Starship

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Jo, men det följer med ett antal färdiga skepp som du kan välja och seda modifiera i efterhand om du så önskar. Lite som dina förslag på klassificeringar. "Lätt fraktare", etc.
Hur menar du "färdiga skepp"? Fartyg tillverkas i olika klasser och utföranden, så har det ju varit i tusentals år. Det verkar rimligt även i en scifisetting, om man inte vill göra en poäng av att allt är helt modulärt och custom
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Hur menar du "färdiga skepp"? Fartyg tillverkas i olika klasser och utföranden, så har det ju varit i tusentals år. Det verkar rimligt även i en scifisetting, om man inte vill göra en poäng av att allt är helt modulärt och custom
Syftar bara till hur du använde klasser i ditt exempel. Vare sig mer eller mindre.

Det jag någonstans är ute efter på sikt är att försöka hitta en mer personlig vinkel. Skeppets moduler etc. är ju bara relevanta så långt att de avgör hur livet ombord ser ut, vilka uppgifter som behöver utföras (om några), och så vidare. Alldeles för ofta tycker jag rollspel hanterar rymdskepp som något som blir isolerat från spelet i övrigt.

Men jag tror det hade varit bättre att bli klar med det här utkastet och lägga upp en mockup på det först, istället för att skriva en supervag trådstart. :D
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Det jag någonstans är ute efter på sikt är att försöka hitta en mer personlig vinkel. Skeppets moduler etc. är ju bara relevanta så långt att de avgör hur livet ombord ser ut, vilka uppgifter som behöver utföras (om några), och så vidare. Alldeles för ofta tycker jag rollspel hanterar rymdskepp som något som blir isolerat från spelet i övrigt.
Det var en grej första Roll20-rollförmuläret till Coriolis fick rätt. Personen som gjorde det la till "beskriv ditt rum/sovkvart" och det tillsammans med skeppens problem och moduler gjorde att det blev mycket mer personligt och i sin tur gjorde att mer tid spenderades där.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Personen som gjorde det la till "beskriv ditt rum/sovkvart" och det tillsammans med skeppens problem och moduler gjorde att det blev mycket mer personligt och i sin tur gjorde att mer tid spenderades där.
Gillar detta! Överhuvudtaget allt som beskriver saker bortom "Laser Turret" eller "Mainframe".
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Den här tråden fick mig att börja fundera på skepps-kartor och specifikt modulära sådana genom VTT. Det blir lite som Mausritter-rollformuläret där vissa brickor är större än andra.

Snabb skiss
1665783311750.png
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Nu har jag tänkt lite mer. För att arbeta in spelvärlden lite i skeppsdesignen kunde man ha följande steg:
  1. Varvet där skeppet byggdes. Det här kan ge de kulturella dragen som den nationen eller arten designar efter.
  2. Generationen då skeppet byggdes. Världen har väl någon form av utveckling, så äldre skepp kan väl vara klumpigare eller så är alla som byggdes under Ununoktium-krisen år 74365,t f.q. markant mindre än andra.
  3. Patina. Yttre och inre spår efter vad skeppet varit med om, men inte nödvändigtvis en klar historik. Kan vara kulhål, novabränna, xenosyrastänk, bucklor, diplom, artefakter, uppgraderingar, loggar etc.
Sen hur man gör med moduler och sånt skiter jag i, det fick jag ingen inspiration till.
 
Top