Nekromanti starkt psyke

Allanon

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
62
Location
Kramfors
i vissa situationer så kan det ibland vara svårt att se skillnad på cool, stridsvana och VIL t.ex.
Gunnar ställt mot en galen knarkare med en .45 rakt mot Gunnars ansikte. Gunnar är en vanlig människa så han blir skitskraj och får panik, men...
#1 Gunnar har hög VIL och har kurage nog att lugnt stå kvar.
#2 Gunnar har hög cool och stårt lugnt kvar framför knarkaren.
#3 Gunnar har hög stridsvana och vet genom erfarenhet vad som är bäst att göra och står lugnt kvar, han har varit med om sånt här förrut (ok, här inser jag att han fortfarande kan få panik och inte våga stå kvar men han kan like gärna stå kvar pga den höga stridsvanan)

har jag rätt eller har jag innihelvete fel?

I'm the chosen
I'm the one
I'm the child of KoRn
 

JorreDeMojjaS

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
47
Location
Inne I Bouchen
Det finns två sätt att reagera i ett sånt läge, de djuriska instinkterna, antingen fly eller motanfalla. Sedan vore det ju roligast för stämmningen om Gunnar fick själv välja att "kicka nötterna av han", men det kan ju ha lite negativa föjder för Gunnar om boven i fråga är redo på avtryckaren. =)
Men om man nu ska slå ett slag, så tycker jag att ett slag mot något PSY relaterat, som atributen PSY :gremwink: ska slås. Det är ju ändå mest psykiskt påfrestande att bli utanförvarning hotad av en .45a, tror jag.
Fast man kan ju också se det som att en väl utbildar soldat med högt i Stridsvana och medel i PSY, skulle slå att slag mot Stridsvana...mm.. det är inte lätt när det är svårt.

// JorrE -- "I dont kill, it´s my gun"
 

Allanon

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
62
Location
Kramfors
men vad är då Cool bra för om man inte ska slå på det för att hålla sig cool?
samma sak med vilja, det kräver en del vilja för att stå kvar.
och som jag ser det är PSY ett mått på intelligens, inte hur modig(/dumdristig =) man är.

I'm the chosen
I'm the one
I'm the child of KoRn
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jag skulle slå först för TUR och se om RP:n har sådan tur att han ser om(eller anar att) motståndaren har lilla fingret på avtryckaren eller inte...därifrån så utgår man från vad man skall slå mot...

Ser/anar han inte att fingret är på avtryckaren så är det antagligen stridsvanan som bör användas.

Ser/anar han fingret på avtryckaren är det PSY som gäller.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Ett slag för Cool skulle inleda för att avgöra svårigheten för eventuella nästföljande slag. Fast jag tycker nog att PSY är fel attribut i det spekulerade fallet. Antingen VIL eller Stridsvana borde användas.

-Marco Behrmann
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
DU har rätt

Glömde ju att PSY räknas mer som tankeförmåga än psyke och intuition, då är det VIL som passar...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

JorreDeMojjaS

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
47
Location
Inne I Bouchen
Har DU rätt?

men visst är det allt en psykisk påfrestning att på en pistol upptryckt i näsan... så vad som vore ultimat är ett slag mot Mentalvärdet ... både PSY och VIL ...

/ JorrE - al-
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Har DU rätt?

PSY är inte PSY i Neotech och Eon om du förstår vad jag menar...det vi normalt förknippar psyke med motsvaras i dessa spel av VIL (Vilja)...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Allanon

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
62
Location
Kramfors
jag har tänkt...
först skulle jag nästan slå mot cool för att se om RP håller sig lugn, sen stridsvana för att se om RP kommer på vad han ska göra och sist men inte minst VIL för att se om han har modet att göra det. vart väl fint? =)

det var nån som sa nått om att slå mot tur för att se om RP ser fingret på avtryckaren, borde det vara inte vara syn =)

I'm the chosen
I'm the one
I'm the child of KoRn
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Visst....kan syn användas också....men jag skrev också anar....och det är inte syn...det är mer en känsla av att motståndaren kanske har fingret på avtryckaren...då tycker jag Tur är lämpligt.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Allanon

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
62
Location
Kramfors
jo, man kan ju köra nått mellanting, typ Ob3T6 mot medelvärdet av syn och tur eller nått sånt

I'm the chosen
I'm the one
I'm the child of KoRn
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
VIL används mer för att palla mer psykiska påfrestningar, typ så att lilla Gunnar inte lägger sig på marken oh bönar och ber för sitt liv /images/icons/smile.gif

Stridsvana används när man under strid, måste tänka mer normalt och kunna tänka ut vad man ska göra som typ improviserad taktik osv. Om Generalernas plan (som var jättebra teoretisk) inte fungerade måste nån kapten eller liknande tänka ut vad sina styrkor ska göra.

COOL används mer för den enskilde individen (behöver inte alltid vara i strid). Det kan t ex vara när Gunnar sen ska sätta sig i vittnesbåset och berätta om när han fick halva skallen bortskjutet /images/icons/laugh.gif utan att glömma viktiga detaljer eller börja stamma av nervositet. Cool kan också användas i strid för att kunna tänka som en människa och inte om vilddjuret vi har inom oss (ducka istället för att spring t ex).

detta är vad jag använder dem till, kanske är det helt fel, kanske inte... vad vet jag, men jag kommer ändå inte att ändra mig /images/icons/cool.gif

MVH
 
Last edited by a moderator:

BOTJER

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
40
SLÅ HELA JÄVLA TIDEN

varför ska ni slå om en sån sak? titta på formuläret, och rollspela efter det.
slår ni för om man lyckas hålla pisstrålen i toan också?
eller om man lyckas cykla.
nä jag är trött på folk som ska ha tärningsslag till allting, det hindrar ju flytet och rörelsen i spelet.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: SLÅ HELA JÄVLA TIDEN

Du vet väl att man skall slå för tur för att se om kjolen blåser upp över öronen. Något skall man ju ha den jävla egenskapen till (som dessutom alla har samma i).

:p

Snow
Dead, but still walking around
 

Grillmästaren

Veteran
Joined
15 Jan 2001
Messages
71
Location
Västerås
Re: Ironi...det var ironi (NT) ;-)

Annars så ju SL improvisera och skita i att slå 10 slag för en händelse... de brukar försämra spelkänslan om man bara sitter och slår massa tärningar hela tiden

Man ska hoppa innan man landar - SiGGy
 
Top