Starka visioner för rollspelandet?

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
513
Jag tänker på hur vissa rollspelsmakare har starka visioner om HUR man ska spela deras spel. Funkar det någonsin? Eller blir det bara att gruppen spelar så som den brukar, läser inte mer, beskriver inte mer, tävlar inte mer, eller vad nu uspen kan vara.

(Jag känner att det här är en grej, men kommer inte på något exempel just nu.)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,928
Location
Nordnordost
Det beror nog rätt mycket på gruppen.

Det finns ju grupper som spelar precis allt på samma sätt.

Och det finns grupper som väljer spel efter spelupplevelse och aktivt försöker spela på "rätt" sätt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,090
Location
Ereb Altor
Jag tänker på hur vissa rollspelsmakare har starka visioner om HUR man ska spela deras spel. Funkar det någonsin? Eller blir det bara att gruppen spelar så som den brukar, läser inte mer, beskriver inte mer, tävlar inte mer, eller vad nu uspen kan vara.

(Jag känner att det här är en grej, men kommer inte på något exempel just nu.)
Vissa spel är väldigt svåra att winga. Burning Empires måste spelas som det är skrivet. Mouse Guard, av samma författare, är ett annat exempel. Tidiga indiespel hade ju detta som mantra och följda ofta rätt tydliga faser, som exempelvis The Shab Al Hiri Roach och My Life With Master. Skulle säga att det funkar väl. Men det kräver ju en grupp som är villig att utmana sina invanda spelstilar och konventioner.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,990
Location
Ludvika
Ja, många grupper är inte intresserade av ett nytt sätt att spela på (ävenom individer i gruppen kanske är det och därför föreslår sånna spel), de vill bara ha ett nytt fräsch spel att leka runt i. Om spelet då har regler som inte nödvändigtvis tvingar en i visionens riktning så blir det oftast inget med det. Gruppen spelar som vanligt, men det skaver lite här och där.

Men om hela gruppen är intresserade av att pröva nya sätt att spela på, eller den som introducerar spelet är tillräckligt bra på att sälja in konceptet (Eller sitter i en position där de mer eller mindre kan styra gruppen i visionens riktning, så som en spelledare) så bygger det väl egentligen bara på om spelet varit tillräckligt bra på att presentera sin vision. Vilket jag kan tycka att många spel brister i. Well... de få spel som har en sån vision som jag är bekant med brister ofta i det. Men jag har ytterst begränsad erfarenhet i det området.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,537
Location
Helsingborg
Jag tänker på hur vissa rollspelsmakare har starka visioner om HUR man ska spela deras spel. Funkar det någonsin? Eller blir det bara att gruppen spelar så som den brukar, läser inte mer, beskriver inte mer, tävlar inte mer, eller vad nu uspen kan vara.
Nej, det funkar inte, såvida gruppen har ett öppet sinne.

Därför ska man skriva regler som gör att gruppen måste spela på ett visst sätt. I Dogs in the Vineard blir man rövhål. Däremot måste man givetvis pitcha spelet så att folk har rätt inställning från början.

Spelledartips är frivilliga regler, medan regler är (i regel) huggna i sten.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag känner att det här mest är något som jag stött på när det kommer till indie .

Nu skall vi vara pirater på ett skepp i Karibien som är trötta på piratlivet och nu skall vi utforska dom känslorna vilket innebär att vi skall spela såhär inom dessa snäva ramar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,090
Location
Ereb Altor
Fattar inte hur man INTE spelar efter hur spelet är skrivet? Eller, vad är poängen med att ens ha ett spel?
Det är såklart olika för olika grupper. Vissa gillar avancerade regler, vissa gillar färgstarka settings, vissa spelar samma spel i 30 år etc etc. Det finns gott om etablerade "sanningar" inom hobbyn men dessa utmanas alltid av någon annan.

Lösningen är att spela de spel man gillar på det sätt man gillar.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,972
Location
Örebro
Fattar inte hur man INTE spelar efter hur spelet är skrivet? Eller, vad är poängen med att ens ha ett spel?
Citerar en spelare jag själv mött "regler är till för att brytas och varför ska man följa reglerna för när man kan hitta på egna regler, annars blir ju spelet bara tråkigt". Så det beror på inställning. Jag är mer till skolan regler ska följas i så hög grad som möjligt, för när jag köper ett spel förväntar jag mig att det finns en eftertanke bakom varför spelet är designat på det sätt som det är uppbyggt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
För egen del ser jag det såhär: Jag är tydlig med hur mina spel är tänkta att spelas. Eller ja, jag försöker vara tydlig med det. Men det handlar inte om någon vilja att kontrollera hur folk faktiskt spelar – det skiter jag ju i. Kör Kutulu som pulpaction och Ödesväktarna som taktiskt brädspel för all del.

Men genom att vara tydlig med hur det är tänkt att spelas så visar jag också varför verktygen i spelet ser ut som de gör. Så om gruppen vill spela sådär som jag tänkt mig, så kan de ha hjälp av mina verktyg.

Och hade jag inte en spelstil i åtanke hade jag ju överhuvudtaget inte kunnat skriva spelen, eftersom regelsystem alltid implicit eller explicit är byggda för en spelstil. och, idealiskt sett, även spelvärldar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,537
Location
Helsingborg
Eller ja, jag försöker vara tydlig med det.
Ja, det här ju skitsvårt, för man har ju lagt till sig en mängd saker som man inte tänker på att man gör. Jag lärde mig mycket om mitt spelledande när jag hade andra som spelledde mina spel för mig. Jag förklarade inte spelet för dem, utan de fick göra sin egen tolkning av spelet.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,358
För att nyansera lite: jag fattar att det går att anpassa spel efter tycke och smak, och det är bra! Jag tänker mest på att det kan uppstå en spänning mellan reglerna och spelarna som kan bli sjukt intressant och leda till oförutsedda saker. Det är därför jag gillar att åtminstone till en början spela helt hur spelet är skrivet, så gott det går.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,807
Location
Göteborg
Rollspel är ju lite interessant i det att det finns två källor till hur det spelas: spelet som skrivet samt gruppens egna spelkultur (okej, säkert andra också, som AP-inspelningar och så). Jag tycker inte att det är en nackdel, och jag tror att det är varken önskvärt eller möjligt att helt skriva över spelgruppens vanor. Men det finns en ganska stor bredd på hur mycket spelet styr, från att bara ge ett regelsystem för att dyrka dörrar och banka gobbos, till att försöka detaljstyra en massa olika delar av upplevelsen. Jag är inte så förtjust i spel som kontrollerar för mycket, utan vill gärna förlita mig en hel del på spelgruppen, men jag ger gärna tips om hur jag tycker att man ska spela mina spel för att få ut så mycket som möjligt av dem.

Jag ser det lite som att spel är instrument. Jag vill inte skriva eller spela en synthesizer, där förinspelade slingor kan kombineras litegrann, utan en gitarr, där det är spelarens skicklighet som kommer fram, och där en ordentlig färdighet krävs för att få ut det mesta av instrumentet. Men samtidigt är det ju så att om jag köper en fiol och försöker spela den som en gitarr så kommer det inte att gå så bra.

Så för mig så vill jag gärna ha tips och förslag från författaren om hur spelet ska spelas, och sedan tar jag in dessa saker och så gör vi en egen grej av det i gruppen. Tips, regler och våra egna idéer och preferenser blandas allihop och ger upphov till den slutliga upplevelsen. Det tycker jag är en bra grej, och något ganska spännande med rollspel. Jag vill inte ta bort gruppens egna stil och skriva över den med spelets, men jag vill heller inte att alla spel ska spelas likadant. Jag vill ha båda.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,367
Jag försöker också spela precis som det är skrivet. Det är kul att se hur nya regler påverkar berättelsen, för det gör de verkligen. Om något visar sig skava ordentligt under spel kan dock mindre husregler uppstå. Men inte innan vi verkligen gett de skrivna reglerna en ärlig chans.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,807
Location
Göteborg
Jag försöker också spela precis som det är skrivet. Det är kul att se hur nya regler påverkar berättelsen, för det gör de verkligen. Om något visar sig skava ordentligt under spel kan dock mindre husregler uppstå. Men inte innan vi verkligen gett de skrivna reglerna en ärlig chans.
Men det handlar ju om regelverket. Det OP frågar om är ju inte om man ändrar på reglerna, utan om hur man använder dem.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,807
Location
Göteborg
Funkar det någonsin? Eller blir det bara att gruppen spelar så som den brukar, läser inte mer, beskriver inte mer, tävlar inte mer, eller vad nu uspen kan vara.
Och när det gäller detta: Om det står i spelet "Beskriv mer" så nej, det kommer inte att funka. Du behöver göra någon sorts regel eller i alla fall en teknik som spelarna kan använda som tvingar dem att beskriva mer. Om du skriver "Slå inte tärningsslag så ofta" så har det en större chans att funka, men många kommer nog att köra på i gamla hjulspår. Om du däremot introducerar nya grejer, och sedan skriver hur de ska användas, då tror jag att det fastnar bättre. Så om du säger "Viloslaget är ett sätt att återhämta resurser, men också att variera tempot i spelet. Se till att sakta ned spelet och spela ut lite scener runt slaget, istället för att bara slå det och gå vidare", då tror jag det kan funka, för här bygger du in något som spelgruppen kanske inte redan har en relation till från början, och det blir då svårare att gå på i gamla hjulspår. Då kan dina tips få en bättre chans att bli använda, tror jag.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,367
Men det handlar ju om regelverket. Det OP frågar om är ju inte om man ändrar på reglerna, utan om hur man använder dem.
Bra poäng. Men jag tycker reglerna ska tvinga (hårt ord) spelarna att spela på ett särskilt sätt. Det är alltså genom reglerna jag vill veta HUR spelet ska spelas. Annars kommer det förmodligen gå förlorat och vi kommer spela precis som vi alltid gör, helt klart.

Edit: ser att du skrev ungefär precis detta nu i ditt andra inlägg.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,358
Jag tror också att ton, tilltal, grafisk formgivning, och såna saker kan spela roll till viss del. Kanske inte för att ”tvinga” folk att spela som man vill, utan för att spelet kan hitta sina människor lättare.
 
Top