Nekromanti Starship troopers -en tolkning

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
läste (hörde egentligen) en tolkning av filmen, hämtad från DN så vitt jag mins. En recensent korade ovanstånde film till årets bästa med motiveringen att det var en väldigt fyndig tolkning av hur jorden hade sett ut om nazisterna hade vunnit andra världskriget. hela samhället är ett sorts elitistiskt klass-samhälle, där bara goda samhällsmedborgare (som gjort värnplikt eller dylikt) har rätt att rösta eller skaffa barn osv. Användandet av atombomben hyllas (något som jag själv faktiskt reagerade kraftigt mot då jag såg filmen), och fienden utmålas som en skriande rasande hord som bara vill förina godheten (det styrande skicket). detta såg kritikern som en direkt länk till hur oliktänkande (judar) utmålades i nazistisk propaganda. många av filmens "småfilmer" är dessutom utformade som ren propaganda. slutligen hade underrättelsetjänsten uniformer som förde tankarna till SS soldaters utstyrsel.

tankar om detta?
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Läs boken...

Tjaa.. det är väl inte bara filmen som är så'n. Om jag minns boken rätt, är det exakt det författaren ville få fram. Nu är boken iofs inte fullt så visuell som filmen, av förklarliga skäl, men det framkommer med all önskvärd tydlighet där med.

Verhooven lyckades i alla fall med den biten...
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

och fienden utmålas som en skriande rasande hord som bara vill förina godheten

<hr></blockquote>



Av någon anledning så kommer jag sökt (i motsats till osökt) att tänka på USA. Vill inte utveckla.... En fördom bara.
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
boken ja!

är det inte joe haldeman som skrivit den? han som skrev forever war? en av de få uthärdliga sf författarna! vet du var jag kan få tag i den boken (starship t.)? har testat sfbokhandeln, lokala biblioteket och amazon.com utan resultat...
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: boken ja!

Den som skrev boken var Robert A. Heinlein. Finns att köpa på här på amazon för en ringa summa.

För mer kommentarer om filmen och boken, se denna sida. Det skall som sagt sägas, att filmen INTE är en särskilt bra, eller trovärdig, återgivning av boken, men att den har sin egna charm.

Skall man gå in på den moralfilosofiska diskussion som ST ger upphov till, skall man använda boken... BARA. Filmen är bra att se innan man spelar Mutant Chronicles.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

hela samhället är ett sorts elitistiskt klass-samhälle, där bara goda samhällsmedborgare (som gjort värnplikt eller dylikt) har rätt att rösta eller skaffa barn osv.

<hr></blockquote>


I boken så framförs idén att enbart de som tjänstgjort i krigsmakten har rätt till att rösta och ställa upp på valbar plats. Tanken är att om man visat sig beredd att ställa upp för samhället med sitt liv som insats, så ska man bli fullvärdig medborgare. De som inte gjort det blir andra rangens medborgare. Detta är i princip det enda Verhoeven behållit, utöver titel och rollnamn.

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Användandet av atombomben hyllas (något som jag själv faktiskt reagerade kraftigt mot då jag såg filmen), och fienden utmålas som en skriande rasande hord som bara vill förina godheten (det styrande skicket).

<hr></blockquote>


Den ansiktslösa horden monster var ju i filmen högst reell, men i många krigsfilmer har ju just avhumaniseringen av motståndaren varit ett steg i strävan att lättare motivera soldaterna och "de där hemma" att den ska de slåss för är god. Jämför hur den ryske poeten(?) Ilja Ehrenburg uppmanade sovjetsoldaterna under Andra världskriget: "Tyskarna är inga människor…När du har dödat en tysk, döda en till. För oss finns inget fröjdefullare än högar av tyska lik".

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

detta såg kritikern som en direkt länk till hur oliktänkande (judar) utmålades i nazistisk propaganda.

<hr></blockquote>


Nu var det ju inte judarna som dissidenter som var nassarnas mål, utan judarna som just judar. I nazisitisk propaganda benämndes dock judar som "ohyra", och likställdes med råttor som måste utrotas.

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

många av filmens "småfilmer" är dessutom utformade som ren propaganda.

<hr></blockquote>


Alla som är bekanta med Verhoevens SF-filmer (Robocop, Total Recall) känner igen greppet, och det är ju just propaganda som visas - med avsikten att skrattet ska fastna i halsen.

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

slutligen hade underrättelsetjänsten uniformer som förde tankarna till SS soldaters utstyrsel.

<hr></blockquote>


Gestapo-läderrockar (fast med Wehrmacht-litzen, grå uniformer av Waffen-SS-snitt, blixt- och örnemblem... Ikonografin var fullt medveten.

Filmen har tyvärr uppfattats av många som enbart en häftig SF-actionrulle, men i själva verket är den en satir över den totalitära statens syn på människan (soldaten) som förbrukningsvara, och att den genom att använda sig av vackra, sympatiska huvudpersoner, som okritiskt låtit sig indoktrineras, försöker få publiken att tänka "men... de här hjältarna är ju fascister!" De som missat detta är de som är lättast mottagliga för den riktiga propagandan, vilket borde stämma till eftertanke.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Mer fullständigt citat

Upptäckte att jag inte kunde redigera mitt inlägg när jag hittade ett mer fullständigt citat av den sovjetiske författaren Ilja Ehrenburg: "Tyskar är inga mänskliga väsen. Från och med nu är ordet tysk en förbannelse för oss. Om ni inte har dödat minst en tysk om dagen, så är den dagen förlorad. Om ni låter en tysk leva, då kommer den tysken att hänga en ryss eller våldta en rysk kvinna. När ni har dödat en tysk, döda då ytterligare en. Det finns inget vackrare än en hög med tyska lik. ...Handla i överensstämmelse med kamrat Stalins ord och krossa det fascistiska odjuret slutgiltigt i dess håla. Bryt ner de tyska kvinnornas stolthet. Tag dem som ert rättmätiga byte".

... med andra ord: ta inga fångar och våldta alla kvinnor. De som läst om Röda arméns framfart vet att Ehrenburg blev hörsammad. Tyvärr verkar han vara ständigt aktuell...
 

Doc_Bones

Veteran
Joined
23 Feb 2002
Messages
6
Location
Gävle
Re: Mer fullständigt citat

Kanske lämnar ämnet lite grand men har ni funderat på hur det måste kännas att vara tysk medborgare idag?
De flesta var inte ens födda vid tiden för kriget men får ständigt leva med att bli porträtterade som "onda" i filmer och böcker....
Gå på bio och se hur heroiska amerikaner skjuter tyskar till höger o vänster kan inte vara någon rolig upplevelse...
Kanske därför tyska krigsfilmer är så mycket bättre...Ingen försköning av vad som hände men heller ingen svartmålning eller herofiering a la hollywood....
Tyska folkets lidanden under kriget är inte heller något som kommer fram...Varenda större stad förstörd och sedan behöva utstå förnedringen av att i praktiken styras av andra stater ända tills enandet -89 tror jag det var...

Hmm blev längre än jag hade tänkt...
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Tyskar (OT)

Visst, det kan inte vara kul att få stå till svars för sådant som hände årtionden före att man föddes. Jag träffade en ung tysk i Danmark för ett 10-tal år sedan. Han tyckte om att turista i Danmark, men blev ibland surt bemött av danskar (tilläggas bör att han var långhårig "die Grünen"-röstare, och ingen SS-typ...). När han ännu en gång blev påhoppad p.g.a. sitt ursprung med frågan "Varför ska ni tyskar komma till Danmark för?!", svarade han med tysk intonation: "Tradition". /images/icons/laugh.gif
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
amerikansk film OT

inte bara tyskar, utmålas som banditer, tänk på samtliga muslimer, svarta, afrikaner.... listan på stereotyper i amerikansk film kan göras lång. just amerikansk krigsfilm i de tyngre finansiella klasserna är ofta ren propaganda -om en filmstudio får låna en helikopter, eller ta några bilder på ett slagskepp vill militären gärna att man skönmålar dem som tack.

men å andra sidan -det FINNS bra amerikansk film och krigsfilm också (go Coppola, Stone och Kubrik!)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Re: Tyskar (OT)

>När han ännu en gång blev påhoppad p.g.a. sitt ursprung med frågan "Varför ska ni tyskar komma till Danmark för?!", svarade han med tysk intonation: "Tradition".

Det påminner om en skröna jag hörde en gång. Den är antaglingen inte sann (de riktigt bra är sällan det) men ganska kul. Någon gång på 60-talet skall ett plan från British Airways ha landat på flygplatsen i Hamburg. Den brittiske piloten bad om instruktioner från tornet om vilken transportsträcka han skulle ta får att komma till sin anvisad plats. den jäktade flygledaren skall då lite surt svarat nått om att det borde han känna till och inte behöva fråga om, och aslutade med frågan "Har du aldrig flugit till Hamburg tidigare?", varpå Britten efter efter en kort paus skall ha svarat "Ja en gång. Fast det var 1944 och då landade jag inte". Häpp! /images/icons/grin.gif

/Anders
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Rolig [NT]

/Seinet Wintermute - Som inte skriver mer än signatur på detta OT-inlägg
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Tyskar (OT)

Med tanke på att 35.000 civila dog i den kraftigaste räden mot Hamburg, kan jag hålla mig för skratt... RAF:s taktik var att slå ut radarn med "Windows" (aluminiumklädda pappersremsor, inte Windows '43) så att luftvärnet förblindades, sedan vräka på med fosforbomber för att få igång en massa bränder, för att sedan släppa sprängbomber en stund senare för att ta kål på brandbekämpnings- och ambulanspersonal. Trevliga killar...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Mer fullständigt citat

har ni funderat på hur det måste kännas att vara tysk medborgare idag? De flesta var inte ens födda vid tiden för kriget men får ständigt leva med att bli porträtterade som "onda" i filmer och böcker....

Inte bara i filmer och böcker.

"Nu är det dags för nästa video, från en tysk grupp. ... Vad tycker ni om tyskar?"
(tystnad)
"Njaaa... njååå..."
"Alltså, rasism och sånt där är ju... Men annars så..."
"Precis. Tyskar är väl... okej, men (fniss) inte mustasch-delen då."

(från ZTV:s 'Tryck till' - ett av de mest rasistiska uttalanden jag har hört på svensk TV)

--
Åke
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Mer fullständigt citat

Hmm... kan man säga att man är rasist om man ogillar medborgare från en viss nation? Borde det inte kallas för cisit eller något sådant ('c' från Citizen)?

/Seinet Wintermute - Lyssnar på en tysk grupp just nu (Warlock, 80-tals metal med Doro Pesch på sång). [color:ff8c00]Doro Pesch kommer för övrigt till Sweden Rock Festival (dit även Halford, Dickinson, Gamma Ray, Steppenwolf och en massa andra kommer)</font color=ff8c00>
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Filmen är menad att vara en satir - men tydligen verkar inte alla insett detta - precis som Peters tidigare RoboCop filmer var satiriska över ett samhälle där storföretagen ägde polisen.

Peter själv tog tydligen hemskt illa vid sig av den kritik filmen fick från vissa hålla, där man tom påstod att Peter var nazist o.s.v.
 
Top