle köra Ärans väg med helt nygjorda rollpersoner så skulle jag ge dem dubbla antal bonuserfarenhetskryss eller låta dem slå för förbättring med fördel eller liknande under del ett. Då skulle de nog vara på en erfarenhetsnivå mer passande för del två.

Det går ju förstås enkelt att skala upp den här modellen - lägg till förmågor och tränade färdigheter till att matcha din nuvarande nivå.

Eller varför inte ge spelarna 10-15 kryss från start de kan lägga på att förbättra valfria färdigheter eller växla in till förmågor för säg 5-10 kryss per förmåga. Så simulerar man lite snabbt att de har erfarenhet

Back